Review: New Kids Nitro

RDJ134 6 mei 2012 om 16:22 uur

Sinds enkel jaren zijn de heren van New Kids een begrip en een heuse hype geworden. Want de grofgebekte asociale hanggroepjongeren uit Maaskantje begonnen ooit hun carrière met korte sketches op de website van Flabber en werden in no-time larger then life en doken ze met cameo's op in videoclips van onder andere The Opposites. In 2010 verscheen de speelfilm New Kids Turbo waar miljoenen bezoekers op af kwamen. Eind vorig jaar kwam dus het vervolg New Kids Nitro uit die nu op dvd en Blu-Ray is verschenen, en van de laatstgenoemde kan je hieronder de review lezen.

Het verhaal (zover je hierover kan spreken) van New Kids Nitro is simpel en complex tegelijk, omdat de film soms zelf even niet weet welke kant het nou precies op wilt. Maar alles begint met de inslag van een grote meteoor in Friesland, waar vervolgens een koe aan likt en vervolgens non-stop melk blijft geven. Dit is de rode draad door de film die eigenlijk een opbouw is naar het tweede helft, want iedereen (lees: heel Friesland) drink deze gratis melk en ze veranderen in zombies die zichzelf niet door een geel afzetlint laten tegenhouden. Ondertussen komt ook SBS Hart van Nederland hier op de bekende knullige manier verslag van doen, en daarmee houden de makers van de film ons net als met New Kids Turbo een maatschappelijke spiegel voor. Maar goed, ondertussen in het Brabantse Maaskantje hebben de bekende boys wel andere dingen aan hun hoofd. Want de hanggroepjongeren uit het aangelegen dorpje Schijndel zijn behoorlijk vervelend bezig op hun territorium dat dan ook een confrontatie onvermijdelijk is.

Deze speelt zich hoofdzakelijk af tussen Rikkert en D'n Dave uit Schijndel (geniale rol van Guido Pollemans) die hun ruzie uitvechten met een illegale Opel Manta straatrace die uiteraard compleet uit de hand loopt. Dat is overigens niet omdat er een groepje Marokkaanse hangjongeren van Winkelcentrum Woensel (die een eigen spin-off moeten krijgen) zich er mee bemoeien, persoonlijk heb ik echt in een deuk gelegen om deze gasten die te pas en te onpas opdoken. De ruzie tussen Dave, de New kids en Schijndel escaleert zo erg dat Richard (Huub Smit) zijn moeder laat vluchten naar... Friesland, waar ondertussen iedereen in een zombie is veranderd. Je snapt wel dat de mannen uit Maaskantje en Schijndel hun geschillen aan de kant leggen en samen zwaarbewapend naar Friesland gaan om Richard zijn mams te redden. Dat is dan ook het moment van de tweede helft van de film waarin wordt overgegaan naar een grindhouse sfeertje en dat is onder andere ook goed te zien aan de kleur van de film die dan ook een stuk grauwer wordt.

De Blu-Ray van New Kids Nitro Unkut editie komt in een kartonnen hoes die voorzien is van een drukknop die quotes als HEEEE KUT!! uit een klein speakertje laat galmen. De hele technische mikmak zal ik je zo hieronder geven, maar laten we ons even focussen op de vele extra's die deze Blu-Ray voor je in petto heeft. Zo is er uiteraard de verplichte trailer, making of (die voor de verandering eens wel echt leuk is) en diverse clips inclusief de videoclip van Hoeren neuken nooit meer werken en de opnames die tijdens de premières in Nederland, België en Duitsland zijn gemaakt. De beeldkwaliteit van de film is simpelweg perfect, want de film heb ik bekeken via de LG BD660 Blu-Ray speler op een Samsung le40n87 full HDTV. Ik heb nergens enige storende punten kunnen vinden en de kleuren waren echt heerlijk en het beeld vol met details, net als het geluid dat goed en duidelijk met diepe bass was. Dus al met al een geslaagde overzetting, waar niks over te klagen valt.

Cast & crew
Huub Smit Richard Batsbak
Tim Haars Gerrie van Boven