Review: Happy Endings - Season 1

RDJ134 15 januari 2012 om 01:19 uur

Happy Endings is een relatief nieuwe serie van ABC Network. Een komedieshow waarin onder andere Elisha Cuthbert en Damon Wayans Jr. de lach weten te forceren. Begonnen in april 2011 en ondertussen bezig aan het tweede seizoen, ondanks de hevige kritieken aan het begin. De serie zou te veel te vergelijken zijn met overige romantische sitcoms. Naderhand piepte men wel anders, want deze serie wist de critici met vrij veel gemak over de streep te trekken.

In Happy Endings beginnen we met het koppel Alex (gespeeld door Cuthbert) en Dave (Zachary Knighton). Hun huwelijk valt op genante wijze in het water en vanuit hier bouwt het zijn onderlinge relaties op. Jane en Brad zijn over de top gelukkig en perfect, Casey kan geen man vasthouden en Max is de cynische homoseksueel. Standaard? Mwha. Aan de oppervlakte absoluut, maar hoe verder de serie zich naar de kijker opent, hoe warmer en grappiger het wordt. Tot op het punt waarop je je afvraagt waarom niet iedereen het 24/7 over Happy Endings heeft.

Two and a Half Men is het onderwerp van gesprek. Echter, toen de vlotte serie 'New Girl' (met de bloedmooie Zooey Deschanel) even werd stilgezet zodat de Happy Endings-storm door kon razen, hoor je bijzonder weinig. Toch schuilt er in deze serie, geschreven door nieuwkomer 'David Caspe' (e.a), veel meer genialiteit. Het is subtiel en eigenzinnig, maar ook vrij grof en kinderachtig wanneer het er zin in heeft.

Soms zijn de grappen niet bij te houden. De wisselwerking binnen de cast is namelijk bijzonder geslaagd. Eliza Coupe is een enorm komisch talent, hoe overdreven haar personage ook is, je herkent haar wel. Het is hilarisch over de top en binnen haar relatie met Brad (gespeeld door komediegenie Damon Wayans Jr.) een perfecte tegenpool. Wayans deelt heel rustig en beheerst raken klappen uit, lekker down to earth met gezond verstand.

Verder heb je met Max de 'gay-guy'-kaart die gespeeld wordt. Heel cliché en nog nooit grappig neergezet, maar ook hier valt flink van te genieten. Binnen de groep past zijn persoonlijkheid totaal niet en dat zorgt weer voor hele nieuwe mogelijkheden binnen de humor. Eigenlijk valt Happy Endings niet vast te pinnen op een bepaald soort humor. Ieder personage en ieder koppel heeft een hele andere kijk op het leven en toch weet het zich voor te doen als een kloppend geheel. Je snapt hun band wel en dat is cruciaal voor de humor.