Review: Akira

RDJ134 21 september 2012 om 02:25 uur

In 1988 bracht de inmiddels legendarisch regisseur Katsuhiro Otomo de manga Akira tot leven in de tot toentertijd duurste animatiefilm ooit gemaakt. Bovendien was dit de film die het grote publiek in het westen kennis liet maken met het typisch Japanse fenomeen manga, wat vertaald strip betekent. Deze cultfilm is ondertussen in 24 jaar tijd verschenen op VHS, dvd en recent op Blu-ray en daar is dan ook deze review op gebaseerd.

Het is heel erg moeilijk om het verhaal van Akira op een normale manier te beschrijven, want dit is manga en dus behoorlijk weird. Bovendien heeft Otomo de film zo opgebouwd dat het redelijk complex te noemen is, en waarbij iedereen zijn eigen beleving zal hebben. Maar het komt neer op het volgende: in 2019 is Tokyo zoals wij het kennen door de derde wereldoorlog vernietigd en is op het as ervan een nieuwe stad met de naam Neo-Tokyo gebouwd. Daarin maken rebellen, anarchisten en motorbendes de dienst uit en volgen we de twee jonge bendeleden Kaneda en Tetsuo die zich in deze postapocalyptische wereld staande proberen te houden.

Wanneer er één (Takashi) van drie kinderen met Psychokinetische krachten ontsnapt uit een militair complex, en Tetsuo deze tijdens een gevecht met een rivaliserende gang aanrijd wordt letterlijk het begin van het einde ingeluid. Want de militaire politie pakt Tetsuo op en voert een aantal experimenten op hem uit die ook hem speciale krachten geeft, alleen wordt hij zo sterk dat hij niet meer onder controle is te houden door het leger en zweert hij wraak te nemen op alles en iedereen die hem dit heeft aangedaan. Dat hij hierbij Neo-Tokyo kan vernietigen laat hem koud, dus is er nog maar één persoon die hem kan stoppen...

Akira is een iconische animefilm die wereldwijd miljoenen fans heeft die zelfs na bijna een kwart eeuw nog steeds indrukwekkend is te noemen. Het bijna twee uur durende verhaal met Tetsuo die verblind door haat zijn ondergang tegemoet gaat, en vooral de prachtige typische jaren tachtig animatie die er nog steeds zo mooi uit ziet, maakt deze film een must buy voor elke zelfrespecterende geek.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray is met 1080p een streling voor je ogen, want de kleuren zijn perfect in balans en brengt de animatie prachtig en vooral strak tot leven. Alleen bij bepaalde donkere scènes kon ik soms wat ruis bespeuren, maar dat is verder niet noemenswaardig omdat we het hier hebben over een 24 jaar oude film. Het geluid, waarvan de stemmen helemaal in het Japans zijn en godzijdank niet in het Engels nagesynchroniseerd, klinken perfect en de omgevingsgeluiden en de prachtige soundtrack komen prima en in goede balans uit de speakers. Naast de film (die bestaat uit twaalf hoofdstukken) staat er ook nog wat bonuscontent op de disc die bestaat uit trailers, teasers en een storyboard. De laatstgenoemde is voor de hardcore fans een must see, want de ruwe artwork en de visie van Katsuhiro Otomo is zelfs nu nog ongekend.

Uitvoering:
Blu-ray, 1 disk,
speelduur: 120 Minuten