Review: Frogger: Hyper Arcade Editie

RDJ134 26 juli 2012 om 18:34 uur

Hoewel 1981 alweer 31 jaar achter mij ligt, heb ik goede herinneringen aan die tijd dat je nog arcadehallen had en je bij de lokale snackbar een videogame kon spelen. Toentertijd speelde ik veel Frogger in de sporthal bij ons om de hoek, en later op de Atari 2600. Helaas werd de franchise te ver uitgehoert en werden de remakes en 3D-versies minder tot het een stille dood stierf. Maar sinds enkele weken is er voor een shitload aan systemen de game Frogger: Hyper Arcade Editie. Of deze de coole kikker van weleer terug op de kaart zet is natuurlijk afwachten.

Wat heeft Frogger: Hyper Arcade Editie je allemaal te bieden voor 800 Microsoft Points of tien keiharde euro's? Uiteraard een remake van het origineel die je in verschillende stijlen kan spelen, en dit is opgedeeld in maar liefst zes thema's.

• 8-Bit: Frogger in 1981-stijl en dus vooral erg blokkerig.
  • Next Gen: Mooie slick graphics met 3D-diepte.
  • Hyper: Deze look is het best te omschrijven als Tron- of Vector-graphics zoals je die in de jaren 80 vaak in de arcadehallen zag.
  • Dance Dance Revolution vs. Karoake Revolution: Op Frogger na is nu alles pijlen en balkjes
  • Castlevania: Deze mode unlock je pas als je alle challenges in de Challenge mode hebt gehaald en heeft een Castlevania-thema met doodshoofden en skeletten.
  • Contra: Deze is te unlocken na het invoeren van een aantal handelingen die je op Google kan terugvinden. Hierna krijgt de game een Contra-thema.

Naast de standaard game in verschillende jasjes heeft Konami ook acht nieuwe gamemodi toegevoegd, die je single- en multiplayer kan spelen. Waarbij je zelfs ook co-op met een maat of een vriendin op de bank kan spelen. Wat altijd erg leuk is om te doen en de houdbaarheid van de game wat oprekt. Dit alles wordt bovendien opgevrolijkt door twaalf muziektracks die verdomd lekker klinken, en een mix is van house en electro.

Met een normale gamereview ga ik altijd wat dieper op de gameplay, graphics en geluid in. Maar iedere zelfrespecterende gamer heeft minimaal één keer in zijn leven Frogger gespeeld en weet dat dit zelfwijzende is. Je kikker naar de overkant brengen zonder geraakt te worden, bij de acht gamemodi verschilt dit uiteraard en kan je 'tegels/blokjes' veroveren op AI of menselijke tegenstanders terwijl je auto's en slangen ontwijkt. Daarna spring je over drijvende dingen naar je nest toe zonder in het water te vallen. Wat op zich vreemd is, want kikkers kunnen in het algemeen toch wel goed zwemmen in de echte wereld.