Review: Mortal Kombat

RDJ134 27 mei 2012 om 20:41 uur

Iets meer dan een jaar geleden kwam er eindelijk, voor het eerst in jaren, weer een nieuwe en vooral perfecte Mortal Kombat uit voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Want de game zag er mooier uit dan ooit te voren en speelde ook nog eens verdomd lekker weg. Maar we zijn nu een jaar verder en ligt de PlayStation Vita-versie ondertussen in de winkels, of deze je geld waard is kan je in mijn review hieronder lezen.

Mortal Kombat Vita is een port van de consoleversie, compleet met hetzelfde verhaal en gamemodi, maar heeft wel een aantal vernieuwingen gekregen die volledig gebruikmaken van alle toeters en bellen die de handheld van Sony je te bieden heeft. Maar voor het zover is kijken we even terug naar wat de standaard gameplay je te bieden heeft, en voor meer en uitgebreide informatie kan je natuurlijk altijd mijn review van de Xbox 360-versie lezen. Het verhaal speelt zich af tussen het tweede en derde deel van de serie, en hierbij vecht je in de verhaalmodus niet met één maar met meerdere bekende en minder geliefde karakters. Daarnaast zien we opeens diverse dingen vanuit een heel ander perspectief. Want nu kan je zelf zien waarom Sub Zero zoveel haat tegen Scorpion heeft en hoe de krijgers Cyrax en Sektor van mensen in robots zijn veranderd. Daarbij zorgt Johny Cage overigens aan de lopende band voor de komische noot, wat soms echt hele leuke situaties oplevert.

Naast de nieuwe gamemodi, waar ik zo op terug kom, zijn ook de oude bekende 'ladders' aanwezig. Net als de Test your Might, Test your Strike et cetera. Uiteraard ontbreekt ook de Krypt niet op de Vita-versie, want tijdens het spelen verdien je Koins, die je in de Krypt kan uitgeven en op die manier coole dingen kan vrijspelen. Denk hierbij aan nieuwe Fatalities, alternatieve pakjes, de nodige artwork en nog veel meer. Alles wat de consoleversie heeft is ook hier aanwezig, maar het zijn vooral de nieuwe extra's die deze titel zo bijzonder maakt. Want om te beginnen start je gelijk al met alle DLC-karakters die het grote consolebroertjes heeft, hierbij moet je denken aan ieders favoriete pedofiel Freddy Krueger, Skarlet, Kenshi, Rain en een shitload aan oldskool pakjes, wat altijd weer leuk is voor de echte puristen onder ons. Daarnaast is ook Kratos aanwezig (inclusief zijn eigen Stage), en die was hiervoor enkel exclusief voor de PlayStation 3. Dat alleen al maakt deze versie eigenlijk al de Game Of The Year (GOTY) editie in zakformaat.

Maar dat is niet het enige wat nieuw is, want de gameplay kent ook de nodige veranderingen en is er een hele nieuwe Challenge Tower bijgekomen die maar liefst 155 (boven op de al 300 aanwezige) nieuwe uitdagingen voor je klaar heeft staan en je optimaal gebruik laat maken van alle PlayStation Vita-functies. Zo heb je Test your Balance, waarbij je karakter op een balk staat boven een put vol dodelijk gevaar, denk hierbij aan draaiende messen, vuur of spikes. Maar naarmate je verder komt veranderen niet alleen de uitdagingen maar ook de dodelijk vallen, want er is zelfs een bak vol hongerige en vooral bloeddorstige piranha's waar je in kan vallen Dus moet je heel rustig met je PlayStation Vita balanceren door deze naar links of rechts te kantelen binnen een bepaalde, wat echt super leuk is gedaan. Dat geld ook voor de Test your Slice modus, wat eigenlijk een morbide versie van Fruit Ninja is. Want in plaats van fruit slice je nu hoofden en andere lichaamsdelen met je vinger op het touchscreen. Ondertussen verschijnen er zo nu en dan bommetjes op je scherm en moet je even heel erg snel schudden met je PSVita om deze te laten ontploffen, en dit is slechts een kleine greep uit de vele nieuwe en vooral leuke minigames die deze titel rijk is.

Daarnaast zijn er ook andere veranderingen in de gameplay, want zo is er nu de augmented reality optie die van je omgeving (door middel van de achterste camera) een arena maakt, en dat is een leuke gimmick die helaas alleen maar in de Practice Mode te gebruiken is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het wel heel erg leuk is, maar als je echt serieus wilt spelen zou dit enkel maar storend werken. Zeker als je in het openbaar vervoer of een openbare ruimte zit. Het grote paradepaardje van de consoleversie van Mortal Kombat was toch wel de X-Ray move die je op je tegenstander kon loslaten. Deze kwam langzaam aan tot je beschikking door de manier waarop je vecht of juist klappen kreeg, dan als het balkje met een grote knipperende X begon te knipperen drukte je beide trigger knoppen tegelijk in en voerde je karakter een brute move uit waarbij je in X-Ray visie zag hoe zijn botten en organen tot pulp getrapt of geslagen werden. Uiteraard is dit nu ook terug in deze versie maar door gebrek aan trigger knoppen, kan je nu of beide back toetsen tegelijk indrukken of simpelweg op het scherm op de knipperende X tikken met je vinger, wat wel even wennen is, maar in de praktijk zeer makkelijk en effectief werkt.

Grafisch ziet het ervoor de PlayStation Vita er verdomd strak uit, ik kan wel gaan lopen mauwen over dat het wat minder details heeft, of dat de CGI video's er niet zo mooi uit zien als op de PlayStation 3 of de Xbox 360. Want tot in tegenstelling van collegawebsites, realiseer ik me wel degelijk dat we hier te maken hebben met een handheld die gewoon even met 60 frames per seconde een prachtig kleurrijk en vooral erg vloeide game op je scherm laat zien, en dat dit nou eenmaal ten koste gaat van andere dingen. Ik vind persoonlijk dat Mortal Kombat Vita zich wel degelijk kan meten met zijn grotere broers. Alleen, is het even wennen met de analoge pookjes van de PSVita, want deze zijn nogal heel erg gevoelig en zal zeker in het begin even wennen zijn, maar als je eenmaal de besturing te pakken hebt tover je zo de meest brute moves en bloederige Fatalities (die je ook via je touchscreen kan uitvoeren) uit je handheld. Het geluid (en ik speel met me Vita-games altijd met in-ear plugs of een Philips Headset) klinkt glaszuiver, vol en helder. Want ik vermoed dat ook het geluid van de consoleversie gewoon is overgezet naar de PlayStation Vita, en dat is niks dan lof.