PC Assassins's Creed II vereist constante internetverbinding
Geplaatst: do 18 feb 2010, 14:11
SCHAAMTELOZE KOPIEPASTA! Wat mij betreft best wel dom. Denken ze nu echt dat mensen hierdoor niet meer gaan downloaden? Ik weet in ieder geval zeker dat iedereen met een laptop hem nu gaat downloaden, zodat ze met een crackje even lekker die beveiliging omzeilen.
Pc-versie Assassins's Creed II vereist constante internetverbinding
De pc-versie van actiespel Assassin's Creed II vereist een constante internetverbinding om gespeeld te kunnen worden. Deze maatregel is gericht op het terugdringen van piraterij en zou de speler daarbij een extra service bieden.
Spelers die Assassin's Creed II op hun pc opstarten, moeten verbinding zoeken met Ubisoft-servers. De drm-beveiliging in Assassin's Creed II controleert daarna voortdurend of de speler nog steeds verbonden is met deze servers. Mocht de verbinding verbroken worden, dan kan de speler zijn spel opslaan tot aan het laatst bereikte checkpoint. Vervolgens wordt de game afgesloten. Dit alles blijkt uit bevindingen van PC Gamer, dat de pc-versie van Assassin's Creed II al uitgebreid heeft kunnen testen.
De maatregel is gericht op het terugdringen van piraterij, zo verklaart Michiel Verheijdt van Ubisoft, die tegenover Tweakers.net bevestigt dat het spel inderdaad van de gebruiker eist dat zijn systeem een constante internetverbinding heeft. "Feit is dat Ubisoft, maar ook andere bedrijven in de game-industrie, maatregelen moeten nemen die er toe zullen leiden dat er een hoger percentage 'legale gamers' pc-games gaan spelen. Spelers die nu al legaal gamen worden in de regel niet beter van dergelijke maatregelen, en wij proberen hen juist iets extra's te geven."
Daarmee doelt Verheijdt op een extra functionaliteit die samenhangt met de eis een internetverbinding in stand te houden. Opgeslagen spellen worden op de servers bewaard, waardoor het voor de speler mogelijk wordt om op elke pc verder te gaan met zijn eigen opgeslagen spel, door in te loggen op zijn Ubisoft-account en zijn opgeslagen spel van de server te laden. "Je moet spelers niet alleen straffen, maar ook kunnen belonen", aldus Verheijdt.
De vraag is echter of de functionaliteit opweegt tegen de potentiële problemen die de drm-maatregel met zich meebrengt. Volgens Verheijdt beschikt minstens negentig procent van de pc-gamers in Nederland over een constante internetverbinding. Daarmee zou echter tien procent van de mogelijk geïnteresseerde gamers uitgesloten worden. Daarbij komt dat gamers het spel niet kunnen spelen op het moment dat er geen verbinding is met de servers, bijvoorbeeld door een netwerkprobleem of onderhoud aan de kant van de isp. Wel zal het spel volgens Verheijdt om kunnen gaan met eventuele hiccups die optreden, waardoor gebruikers soms hun internetverbinding enkele seconden kwijt zijn.
Pc-versie Assassins's Creed II vereist constante internetverbinding
De pc-versie van actiespel Assassin's Creed II vereist een constante internetverbinding om gespeeld te kunnen worden. Deze maatregel is gericht op het terugdringen van piraterij en zou de speler daarbij een extra service bieden.
Spelers die Assassin's Creed II op hun pc opstarten, moeten verbinding zoeken met Ubisoft-servers. De drm-beveiliging in Assassin's Creed II controleert daarna voortdurend of de speler nog steeds verbonden is met deze servers. Mocht de verbinding verbroken worden, dan kan de speler zijn spel opslaan tot aan het laatst bereikte checkpoint. Vervolgens wordt de game afgesloten. Dit alles blijkt uit bevindingen van PC Gamer, dat de pc-versie van Assassin's Creed II al uitgebreid heeft kunnen testen.
De maatregel is gericht op het terugdringen van piraterij, zo verklaart Michiel Verheijdt van Ubisoft, die tegenover Tweakers.net bevestigt dat het spel inderdaad van de gebruiker eist dat zijn systeem een constante internetverbinding heeft. "Feit is dat Ubisoft, maar ook andere bedrijven in de game-industrie, maatregelen moeten nemen die er toe zullen leiden dat er een hoger percentage 'legale gamers' pc-games gaan spelen. Spelers die nu al legaal gamen worden in de regel niet beter van dergelijke maatregelen, en wij proberen hen juist iets extra's te geven."
Daarmee doelt Verheijdt op een extra functionaliteit die samenhangt met de eis een internetverbinding in stand te houden. Opgeslagen spellen worden op de servers bewaard, waardoor het voor de speler mogelijk wordt om op elke pc verder te gaan met zijn eigen opgeslagen spel, door in te loggen op zijn Ubisoft-account en zijn opgeslagen spel van de server te laden. "Je moet spelers niet alleen straffen, maar ook kunnen belonen", aldus Verheijdt.
De vraag is echter of de functionaliteit opweegt tegen de potentiële problemen die de drm-maatregel met zich meebrengt. Volgens Verheijdt beschikt minstens negentig procent van de pc-gamers in Nederland over een constante internetverbinding. Daarmee zou echter tien procent van de mogelijk geïnteresseerde gamers uitgesloten worden. Daarbij komt dat gamers het spel niet kunnen spelen op het moment dat er geen verbinding is met de servers, bijvoorbeeld door een netwerkprobleem of onderhoud aan de kant van de isp. Wel zal het spel volgens Verheijdt om kunnen gaan met eventuele hiccups die optreden, waardoor gebruikers soms hun internetverbinding enkele seconden kwijt zijn.