Review: Sniper Elite V2

RDJ134 12 mei 2012 om 01:40 uur

Zo nu en dan komt er een game uit die niet echt bekend is bij het grote publiek en als daar ook nog eens de studio Rebellion (Alien vs. Predator en NeverDead) aan verbonden is, dan laten veel mensen een titel al snel liggen. Maar waarom je dit niet moet doen ga ik je uitleggen in mijn onderstaande review, want ik word niet echt vaak verrast door een game.

In Sniper Elite V2 speel je met de sluipschutter Karl Fairburne die werkt voor de OSS (voorloper van de CIA) tijdens de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. Daarin jagen de Amerikanen en de Russen op de Duitse raketgeleerden en andere wetenschappers die betrokken zijn bij het V2-project. Stukje trivia hier, want wist je trouwens dat deze raketten voor het eerst werden gelanceerd vanuit het Haagse bos? Maar goed, nu weer terug naar het Berlijn van 1945, want Karl zijn opdracht is dus ervoor te zorgen (lees: een kogel tussen de ogen) dat deze Duitsers niet in handen van de tegenpartij vallen. Dus zal jij je als sniper begeven in de frontlines waarbij je letterlijk tussen de strijdende partijen zit die schieten op alles wat beweegt. Langzaam aan zal je betrokken raken bij een bizar complot en is het aan jou om de geschiedenis te veranderen. Hoe en wat vertel ik je niet, want daar mag je zelf achter gaan komen.

Deze titel is voor de verandering een third person shooter die de nadruk legt op realisme en stealth, en zal je à la Call of Duty even door een level heen rushen en vervolgens doodleuk van een kilometer afstand een headshot maken kunnen vergeten. Want een level doorkruisen doe je met veel tactiek en observatie van je tegenstanders. Daarbij is het soms ook mogelijk om meerdere routes en manieren te gebruiken om je einddoel te halen. Wat dat betreft is Sniper Elite V2 behoorlijk uitgebreid. Naast drie vuurwapens (sniper, submachine gun en een handvuurwapen) heb je ook de beschikking over granaten, mijnen (handig om onder lijken te leggen) en boobytraps die je achterlaat bij bepaalde ingangen zodat je tijdens het sniperen niet opeens verrast zal worden door ongenodigde Duitse badgasten. Maar het feest houdt niet op, want je hebt ook nog een zak vol met steentjes die je kan gooien waarna soldaten gaan kijken waar het geluid vandaan komt en je snel achter hun rug naar de volgende locatie kan sneaken.

Naast het nodige sneak- en sluipwerk draait het natuurlijk allemaal om het snipen, maar zo nu en dan zal je (als je betrapt wordt) ook de nodige close combat gevechten met je pistool of submachine gun moeten leveren. Daarbij moet ik zeggen dat ik in een Flak-toren echt op het puntje van me stoel zat als ik een hoek om liep of als er opeens een groepje soldaten voor me opdoken en dat was toch echt close combat op en top. Maar laten we even teruggaan naar het sniperen, want dit is zo ongelofelijk knap gedaan. Want veel mensen denken dat schieten even het kruisje van je vizier op het hoofd van je tegenstander zetten is en de trekker overhalen. Zo werkt het in het echt en in deze titel dus niet. Want doordat de aarde draait zal je afgevuurde kogel last krijgen van zwaartekracht en over een lange afstand naar de aarde toe worden getrokken, simpele natuurkunde. Daarnaast draait alles tijdens het schieten om je ademhaling en je hartslag en daarbij kan één kleine fout een verschil van tientallen meters zijn. Daar speelt Sniper Elite V2 handig op in, om je doelwit uit te schakelen zal je met je richtmiddelen soms iets boven je doel moeten richten om zo een headshot te maken en is er nog de focus mode. Deze zorgt ervoor dat je ademhaling en hartslag stabiel blijven en zo je wapen zonder beweging is waardoor je een perfect schot kan maken. Als je in normal mode speelt zal je ook nog een rood vlakje te zien krijgen dat laat zien waar de kogel terecht zal komen, op hogere niveaus is dit er niet en moet je zelf nog hoger en anders mikken om je tegenstanders uit te schakelen.

