Review: PlayStation Vita

RDJ134 26 februari 2012 om 20:00 uur

Woensdag 22 februari is een datum die voor veel gamers heilig was, want die dag kwam de PlayStation Vita uit. De nieuwste handheld van Sony en de opvolger van de PlayStation Portable, dat een matig succes was en door technische beperkingen en piraterij geteisterd werd. Het was dan ook niet zo heel erg vreemd dat veel developers hier heel snel hun handen van af haalden.

Maar goed, we gaan het nu over de PlayStation Vita hebben en om precies te zijn de 3G-versie van €299, want als we iets kopen doen we het ook gelijk goed. Nu zal je zeggen "maar er zijn toch twee versies, dus hoe zit dat dan"? Het is simpel, want de PSVita komt inderdaad in twee smaken. De Wifi-versie die €249 kost en de 3G-versie. De eerste kan je alleen maar mee online via een draadloos netwerk en met de laatstgenoemde overal waar een mobiele telefoon ook werkt. Wat weer handig is in de trein, bus of ruimte waar geen open draadloos netwerk aanwezig is. Nadeel is dat het dataverbruik (dat loopt via een pre-paid data-abonnement van Vodafone) per MB 33 cent is, dus even je games updaten of een website met pron... veel plaatjes bezoeken kan je dus aardig wat geld kosten.




Het eerste wat opviel toen ik de PlayStation Vita uit zijn doos haalde, was hoe lekker hij in de hand ligt. Hij is niet veel groter is dan de PlayStation Portable, maar wel een stuk lichter, en hij oogt echt classy en goed afgewerkt. Toen ik de PSVita voor het eerst opstartte viel me iets op waar ik nog niemand over gehoord heb, namelijk: het oude PlayStation-logo van de eerste console is terug. Na het doorlopen van een aantal instellingen en het activeren (of registeren) van een PlayStation Account is het tijd om eindelijk aan de slag te gaan. Dan krijg je eenmalig een hele mooie video te zien, die je gelijk kennis laat maken met het prachtige vijf inch OLED scherm waar deze handheld gebruik van maakt. Daarna komen we terecht in een nieuwe interface, want maakte de PlayStation Portable nog gebruik van de bekende XMB (XcrossMediaBar); de Vita gebruikt nu een hele andere interface die de naam Live Area gekregen. De bestaat weer uit een grid waar tien bubbelicoontjes in kunnen worden geplaatst, die je ook weer kan herindelen naar je eigen smaak.

Sony is zo aardig geweest om alvast het nodige in de Live Area voor je klaar te zetten, daarvan zal ik nu de belangrijkste dingen even uitlichten. Zo is er het welkomspark waarmee je door middel van mini-games leert omgaan met het touchscreen en de SixAxes controls, die je ook nog eens de nodige Trophies opleveren. Deze Trophies kan je samen met je vriendenlijst weer bekijken via twee andere icoontjes. Verder kan je ook weer muziek beluisteren (wat goed klinkt als je een headset gebruikt) en video's bekijken. Erg belangrijk is de PlayStation Store waar je games (al dan niet gratis) en demo's kan downloaden. Opvallend is dat deze prima werkt en overzichtelijk is. Ook is er nog een browser aanwezige die redelijk werkt, zo kon ik de meeste websites zonder enige problemen bezoeken, maar een groot minpunt is en blijft dat je geen YouTube- of Gametrailers.com-video's door flashproblemen kan bekijken en dat is toch wel een behoorlijk tegenvaller omdat de meeste smartphones van tegenwoordig dit zelfs nog kunnen. Maar als je daar doorheen kijkt werkt de browser verder heel erg makkelijk en gebruiksvriendelijk.

