Review: One Piece: Pirate Warriors

Coola 12 oktober 2012 om 19:31 uur

We hebben er lang op moeten wachten, maar zes maanden na de lancering van One Piece: Pirate Warriors in Japan heeft de game eindelijk ook een Europese release gekregen.

One Piece: Pirate Warriors volgt het verhaal van de manga/anime One Piece vanaf de East Blue saga tot en met de White Beard saga. Oftewel alles wat tot nu toe is uitgebracht is verwerkt in de game op de New World saga na, maar dat komt omdat die saga nog niet zo oud is. Dit is de eerste One Piece-game op de PlayStation 3 en is gemaakt op een aangepaste engine van Dynasty Warriors waardoor het veel weg heeft van de anime van One Piece. Wat door veel mensen als een pluspunt gezien zal worden is dat de game Japans gesproken is en Engels ondertiteld. Er zijn vier verschillende gamemodi, namelijk Main log, Another log, Challenge mode en online mode. Maar voor ik iets ga vertellen over de gamemodes eerst even in het kort waar One Piece over gaat.

One Piece gaat over Monkey D. Luffy die de nieuwe piraten king wil worden en op zoek gaat naar de schat (de one piece) van Gol D. Roger. Op zijn zoektocht naar de schat komt hij veel vijanden tegen, zoals Buggy the clown, Arlong et cetera. Maar ook krijgt hij er veel nieuwe vrienden bij zoals Nami, Roronoa Zoro, Usopp en zo verder.

Met Main log speel je de highlights van de manga/anime serie na die in verschillende episodes zijn verdeeld. In deze modus kan je ook alleen maar met de strawhats pirates spelen en is het per episode vastgelegd met welk karakter je het level moet spelen. Dit is meestal Monkey D. Luffy, maar soms moet je ook spelen met onder andere Nami, Roronoa Zoro et cetera. De levels zijn in twee fases verdeeld: de adventure stage en de warriors stage. De adventure stage is een soort van puzzle/platform gameplay waarbij je verschillende technieken moet gebruiken van Luffy. De warriors stage is zoals we het kennen van de Dynasty Warriors-games het verslaan van een grote groep tegenstanders en (mini) bosses. In zowel de adventure stage als de warriors stage heb je ook quicktime events. Ook zit er een klein RPG-gedeelte in de game verwerkt. Je kan levelen en je kan je health, attack en defence sterker maken door verschillende coins aan je personage te geven. Als je een rij van drie coins hebt die bij elkaar passen, dan krijg je een bonuseffect, bijvoorbeeld een health bonus. Door de variatie aan gameplay voelt het nooit echt repetitief aan, maar als je de game te lang achter elkaar speelt kan het op gegeven moment toch repetitief aan gaan voelen. De cutscenes in Main log zijn ook erg goed gedaan en zo heb je zowel cel-shaded cutscenes als cutscenes die in mangastijl zijn gedaan wat de serie echt eer aandoet.

Met Another log speel je dezelfde levels als bij Main log alleen nu mag je zelf kiezen met welk van dertien speelbare karakters je de levels wilt spelen. Ook kan je met Another log met een maat de levels in co-op doen. En hoewel het spel eigenlijk niet competitief is, kan je er toch een competitie van maken, omdat na elk level de score van beide spelers wordt weergegeven. Als je Another log in je eentje speelt, kan het herhalende gevoel snel aankomen, omdat je hier alleen maar de Warriors stage levels doet. Maar met z'n tweeën blijft deze modus langer leuk. Een ander minpunt is dat als je op een tv speelt die kleiner is dan 32 inch, het scherm erg klein wordt door de split screen. Wat ook erg jammer is, is dat je de split screen niet horizontaal kan instellen, wat voor sommige mensen (zoals mij) meer de voorkeur heeft.

Met de Challenge mode heb je een aantal levels waarbij je een wave na wave van vijanden moet verslaan om vervolgens de eindbaas van het level te verslaan. Met elke challenge die vrijgespeeld wordt, wordt dit telkens moeilijker. Uiteindelijk tot soms grote frustraties.

De online mode is eigenlijk hetzelfde als Another log, maar met het grote verschil dat je het nu alleen maar met z'n tweeën kan spelen. De tweede speler kan een maat van je zijn maar ook een totaal vreemde (bij mijn gamesessie was dat een Italiaan die maar Italiaans tegen me bleef praten tijdens de game). Bij deze mode kan je niet competitief doen, omdat de score van je medespeler niet getoond wordt. Niet dat dat erg is, maar het had wel een extra dimensie kunnen geven aan de online-ervaring.

Er is ook nog een galerij waar je de filmpjes terug kan kijken off de soundtracks kan luisteren. Ook kan je de biografieën en 3D-modellen van de karakters bekijken. Maar je kan ook bekijken wat alle termen/objecten nou precies zijn zoals de one piece of wat devil fruit nou precies is. Wat je ook kan bekijken in de galerij zijn de coins die je in het spel hebt verzameld. Dit alles is zowel leuk voor de diehard fans van One Piece als de nieuwkomers.