Review: Spetters

RDJ134 20 mei 2012 om 03:13 uur

Het is alweer 32 jaar geleden dat de film Spetters veel stof deed opwaaien, want toen deze uitkwam lieten de filmcritici er geen spaan van heel. Het zou te veel seks hebben, homofoob zijn en te gewelddadig zijn. Maar dat weerhield het grote publiek er niet van om massaal naar de bioscoop te gaan en te genieten van een toen nog onbekende, maar wel verdomd lekkere Renée Soutendijk. Deze film is onlangs weer gelimiteerd in de bioscopen en filmhuizen gaan draaien, en op dvd en Blu-Ray verschenen. Op de laatste genoemde is de onderstaande review dan ook gebaseerd.

Spetters vertelt het verhaal van de drie vrienden Eef de Wit (Toon Agterberg), Hans Blaak (Maarten Spanjer) en Rien Hartman (Hans van Tongeren). Die er van dromen om motorcrosskampioen te worden (waarbij Gerrit Witkamp, gespeeld door Rutger Hauer, hun grote idool is) en hun dagen vullen met motoren, zuipen en seks. Hun leven veranderd op slag als ze tijdens een motorcrosswedstrijd de bloedmooie Fientje (Renée Soutendijk) ontmoeten die samen met haar homoseksuele broer Jaap (Peter Tuinman) de snackkar "De Happies Hoek" runt. Uiteraard willen de heren alle drie seks met haar hebben en dit is dan ook het middel dat ze gebruikt om de vrienden te manipuleren, want het enige wat zij wil is de man met het meeste geld. Je snapt dan ook wel dat dit niet lang goed kan gaan, want Eef overvalt homo's in het nachtelijke Rotterdam en worstelt ondertussen zelf met zijn eigen geaardheid. Dan is er Rien die dankzij een sponsordeal opeens rolt in het geld. Dit alles bouwt zich langzaam op naar een dramatisch hoogtepunt, waarbij één van de jongens een ongeluk krijgt en blijvend verlamt raakt.

Het verhaal is zelfs nu, in 2012, nog behoorlijk actueel, want nog steeds zijn er jongeren die van een betere toekomst dromen en vrouwen die alles doen voor geld. Ook zijn er nog steeds jongens die niet voor hun geaardheid uit durven te komen, omdat ze in een streng religieus milieu opgroeien. Grappig is uiteraard wel om te zien hoe de jaren 80 in beeld wordt gebracht; zo zit er een heuse discoscène (en dat in de zin van echte disco) in en horen we veel muziek uit die tijd als Blondie, Boney M en LUV voorbij komen. Ander detail is dat toen de film uitkwam er een heuse rel over de film was ontstaan, want Paul Verhoeven liep tijdens een uitzending van Sonja Barend bijna klappen op door het aanwezige NASA (Nederlandse Anti Spetters Actie) die de film totaal niet zag zitten. Die zelfs zover gingen dat ze in bioscopen de voorstelling verstoorde. Juh, de jaren 80 waren behoorlijk weird te noemen.

Naast seks en vriendschap heeft de film ook nog een andere ondertoon die zover ik weet nooit echt eerder is genoemd, namelijk de band tussen de vaders en hun zonen. Zo heeft Eef een streng religieuze vader die hem slaat omdat hij niet naar de kerk gaat of toeterde bij de kerk en hem later de vernieling inslaat als hij uit de kast komt. De vader van Rien is juist een gezellig kerel die een café heeft en het niet erg vindt dat zijn zoon het doet met zijn vriendin in het ouderlijk bed. De vader van Hans (die eigenlijk de clown van het gezelschap is en steeds een foute zwarte piet stemimitatie doet) is een joviale kerel (rol van Rudi Falkenhagen) die samen met zijn zoon in een band speelt. Dit laat de contrasten zien van een dorpgemeenschap met een ons kent ons mentaliteit en een generatiekloof tussen de ouders en de jongeren.

Maar goed, wat heeft deze Blu-Ray allemaal te bieden? Ten eerste een gerestaureerd beeld dat vele malen beter is dan de dvd-versie van Bridge Entertainment die tien jaar geleden uitkwam en nog altijd een ergernis in mijn collectie is, want deze was volgens de geruchten rechtstreeks vanaf een VHS videotape op dvd overgezet. Het beeld van de Blu-Ray die ik had was zeer goed, scherp en vol van kleuren, maar had hier en daar tijdens donkere scènes redelijk last van beeldruis. Maar de film heeft verder een goed beeld waar niks op valt aan te merken, want in me achterhoofd weet ik ook dat dit een 32 jaar oude film is. Het geluid is ook goed en helder maar helaas wel geheel mono, maar ook hier geldt dat het een oude film is en stereo en Dolby-geluid toentertijd niet tot de standaard bioscoopervaring hoorde. Verder staat er weinig op het schijfje, op een trailer van Spetters en drie lumiere trailers na. Want laten we eerlijk zijn, wat hadden er dan nog voor extras bij gemoeten? Dus ook hier ben ik verder tevreden mee.

Technische gegevens DVD
Nederland 1980
Beeld: 1.85