Next stop is Near en de kaarten die gebruikmaken van het aanwezige GPS-systeem. Dit is een hele coole aanvulling en waarom zal ik je nu uitleggen. Met Near kan je kijken wie er in een straal van twee kilometer een PlayStation Vita heeft en toont hier het bijbehorende profiel van de gebruiker, maar ook kan je zien welke games er in jouw omgeving het meest gespeeld worden. Bij mij was dit opvallend genoeg FIFA, Twitter (daar komen we zo op terug) en F1 2011. Leuke bijkomstigheid is dat Sony developers aanspoort om gebruik te maken van de Near-optie, denk hierbij aan het neerleggen of ruilen van items als wapens, potions, wagens et cetera. De eerste game die ik tegenkwam die hier gebuikt van maakt is Shinobido 2: Revenge of Zen van Namco Bandai. Maar deze optie valt en staat dadelijk met de creativiteit van de developers en kan ons misschien in de toekomst nog wel eens heel erg gaan verrassen. Dit is niet het enige speeltje wat gebruik maakt van de GPS-functie, want Maps maakt gebruik van Google Maps en verandert je handheld opeens in een veredelde TomTom. Ik heb deze functie uitgebreid getest en deze werkt zeer lekker, zo kon ik tijdens een wandeling (met de 3G aangeschakeld) door de buurt precies zien waar ik mij bevond. Ook de routeplanner, waarbij je kan kiezen tussen auto of voetganger, werkt zoals je het verwacht.





Dit is allemaal leuk en aardig maar de PlayStation Vita is natuurlijk gemaakt om te kunnen gamen, en alle multimedia, online en touchscreen functies kennen we al van onze smartphones en tablets. De games die ik heb gespeeld zagen er dankzij het OLED scherm erg prachtig uit en speelde heerlijk weg. Zo heb ik met WipeOut 2048 echt bijna zitten kwijlen van hoe mooi het er uit zag. Nu ik het hier toch over hebt, deze titel maakt als één van de eerste gebruik van Crossplay. Dit houdt in dat je met je PSVita dezelfde game kan spelen tegen iemand op de PlayStation 3. Hierbij moet ik wel zeggen dat de PS3-bezitter soms ook de game apart moet kopen. Bij een titel als MotorStorm RC is dit niet het geval en krijg je als de game koopt ook de PlayStation 3-versie erbij zonder extra kosten. Maar developers kennende zullen de meeste titels die dadelijk gebruik gaan maken van Crossplay nu een extra cash cow gaan worden, door de game op twee manieren uit te brengen. Een andere leuke optie waar een aantal games als Little Deviants gebruikt van maakt is de Augmented Reality-mogelijkheid, dat mede door twee ingebouwde camera's gebruikt kan worden. Hierbij is je omgeving het speelveld en het is knap om te zien hoe hiermee wordt omgegaan, en zijn er al enkele titels hiervoor verkrijgbaar. Daarvan zijn Cliff Diving, Table Footbal en Fireworks in de PlayStation Store helemaal GRATIS! en ook in je doosje waar de Vita in kwam zit een GRATIS! game die je met kaarten kan spelen.

Zoals je hierboven al kan lezen kan je gelijk met je PlayStation Vita aan de slag met GRATIS! games of met titels die je digitaal koopt via de PlayStation Store. Nu kan je ook in de winkels games kopen die komen op zogenaamde PlayStation Vita Cards, die het meeste weg hebben van een simpel SD-kaartje maar dan in een andere vorm, dit geldt overigens ook voor de memory cards die net even anders is dan een microSD. Hierbij kan ik ook een kleine noot aan kritiek leveren, want je zal als je een PlayStation Vita koopt ook verplicht een geheugenkaartje moeten kopen. De goedkoopste ervan is twintig euro en is 4 gig groot. De duurste op de markt is nu 16 gig en kost je vijftig euro. Later dit jaar komt er zelfs nog een 32 gig versie die je honderd euro moet gaan kosten. Houd er rekening mee dat hoe groter je kaart is des te meer je er op kan zetten, want een digitaal gekochte titel is al snel 1,5 gig groot en ook updates van 300 MB (Ridge Racer) zijn geen uitzondering. Persoonlijk had ik het prettiger gevonden als Sony op zijn minst standaard een 4 gig kaartje bij de handheld in het doosje had gedaan, of deze intern op flashgeheugen had gemaakt zoals ook bij de PlayStation Portable Go al het geval was.

Een ander hekelpunt is de batterij van de PlayStation Vita, deze is niet verwisselbaar en in de handheld ingebouwd. Tijdens mijn vele uren gamen zijn mij een aantal dingen opgevallen. Zo kan je als je de helderheid van je scherm wat lager zet, en de 3D en Wifi uitzet een kleine vier uur non-stop gamen. Zet je al deze toeters en bellen aan, dan kan je daar makkelijk vijfenveertig minuten af halen en zie je het batterijicoontje behoorlijk snel omlaag lopen. Maar laten we eerlijk zijn: de PlayStation Portable stond nou ook niet bekend om zijn lange batterijduur.

Reageer