Review: Borderlands 2

RDJ134 3 oktober 2012 om 03:22 uur

Het is al weer drie jaar geleden dat de first person shooter Borderlands uit kwam op de PC, PlayStation 3 en de Xbox 360. Deze shooter had niet alleen behoorlijke RPG-invloeden, maar ook een fantastische co-op mode en prachtige cel shaded graphics. Borderlands kreeg mede door diverse DLC en upgrades een lange houdbaarheid en replaywaarde. Maar nu ligt het vervolg met de simpele titel Borderlands 2 in de winkels en kregen wij van Eigenwereld.nl een Xbox 360-recensie-exemplaar binnen en aan de hand daarvan is de onderstaande review tot stand gekomen.

Borderlands 2 pakt de draad precies vijf jaar na het eerste deel op, en maak je geen zorgen als je deze niet gespeeld hebt, want je krijgt een snelle kleine (redelijk spoilervrij zelfs) recap voor je kiezen waardoor je gelijk op te hoogte bent. Maar waar het op neerkomt is dat Handsome Jack, de bad guy uit het vorige deel, de inhoud van de 'Vault' in handen heeft gekregen. Waarbij ook Eridium zat, een stof die mensen van bovennatuurlijke krachten kan voorzien. Dus je snapt wel dat Handsome Jack nu de grote dictator op de planeet uit hangt en ondertussen ook nog een tweede 'Vault' heeft ontdekt die pas open gaat over vierhonderd jaar en hij is zeker niet van plan te wachten tot het zo ver is en wilt nu gebruikmaken van de eerder gevonden Eridium om deze kluis te kraken. Dus is het aan jou als speler om er voor te zorgen dan dit niet gebeurd en je Handsome Jack trackteer op een loodvergiftiging tussen zijn ogen.

Maar voor dit zover is, zal je eerst een karakter moeten kiezen waar je het spel mee wilt gaan spelen. Daarbij heb je een keuze uit vier personen die allemaal hun eigen specialiteit en speciale krachten hebben. Dus even een kleine opsomming en beschrijving:

• Salvadore de Gunzerker: Dit is een big motherfucker wiens kracht letterlijk brute kracht en vuurwapens is. Daarnaast kan hij ook nog twee wapens tegelijkertijd afvuren en dat is verdomd handig in een game waar je om de tien meter tegen een golf verse vijanden aan loopt.

• Maya de Siren: Deze dame is eigenlijk een soort van heks, want ze beheert alle vier de elementen van Pandora, en kan met haar 'fase lock' vijanden tijdelijk uitschakelen, door de lucht slingeren en als je deze skilltree uitbouwt zelfs vijanden tijdelijk voor je laten vechten.

• Axton de Commando: Dit karakter leunt hoofdzakelijk op turrets die hij tijdens groteske gevechten kan inzetten en zo wat stoom van de soms hectische battles kan afhalen. Wat hem een zeer aparte strijder maakt.

• Zer0 de Assassin: Deze man is een verdomd sneaky motherfucker, wiens grootste kracht is dat hij letterlijk kan verdwijnen en dan opeens achter een vijand kan opduiken om deze met zijn zwaard te doorboren. Zijn wapenspecialiteiten zijn dan ook sniper rifles en pistolen. Het is dan ook niet zo vreemd dat de meeste gamers hem kiezen.

Salvadore was overigens het karakter waarmee ik het avontuur van Borderlands heb gespeeld, want de andere spraken mij eerlijk gezegd niet helemaal aan en moet je redelijk tactische afwegingen maken met je keuze. Daarmee bedoel ik dat als je de game alleen offline gaat spelen, je beter kan kiezen voor Salvadore of Zer0. Want Gearbox heeft deze titel gemaakt met in hun achterhoofd dat je dit gaat spelen met drie vrienden in online co-op. Dat is dan ook de kracht van de game, want als je met vier spelers en vier verschillende karakters online speelt, is dit een wereld van verschil dan wanneer je als remi door de game loopt. Daarnaast (wat een plus- en minpunt tegelijk is) belonen de makers je met co-op. Behalve een hele andere moeilijkere gameplay waarbij je goed samen moet werken, krijg je ook betere en unieke wapens die je never nooit niet in de singleplayer zal vinden of tegenkomt Wat eigenlijk ook best een naaistreek is te noemen. Klein minpuntje met de co-op mode is dat alle loot die je tegenkomt niet gedeeld zal worden, maar werkt onder het principe van wie het eerst komt.

Daar houdt het niet op, want ook als je gaat spelen met vrienden of andere mensen via een netwerk van keuze. Dan zal je als bijvoorbeeld level 25 bent (cap staat nu op 50, en zal zeker over enkele maanden verhoogd worden), niet blij worden als er een level 2 persoon je joint omdat deze in de gebieden waar je level 25 nodig hebt geen schijn van kans zal hebben, wat kan lijden tot de nodige irritaties. Dus als je van plan bent om deze game met vrienden te gaan spelen, zorg dan dat je niet veel verschilt in XP level. Wat ons overigens brengt bij het Skilltree-systeem, want net als bij het vorige deel kan je door middel van verdiende Skillpoints je karakter zijn skills uitbreiden en versterken. Hier zie je dan ook gelijk de grote RPG-invloeden, want per persoon kan je megaveel uitbouwen en aanpassen om zo jouw perfecte karakter samen te stellen. Wat cool is, omdat door deze manier van spelen en customisen iedereen Borderlands 2 op een hele andere manier zal ervaren en spelen, ondanks het vaste verhaal.

Dat zijn overigens niet de enige grote RPG-invloeden, want deze game verzuipt bijna letterlijk in zijn loot die overal voor handen is. Tijdens het spelen kan je overal waar je loopt kisten, kratten of kluisjes vinden waar je geld of wapens (komen we zo op terug) kan vinden. Maar ook het doodschieten van tegenstanders laat een shitload aan spullen voor je achter, waarbij er soms het nodige wapentuig op te rapen is. Want ook aan wapens in alle soorten is in Borderlands 2 geen gebrek, het enige nadeel hieraan is dat je echt continue loopt te kijken of het gevonden wapen sterker is dan waar je mee rondloopt te sjouwen en ik soms wel eens de neiging had om de guns die voorhanden kwamen gewoon te negeren omdat ik geen zin had om voor de zoveelste keer te kijken of het bruikbaar was. Maar dat is een persoonlijke irritatie, want ik weet dat er gamers genoeg zijn die letterlijk elk wapen die ze tegenkomen oppakken en uitproberen. Aangezien er geen enkel wapen hetzelfde is of klinkt, is het dan ook aan te raden om alles te testen.

Qua gameplay zit het met Borderlands 2 meer dan goed, maar uiteraard wil het oog ook wat. Want het eerste deel stond bekend door zijn cel shaded look die het hele spel een soort van stripboekachtig uiterlijk gaf. Dit vervolg zal je dan ook niet teleurstellen, want het is nog mooier, kleuriger en vooral met nog meer details. Ook het geluid is echt fenomenaal te noemen, want het klinkt vol en ook de omgevingen zuigen je echt de game in. Of je nu met een headset of standalone surround set speelt; het geluid komt echt van alle kanten op je af. Zelfs via het geluid van een goede tv blaast het geluid als een malle door je speakers.