Review: Planet Dinosaur 3D

RDJ134 5 oktober 2012 om 19:24 uur

Het leuke van het runnen van een website, is dat je soms opeens een verrassing in de brievenbus kan vinden. Zo kreeg ik pasgeleden Planet Dinosaur 3D op Blu-ray toegestuurd, en als nerd en geek zijnde werd ik daar toch wel heel erg blij van. Want zelfs miljoenen jaren nadat deze giganten over de aarde liepen, spreken deze beesten nog altijd tot onze fantasie en zijn inspiratie voor films, tv-series en natuurlijk comics.

In 1999 maakte de BBC de zesdelige documentaire serie Walking With the Dinosaurs, wat voor die tijd echt ongekend baanbrekende was. Want de BBC die bijna altijd voor goede kwaliteit staat, brak de traditionele manier van documentaires, want alles werd gebracht in computer graphics en werd daarmee de duurste BBC-productie ooit. In 2011 bracht deze Engelse zender het langverwachte vervolg, en noemde deze wederom zesdelige serie Planet Dinosaur die dus nu op dvd en Blu-ray is verschenen.

Wederom krijgen we een kijkje in het leven van een aantal dinosaurussen met hun dagelijkse bezigheden. Daarbij wordt een grote variatie dieren van groot tot klein aangesproken, want zo zien we lopende dino's, vliegende dino's en zelfs onderwater dino's. Zoals je al kan lezen kan het grote dinofeest niet op en kan je in totaal maar liefst 277 minuten genieten van... dinosaurussen. Dit alles wordt weer gedaan in CGI en met eigen interpretatie van de BBC, want zelfs na vele jaren onderzoek is het nog altijd gissen hoe dinosaurussen er nu daadwerkelijk hebben uitgezien, of zelfs wat voor kleur deze hadden. Want de resten van de skeletten laten ons enkel de binnenkant van de dieren zien en niet de buitenkant. Dus de BBC heeft nu diverse dieren naar eigen beeld en kleur gemaakt en sommige zelfs van veren voorzien. Want diverse studies en theorieën in universitaire kringen speculeren dat deze gigantische beesten er wel eens als vogels uit hebben kunnen zien. Goed voorbeeld hiervan is een papegaai, die dinosaurusachtige eigenschappen en veren heeft. Op de tweede Blu-ray staat trouwens een making of waarin dieper wordt ingegaan op hoe de makers besloten om de dieren in de serie te weergeven.

Aangezien Planet Dinousaur 3D helemaal gemaakt is met computer graphics en nog geen jaar oud is, komt deze uiteraard in Full HD, oftewel het beeldformaat van 1080p, wat messcherp is en vol kleine details zit. Zo zie je het pigment van de huid zeer gedetailleerd en ook veren en water zijn een genot om naar te kijken. Verwacht overigens geen ultrarealistische beelden, sterker, het komt soms zelfs een beetje cheesy over. Wat helemaal niet erg is, en zelfs zijn eigen charme heeft, wat ik dan ook heel erg waardeerde.

Het geluid is in DTS HD en is echt super te noemen. Want de dinosaurussen waren schijnbaar behoorlijke herriemakers en ook het omgevingsgeluid komt echt aan alle kanten door je surround systeem op je af, waardoor het lijkt alsof je er middenin zit. Ook de prachtige vertelstem van John Hurt komt prima door de speakers naar voren. Want deze acteur vertelt je aan de lopende band over deze tot de verbeelding sprekende dieren die miljoenen jaren geleden de ware heersers van onze planeet waren.