Review: The Cabin in the Woods

RDJ134 26 september 2012 om 20:57 uur

De eerste keer dat ik The Cabin in the Woods zag was ik diep teleurgesteld, want ondanks dat ik wist dat de film 'anders' was, had ik er totaal hele andere verwachtingen van. Na een beetje te zijn bekomen en forumlid Coola en crewlid Shamrock me wezen op bepaalde punten, ben ik de film met een heel ander perspectief voor een tweede keer gaan bekijken. Nu heb ik ondertussen een limited Blu-ray combopack mogen ontvangen en is de film inmiddels alweer vierde keer over mijn scherm gerold.

The Cabin in the Woods begint met een dialoog tussen twee mannen in wat op het eerste gezicht een standaard kantoorgebouw lijkt. Wanneer één van hen samen met een vrouwelijk collega in een golfkarretje naar hun werkplek rijden zie je al een eerste verwijzing naar het briljante Westworld uit 1973. Het werk dat deze mensen doen laat ik even in het midden, maar het komt er op neer dat ze samen met andere collega's iets doen wat wereldwijd is en heeft te maken met een globaal evenement. Vanaf daar springt de film door naar de main karakters van het 'verhaal', want we zien een slet, een maagd, een sport jock, een normale gast en de verplichte stoner. De laatstgenoemde komt aanrijden terwijl hij aan een waterpijp zit te lurken en zijn autodeur op slot doet met het raam open!

Hiermee lijkt het er op dat je begint aan een standaard horrorflick waar een groepje stereotype jongeren hun vakantie in een blokhut in het bos gaan vieren met seks en drugs, om vervolgens één voor één te woorden afgemaakt. De standaard horrorformule die al sinds jaar en dag gehanteerd wordt, in een inmiddels zeer uitgemelkt subgenre. Maar zo snel je ziet dat er een agentachtig type vanaf het dak zegt dat ze vertrekken, krijg je toch het idee dat dit toch niet zo standaard is als dat je verwacht. Al snel zie je dat de mensen uit het kantoor eigenlijk de regie in handen hebben en de vakantie vierende jongeren manipuleren naar een uitkomst die hun het beste uitkomt. Waarbij keuze en gevolg een grote rol spelen, want zij leveren letterlijk een scenario aan met een redneck zombiefamilie die uit de dood opstaat om iedereen af te maken. Hierbij worden wel alle clichés uit de kast getrokken, maar wel op een manier zoals je nog nooit eerder hebt gezien. De film weet je continue op een verkeerd been te zetten door een nieuwe plottwist naar je toe te werpen en zo op te bouwen naar een climax die je never nooit niet ziet aankomen.

Opvallend is dat The Cabin in the Woods al enkele jaren oud is en pas dit jaar op de markt is gebracht, wat niet heel erg vreemd is omdat Chris Hemsworth (Thor en The Avengers) een opvallende rol speelt tussen een cast die eigenlijk niet veel meer dan wat tv-seriewerk op hun CV heeft staan. Leuk detail is dat Red Dawn waarin Hemsworth ook al de hoofdrol speelt, nu pas na jaren op de plank te hebben gelegen in de bioscopen verschijnt. Er is trouwens een connectie met deze film en The Avengers, want niemand minder dan Josh Whedon is schrijver en medeproducent van deze flick.

De reden waarom veel mensen deze film maar niks vinden is omdat deze totaal niet aan hun verwachtingen voldoet; het is horror maar anders dan je normaal gewend bent. Wat deze film nou zo ongelofelijk vet maakt is dat het één groot nerdfeest van herkenning is, omdat het vol zit met verwijzingen naar andere horrorfilms en videogames. Yep, je leest het goed. Wie goed oplet ziet een aantal dikke verwijzing naar films als: Hellraiser met een soort van Pinhead, The Blob is te zien, Alma Wade (uit de game F.E.A.R.), Evil Dead, Cube, De BabyDoll Faces uit The Strangers, The Shining, Blade en twee keer Ghostbusters. Uit de laatstgenoemde film duikt er nog een actrice op in een cameo waar je niet om de verwijzing heen kan. Denk niet dat dit de enige referenties zijn, want er zijn er veel en veel meer als je maar weet waar je op moet letten en dit alles komt uiteraard met de nodige humor.

De grote vraag is natuurlijk: wat heeft de Blu-ray allemaal nog meer op de disc staan? Meer dan 140 minuten aan extra's waarbij de making of's echt een must see zijn. Want als je denkt dat alles CGI is, dan moet ik je echt teleurstellen. Er is ook een hoop met rubberen pakken, maskers en poppen gedaan, een special effectentak wat bijna zo goed als uitgestorven is. Als je deze footage kijkt, dan pas realiseer met hoeveel liefde deze film door Josh Whedon en Drew Goddard is gemaakt. De beeldkwaliteit van de Blu-ray is uiteraard in 1080p wat er gruwelijk strak uitziet en het geluid in DTS HD en dat zal je horen ook als je natuurlijk de juiste apparatuur in huis hebt staan.

Inhoud
Uitvoering: Blu-ray, 1 disk, speelduur 95minuten
Beeldformaat: High Definition 2.35:1