Review: Djinns

RDJ134 28 juli 2012 om 20:49 uur

Djinns hebben verschillende namen, en worden door de Koran en Islamitische folklore beschreven als wezens die naast de mensen en engelen leven en zowel goed als kwaad kunnen zijn. Dit spreekt ook tot de verbeelding van filmmakers die deze mythologische wezens dan ook graag verwerken in hun films en tv-series. Pas geleden bracht Film Freaks de Franse film Djinns uit 2010 uit, die ook bekend is onder zijn Engelse titel Stranded.

In de film volgen we een groepje Franse militairen die in Algerije tijdens de onafhankelijkheidsoorlog (die plaatsvond tussen 1954 en 1962) op missie worden gestuurd om een koffertje uit een neergestort vliegtuig in de Sahara terug te vinden. Want daar zit belangrijke informatie in die niet in vijandelijke handen mag vallen en kosten wat het kost terug moet komen in de handen van het Franse leger. Waarom dit koffertje zo belangrijk is en wat de informatie precies inhoud krijgen we pas aan het einde van de film zien.

Djinns begint zoals zoveel oorlogsfilms: groepje stoere grofgebekte soldaten trekken er op uit om te doen wat ze moeten doen. Het groepje bestaat clichématig uit een veteraan, een rookie en normale soldaten die er het beste van maken met wat ze voor handen hebben. In no time vinden ze het wrak en het koffertje en raken ze slaags met het Algerijnse verzet onder leiding van Aroui, gespeeld door de Franse acteur Saïd Taghmaoui. Die de laatste jaren bij veel grote Hollywood-films in een klein rolletje opduikt, maar het meeste bekend is als Saïd uit het briljante drama La Haine (1995). Maar goed terug naar deze film, want na het vinden van het koffertje raken de soldaten de weg kwijt en gebeuren er opeens rare dingen. Zo ziet één van de soldaten 's nachts hoe de Djinns bezit nemen van een andere soldaat die vervolgens probeert het koffertje te stelen.

Om een lang verhaal kort te houden: de soldaten stranden in een dorpje waar de bewoners meer weten van de Djinns. De laatstgenoemde drijven de soldaten stuk voor stuk tot waanzin met alle gevolgen van dien. Alleen wordt dit op zo'n manier gedaan dat het voor de horror fans zwak is en ook als bovennatuurlijke thriller het niet echt spannend is te noemen. Sterker, de film is behoorlijk traag en soms zelfs saai te noemen. De karakters boeien niet echt, maar sommige van de acteurs weten het wel lekker over de top te brengen. De Djinns daarentegen zijn best cool gemaakt. Je ziet ze als een soort van half onzichtbare wezens en doordat je ze nooit goed te zien krijgt, houdt dit de fantasie een beetje geprikkeld. Want deze bovennatuurlijke verschijningen hebben het voor een reden gemunt op het koffertje dat in handen van de militairen is. Min punt is dat je wel een beetje bekend moet zijn met de Franse geschiedenis om het einde van de film ook echt goed te begrijpen, of je moet er op gaan googelen.

DVD specificaties
Cat. Nr: VP118
EAN Code: 9789461870995