Review: Touch My Katamari Vita

RDJ134 2 maart 2012 om 20:58 uur

Toen ik voor het eerst van Touch My Katamari hoorde, dacht ik dat het een Japanse seksgame was, dit was alleen maar voor vijftig procent correct. Want het is inderdaad een Japanse titel en net als hun tentakel rape porno heel erg weird te noemen. Ook opvallend is dat deze franchise ondertussen alweer acht jaar meegaat en zowel op de PlayStation 2 en 3 als de PSP is verschenen, dus was het niet meer dan van zelfsprekend dat de Vita een Katamari launch titel kreeg en daarvan kan je de review hieronder lezen.

Het verhaal van Touch My Katamari zal voor nieuwkomer van de franchise niet veel zeggen, want King Cosmo is niet meer zo populair als voorheen en lijkt zijn langste tijd bij het volk te hebben gehad, die nu zelfs grappen over hem maken. Dus is het aan jou als gamer om hem weer de geliefde man van het volk te maken en dit doe je door te rollen met een Katamari-bal waar weer een hoop zooi in alle soorten en maten aan vast blijft kleven. Daarnaast volg je ook nog een semi-verhaallijn van een zekere Goro, die overigens niks met zijn naamgenoot uit Mortal Kombat heeft te maken. De cutscenes ervan zijn van een behoorlijk hoog Japans gehalte, wat weer erg interessant is voor de Otaku's onder ons.

De bedoeling van de game is dat je met je ballen gaat spelen, en ja ik kon het niet laten om deze grap te maken. In dertien missies dien je als de prins (die er schattig uitziet) met je Katamari aka de plakbal zoveel mogelijk dingen vast te laten plakken tot deze vele malen in omvang is toegenomen. Je begint uiteraard met kleine dingen en het is de uitdaging om zo steeds grotere stukken op te pakken. King Cosmos zal dan een oordeel vellen over je Katamari en als deze hem bevalt krijg je snoepjes. Met deze snoepjes kan je onder andere weer leuke outfitjes voor de koning en de prins kopen. Zoals je wel snapt is dit een hele simpele leuke en vooral kleurrijke puzzle/platform titel die iedereen van jong tot oud kan oppakken en spelen.

Nu we het toch hebben over de gameplay, deze wijst eigenlijk voor zich. Rollen met de Katamari en springen is eigenlijk alles wat je doet. Dit kan je doen met de analoge sticks van de Vita, maar ook met het touchscreen en het touchpaneel aan de achterkant. Ik moet hier eerlijk bekennen dat de besturing via het touchscreen nogal... kut en vaak onnauwkeurig is. Wat natuurlijk jammer is, omdat dit juist een selling point van de game zou moeten zijn. Mijn ervaring was dat het simpelweg niet lekker werkt en ik me heel erg snel begon te irriteren en terugstapte naar de analoge sticks waardoor de game opeens weer een stuk leuker werd. Waar ik wel gebruik van maakte was het touchpaneel aan de achterkant van de PlayStation Vita. Want hiermeer kan je de Katamari verticaal en horizontaal van vorm laten veranderen, wat weer nodig is in sommige levels om op bepaalde plekken te komen.

Hoewel de gameplay erg kort is en je er in een regenachtige dag doorheen kan lopen, zit het met de gameplay en de funfactor meer dan goed. Dat is meer dan ik van de graphics kan zeggen, want die kwamen op mij nogal erg matig over. De video's die een hoog hallucinatiegehalte (deze titel is niet aan te raden als je epilepsie hebt) hebben zien er prachtig uit, maar zo snel je begint met spelen krijg je het idee te maken te hebben met een PlayStation 2- of PSPortable-versie. Want als je zoals ik nu diverse games en demo's op de PSVita hebt gespeeld, zoals bijvoorbeeld WipeOut 2048, Uncharted of Rayman: Origins, dan is het met Touch My Katamari wel even slikken. Het geluid daarentegen klonk via mijn headset prima en ook de erg vrolijke muziek weet deze titel zeer goed te ondersteunen.