Review: Yakuza Weapon

RDJ134 16 oktober 2012 om 00:33 uur

Japanse splatter movies zijn altijd dikke fun om naar te kijken. Foute dialogen, bizarre karakters en vooral heerlijk over de top. In deze categorie valt ook Yakuza Weapon uit 2011 dat sinds kort verkrijgbaar is op dvd en wordt uitgebracht door Filmfreak, die zo vriendelijk was om mij een recensie-exemplaar te sturen.

Yakuza Weapon begint in Zuid-Amerika waar Shozo Iwaki (Tak Sakaguchi, die ook de regisseur is van de film) als huurling met twee sidekicks aan het vechten is. Gelijk zien we hier al hoe heerlijk over de top deze film hier is, want Shozo ontwijkt kogels, vliegt door een landmijn letterlijk door de lucht om vervolgens in de tent van zijn tegenstanders te landen. Na het door hem aangerichte bloedbad wordt hij benaderd door de Japanse geheime dienst, die hem vertelt dat zijn vader die het hoofd was van de Yakuza is vermoord. Doordat de kettingrokende Shozo zo arrogant was, botste het met zijn vader die meer traditioneler was en moest hij uit schande het familiehuis verlaten.

Aangezien de Yakuza zichzelf ziet als moderne Samurai's, is Shozo gedwongen om de dood van zijn vader te wreken. Hiervoor keert hij op een hilarische wijze terug naar Japan, door boven zijn oude buurt samen met zijn handlangers uit een vliegtuig te springen en buiten beeld te landen in een vuilcontainer. Bij aankomst van zijn oude huis komt hij tot de ontdekking dat deze is overgenomen door een oud-medewerker van zijn vader die er nu met wat handlangers een gelduitleenkantoortje in heeft gevestigd. Na een kort gevecht komt Shozo er achter dat de nieuwe leider van de Yakuza, Kurawaki (Shingo Tsurumi), zijn vader heeft vermoord en alle andere groeperingen onder één organisatie wilt samenbrengen. Als Kurawakik ook nog eens Shozo's gestoorde ex-vriendin ontvoert met wie hij zou trouwen voordat hij naar Zuid-Amerika vluchtte, is het tijd om de confrontatie aan te gaan in een grote wolkenkrabber. Vergis je niet, want met dit hier eindigt het verhaal niet, want tijdens het gevecht raakt Shozo zwaargewond en moet zijn arm en been missen. Maar wanneer hij wakker wordt met een raketwerper aan zijn been en is zijn arm vervangen met een M61 Vulcan Gatlin gun, dan weet je dat dit gaat leiden tot een explosieve over de top eindbazengevecht.

Persoonlijk heb ik echt genoten van deze ongelofelijk over de top B-film achtige Japanse splatter sci-fi die is gebaseerd op de gelijknamige manga comic van de in 2006 overleden Ken Ishikawa. Het is dan ook bijna niet te geloven dat Tak Sakaguchi samen met zijn vriend en collega YÅ«dai Yamaguchi deze film in slechts twaalf dagen in elkaar heeft weten te draaien, en door een mislukte stunt de opnames bijna met zijn leven heeft moeten bekopen en met een gebroken nek in het ziekenhuis terecht kwam. Want ook al is deze film erg low budget, en moet deze het hebben van een shitload aan slechte CGI en Adobe After Effects, want enkele vechtscènes zijn echt een streling voor het oog. Zoals je vast ook al begrepen had is dat deze film een flinke dosis humor heeft. Zo zien we in het begin van de film Shozo bellen met Karuwaki, waarbij Shozo iemand met een golfclub zo hard voor zijn kop slaat dat het bloed uit de telefoon van Karuwaki springt. Dit klinkt misschien vreemd, maar is slechts één voorbeeld van de vele absurde humormomenten die deze flick rijk is. Het is dan ook een apart filmgenre die voor 'buitenstaanders' heel erg raar kan overkomen, maar voor fans een mooie verwelkoming is.

Maar wat staat er nog meer op de dvd-versie van Yakuza Weapon dan alleen de film zelf? Nou... meer dan genoeg eerlijk gezegd. Want er zijn aardig wat extra's aanwezig op het schijfje, namelijk het volgende:

• Behind The Scenes (zeker een aanrader) van 46 minuten.
  • Deleted Scenes (niet heel erg speciaal maar uiteraard een leuke aanvulling) van 12 minuten.
  • Spinoff Short: Takuzo Weapon. Extra verhaaltje van 15 minuten over de twee vrienden Santoro en Takuza.