Nu we het toch hebben over het uitschakelen van vijandelijke doelen, dit wordt als je het goed doet zo mooi met een X-Ray Kill Cam in beeld gebracht. Je volg dan de kogel die zijn baan aflegt en zich vervolgens in het lichaam van je tegenstander boort en je ziet hoe zijn boten breken, de kogel door zijn organen gaat om er vervolgens weer misvormd er uit te komen. Dit heeft wat weg van de X-Ray van Mortal Kombat maar dit gaat een stuk verder. Leuk detail is hier dat als je een vijandelijke soldaat op een granaat raakt die hij bij zich draagt deze ook ontploft. Wanneer dit dan ook gebeurd krijg je echt een juichmomentje, net als met een ricochet schot. Net als in de echte wereld kunnen kogels afketsen waarna ze een nieuwe en vaak vooral dodelijk baan afleggen. Als je een Achievement of Trophies hoertje bent, dan kan ik je nu al vertellen dat je minimaal één zo'n kill moet maken voor je unlock. Deze X-Ray Kill Cam kan je overigens niet uitschakelen of skippen en zal je keer op keer moeten aanzien hoe je een tegenstanders het loodje leggen, ik stoorde me hier niet persoonlijk aan, in tegendeel zelfs, maar ik kan me voorstellen dat mensen zich hier na lange tijd wel aan gaan irriteren.

Met de gameplay van Sniper Elite V2 zit het meer dan dik in orde, maar het oog en oor willen uiteraard ook wat, dus hoe zit het met de graphics en het geluid van de game? Grafisch is het meer dan goed, maar verwacht geen technische hoogstandjes met veel details. Daarbij moet ik wel opmerken dat het er soms wat vierkant uitziet, maar in dit geval zijn de graphics ondergeschikt aan de gameplay en de sfeer die deze titel te bieden heeft. De locaties als een in puin geschoten Berlijn, een V2-raket lanceerplek, ondergrondse bunkers en zelfs je tegenstanders zien er goed uit en trust me, ik heb wel slechtere titels voorbij zien komen de afgelopen jaren. Het geluid is ook zeer goed uitgewerkt en speelt zelfs een grote rol in de game. Want er zijn een aantal levels waar je à la Enemy at the Gates (2001) moet wachten op een inslag, bliksem of ander geluid. Wanneer deze plaatsvinden kan je een vijand doodschieten zonder dat zijn collega's je locatie kunnen spotten of deze niet eens merken dat je iemand achter hun (altijd beginnen bij de achterste) hebt uitgeschakeld. De wapens en explosies klinken precies zoals je het verwacht en als je een surround (head)set gebruikt zal je de hele tijd oorlogsgeluiden om je heen horen, dus daar valt dan ook verder helemaal niks op aan te merken.

Na het uitspelen van de singleplayer (waar ik precies zeven en een half uur over deed op normal) is er nog genoeg te beleven met de multiplayer. Deze bestaat uit een viertal modi die ik hieronder even snel zal beschrijven.
  • Co-Op: Hierin kan je samen met een vriend of iemand anders alle missies nog eens samen doorlopen. Wat altijd leuk is om te doen.
  • Kill Tally: Dit kan je het beste omschrijven als Horde mode, waarbij steeds waves met vijanden op je af komen.
  • Bombing Run: Hier moet je diverse onderdelen binnen een bepaalde tijd verzamelen voor een kapot voertuig, dit moet je wel snel doen voor je van de aardbodem wordt gebombardeerd.
  • Overwatch: Dit is behoorlijk interessant om te spelen, omdat je hier als sniper of aanvaller speelt. Het doel van deze modus is dat je als schutter langeafstandsdekking geeft aan de andere speler die zich met 'normale' wapens over het speelveld beweegt. Niet echt nieuw, maar wel verdomd leuk om te spelen.