Preview: Evolve - singleplayer

RDJ134 11 januari 2015 om 01:21 uur

Afgelopen donderdag was ik te gast bij een mini-persevenement dat 2K Games voor het spel Evolve had georganiseerd in het Wereldmuseum te Rotterdam. Deze titel heeft al een tijdje onze aandacht en dat is ook de reden dat ik even langsging en ik een kleine drie uur een hands-on had, waarvan ik je de bevindingen hieronder ga vertellen.



Hoewel Evolve het beste tot zijn recht komt in de multiplayer met drie andere vrienden, heeft deze tittel ook een singleplayer die tijdens dit evenement centraal stond en speelbaar was. Het verhaal van Evolve is vrij simpel: de mensheid is een verre toekomst uitgestreken door het heelal en heeft overal koloniën opgezet. Alleen op één planeet, met de naam Shear, hebben de kolonisten last van grote aliens die de bevolking aan de lopende band afslachten. Om hier een einde aan te maken wordt William Cabot uit zijn pensioen gehaald om met een groepje kleurige karakters deze monsters, die zich in drie stages kunnen aanpassen (Evolve betekent evolueren, oftewel groter en sterker worden), uit te roeien.

Deze monsters bestaan nu uit vier klasses die allemaal hun eigen aanvalstechnieken en skills tot hun beschikking hebben en luisteren naar de mythologische namen als: Goliath, Kraken, Behemoth en Wraith en de laatstgenoemde is pas bekendgemaakt en heeft niet alleen een krachtige mêlee-aanval, maar ook de mogelijkheid om te teleporteren, een hele sneaky move om gamers van een lange afstand naar zich toe te trekken. Daarnaast lijkt deze trouwens verdacht veel op de Xenomorph uit de Alien-films. De menselijke kant met de naam Hunters bestaat ook uit vier personen in vier verschillende teams die weer zijn opgedeeld in de klasses: Assault, Support, Medic en Trapper. De laatstgenoemde is overigens heel goed in het opsporen van monsters en deze te vangen. De rest van het team is er om samen te werken en zoveel mogelijk schade aan te richten bij de monsters.





Ik ben tijdens het evenement aan de slag gegaan met zowel de Hunters als de monsters op alle vier de gamemodi:
  • Hunt - dit is jagen op een monster die los rent op de map en jij hem moet opsporen, of als je speelt als monster moet je power relay's kapot maken (of de Hunters vermoorden). Maar daar moet je wel voor Evolven tot stage 3. Dit doe je overigens door kills te maken op lokale flora en fauna en deze op te eten.
  • Nest - in deze mode zijn er een aantal eieren over de map verspreid die in een korte tijd achter elkaar uitkomen. Speel je als Hunter dan moet je deze met je team kapot maken. Als monster moet je deze juist beschermen en als een ei uitkomt zal deze 'Minion' je beschermen en helpen tegen de Hunters.
  • Rescue - Gewonde kolonisten liggen verspreid door de map te wachten op hulp van de Hunters die hen oplappen en moeten beschermen. De monsters hun taak is om deze allemaal af te maken. Dit maakt het een leuk kat-en-muisspel.
  • Defend - Met dit speltype moet je als de Hunters een Starship beschermen die aan het tanken is tegen de Monsters en hun minions die hier massaal op afkomen om generatoren van het pompsysteem te slopen.
  • Evacuation - dit zijn alle bovenstaande modi die je achter elkaar in vijf in-game dagen speelt. Deze krijg je dan ook één voor één aangereikt en zo krijg je een soort van verhaalstructuur.

    Het mooie aan Evolve is dat het spel zich continue aanpast aan hoe jij het speelt en je hierdoor steeds een ander scenario voor je kiezen krijgt. Daarnaast hebben ook je acties gevolgen voor je volgende gamesessie. Faal je bijvoorbeeld als Hunters om een generator te verdedigen, dan zal je in het volgende level bijvoorbeeld last van gas hebben of geen gebruik van turrets kunnen maken. Slaag je hier wel in, dan merk je niks van het gas en staan er turrets gebruiksklaar om een monster te beschieten. Dit zorgt ervoor dat Evolve veel variatie en replay heeft te bieden. Want als je besluit om deze titel in huis te halen, dan kan ik je garanderen dat je hier heel erg lang zoet mee zal zijn. Het eerste uur werd ik als Monster continue afgeslacht en als Hunters werd ik steeds vermoord, want de AI aan beide kanten is zeer sterk en zeker niet dom. Toen ik eenmaal doorkreeg hoe het gespeeld moest worden, begon het echt leuk te worden.

    Als Hunters kan je met de D-Pad schakelen tussen je teamleden en daarmee gebruikmaken van diegene zijn speciale eigenschappen. Als monster is het een kwestie van goed ontwijken en het jagen en opvreten van andere beesten en XP harken om te Evolven. De andere levensvormen die in de game aanwezig zijn, zijn voor de Hunters een gevaar en kunnen ontweken worden. Maar ga je het gevecht aan, dan kan je van een gedode alien soms extra skills oppakken (uiteraard krijg je hier XP voor), zoals meer damage of sneller reloaden. Wat mij trouwens ook opviel was dat als je een alienbeest beschiet op bijvoorbeeld zijn poten, dan zal deze al hinkend proberen te ontkomen. Aan het einde van elke ronde krijg je een overzicht met je statistieken en natuurlijk de nodige XP die je vergaard hebt die je weer kan uitgeven aan Perks, Gear en Skills waardoor je Hunters en monsters ranken en zo veel krachtiger en beter worden.



    Mijn eerste indruk van deze titel is goed, want het is zeer uitdagend en zelfs bij vlagen moeilijk. De AI is zeer slim en past zich voortdurend aan door je uit de weg te gaan of je juist aan te vallen. Daarnaast heeft je speelstijl en in-game acties invloed op de volgende sessies en hierdoor zouden er volgens 2K Games honderden mogelijkheden zijn om je een uitgebreide gameplay te bieden. Nu ben ik altijd erg voorzichtig als dit soort dingen gezegd worden, maar wat ik tot nu toe heb mogen ervaren heb ik er wel vertrouwen in dat ze hier een kern van waarheid hebben verteld. Bovendien ziet het er ongelofelijk goed uit en is het geluid, dat door de aanwezige Turtle Bitch-headset (geen spelfout) kwam, sfeervol en gedetailleerd.

    Tijdens het spelen van deze Evolve-build heb ik slechts één bug mogen ervaren in de tutorial mode, waarbij iemand van Turtle Rock Studios mij persoonlijk feliciteerde, omdat ik de eerste was die deze bug had gevonden, wat mij natuurlijk erg trots maakte. Maar goed, mocht je na het lezen van deze hands-on zin krijgen om zelf aan de slag te gaan, dan is dit mogelijk als je een Xbox One hebt, want vanaf 15 januari gaat er voor deze console een open bèta van start en de game zelf ligt vanaf 10 februari in de winkels voor de PC, PlayStation 4 en de Xbox One.

  • Reageer