Review: Devil May Cry HD Collection

RDJ134 30 april 2012 om 19:53 uur

De laatste tijd verschijnt de ene HD-collectie na de andere en zien veel developers en uitgevers dit als een snelle cash cow over de nostalgische rug van de oudere gamers. Zo heeft Capcom nu de Devil May Cry HD Collection uitgebracht met de eerste drie delen van de serie, waarvan de derde titel zelfs de Special Edition is.

Het is ondertussen alweer 11 jaar geleden dat de eerste Devil May Cray-titel op de PlayStation 2 uitkwam, en ik weet nog heel goed hoe vreselijk moeilijk deze was. Zo erg dat ik tijdens de Capcom perspresentatie begin dit jaar PTS (posttraumatische stress) kreeg bij het zien van de beelden. Want die grote fookin' spin, die maakte me leven ondragelijk en dreef me tot wanhoop. Waarom? Simpel; die spin was een bitch om te verslaan en als je dan naar de volgende kamer ging en terug kwam in die ruimte dan leefde hij weer en delfde ik zo keer op keer het onderspit. Maar goed, de eerste twee delen heb ik met veel frustratie maar half gespeeld en het derde deel nooit aangeraakt, overigens heb ik wel het vierde deel gespeeld maar nooit tot de end credits.

Dus je snap wel dat ik met de moed in m'n schoenen ben begonnen aan de deze collectie en uiteraard netjes ben begonnen met het eerste deel. Hierin maken we kennis met de demonenjager Dante, die overigens zelf half mens en half demoon is. Bovendien is zijn vader de beruchte Sparda die ooit opperduivel Mundas versloeg en trouwde met een mens die hem twee zonen schonk met de namen Dante en Vergil (die je overigens ook kan vrijspelen als extraatje). Zij werd vermoord en dat is wat Dante motiveert om alle demonen die hij tegenkomt af te maken. Het verhaal van familie, verraad en wraak lopen als een rode draad door de games heen en is het leuker om zelf achter alle plot twists te komen en te ervaren.

De gameplay van de drie titels is erg simpel; je gaat een ruimte met een vast camerastandpunt in en daar komt een shitload aan tegenstanders op je af die je moet verslaan. Dit doe je met een gevarieerd arsenaal, maar vooral met je zwaard en twee pistolen. Hiermee kan je hele vette combo's maken en zelfs de tegenstanders door de lucht jugglen om vervolgens tot pulp te blasten. Daarna laten deze rode orbs vallen die je moet verzamelen om je wapens, health, stijl et cetera te upgraden. Want naarmate je verder komt worden de demonen en de eindbazen ook groter en moeilijker. Tussen al het hack- en slashwerk door zal je ook nog de nodige puzzels moeten oplossen om verder te komen, deze verschillen van redelijk simpel tot moeilijk. Over het algemeen is het bijna non-stop spetterende actie.

Aangezien de drie delen met enkele jaren tussenpozen zijn verschenen is dat ook goed terug te zien in deze collectie. Het eerste deel voelt en speelt dan ook erg achterhaald aan, wat niet zo heel erg vreemd is. De tweede (wat ik de minste van de drie vond) speelt al wat beter weg, maar is wel heel erg kort te noemen. De hele disc wordt eigenlijk gestolen door het derde deel dat simpelweg alles doet wat je ervan verwacht, het is bloedsnel en speelt ook nog eens heerlijk vloeiend weg en heeft als Special Edition de mogelijkheid om Virgil vrij te spelen die ook nog eens zijn eigen verhaallijn heeft om te spelen. Dit is dan ook DLC anno zeven jaar geleden.

Maar er valt ook nog genoeg te bitchen op de game, want er rammelt nog het nodige aan deze HD Collection die toch niet helemaal HD blijkt te zijn. Zo hebben de textures wel een kleine hoge resolutie update gekregen, maar om nu te zeggen van "oh, wat ben ik onder de indruk". Er worden een hoop technische trucjes uit de kast getrokken om het allemaal wat op te poetsen en te stretchen. Het ziet er wel allemaal leuk en aardig uit, maar als Capcom wat meer tijd en moeite erin had gestoken, weet ik zeker dat het er vele malen beter en verzorgder uit had kunnen zien. Nu is dat niet het enige probleem, want ook de filmpjes worden soms in 4:3 beeld getoond en zijn simpelweg overgezet van de PlayStation 2-versies. Dan zijn er de in-game menu's die zo nu en dan ook in 4:3 zijn. Nu we het toch over menu's hebben, waar je kan kiezen welke van de drie games je wilt spelen is ook zoiets. Als je eenmaal je keuze hebt gemaakt en terug wilt om bijvoorbeeld naar deel twee of drie te gaan, dan moet je dus de hele game opnieuw opstarten, en dat anno 2012. Dat zijn dan ook eigenlijk de enige dingen waar ik wat op te zeiken heb, want het geluid is 5.1 dolby surround en werkt echt als een malle.