Review: Fable: The Journey

RDJ134 28 oktober 2012 om 19:16 uur

Toen Fable: The Journey werd aangekondigd werd ik heel erg blij, want ik ben al fan van de franchise sinds de eerste Fable (2004) op de Xbox verscheen. Ook al kon Peter Molyneux van Lionhead Studios niet alle beloftes waarmaken, want het was net als de twee latere vervolgen gewoon heel erg leuk om te spelen. Maar wat blijkt: het nieuwste deel is first person en alleen te spelen met de Kinect, wat eigenlijk weinig goeds voorspelt of toch niet?

Fable: The Journey speelt zich precies vijftig jaar na de gebeurtenissen van Fable III af, en is het Gabriel die we in first person met de Kinect gaan besturen. Gabriel is een grappige gast die gescheiden wordt van zijn familie en op zoek naar hen gaat in de overbekende wereld van Albion, waar hij Theresa (oude bekende uit de reeks) tegenkomt, die op de vlucht is voor het duistere The Corruption en naar een veilige plek gebracht moet worden. Je voelt hem al aan komen, maar hier begint het avontuur van Gabriel en ons als gamer.

Zoals ik al zei is deze titel geheel vanuit het eerste persoonsperspectief en kunnen we ons niet vrij door Albion bewegen zoals wel het geval was in de vorige delen. Wat je nu krijgt is een game on rails waar je zo nu en dan een keuze kan maken, en voor de rest moet je de rit letterlijk en figuurlijk uitzitten. Want door de Kinect-controller besturen we Gabriel die veel paardrijdt en tijdens gevechten gebruikmaakt van magische handschoenen. Ik moet eerlijk zeggen dat dit een tikkeltje tegenviel, want als Fable-fan wil je gewoon spelen in een open wereld zoals je gewend bent en nu krijg je opeens een hele andere gameplay toegeworpen. Als je daar doorheen bijt, en dat geldt ook voor de eerste uren die nogal zzZZZzz zijn, dan begint Fable: The Journey opeens toch wel heel erg leuk en zelfs uitdagend te worden.

De gameplay van Fable: The Journey is gemixt, want het is en blijft een Kinect-titel, en deze werken nou eenmaal niet 100% zoals ons beloofd is. Maar maak je geen zorgen, het werkt voor 90% van de tijd zeer goed, wat opvallend is aangezien de meeste Kinect-games half of helemaal niet werken en meer zorgen voor irritatie dan speelplezier. Grappig is hoe je paardrijdt, want je moet echt met de teugels op het scherm in de weer en dat houdt in dat je gaat zwiepen en zwaaien om het tempo van je paard te bepalen. Daarnaast is het vechtsysteem vanzelfsprekende en voor je het weet slinger je met je linkerarm een tegenstander door de lucht om hem door middel van je rechterhand te trakteren op een vuurbal of een bliksemschicht. Daarnaast kan je nog appels van bomen plukken of borstelen van je paard Seren. Wat erg leuk en vooral erg vermoeiend voor je armen is om te doen.

Dus nu het toch wel redelijk goed zit met de toch wel wat eentonige gameplay is er ook het oog dat wat wilt. Daarin stelt Lionhead Studios ons niet teleur, want deze Fable-titel is mooier dan ooit, sterker, zo niet de mooiste uit de hele serie. Want dit is wederom een ongekende pracht waarbij je kan zien dat de Xbox 360 nog heel wat grafische kracht onder zijn motorkap heeft. De lichteffecten zijn prachtig, de gevarieerde omgevingen geven je het oude vertrouwde Fable-gevoel en wederom zien we Albion in een nieuw grafisch jasje. Ook de muziek voelt cinematisch aan, maar je zal wel een bummer krijgen als de karakters tegen je beginnen te praten... in het Nederlands. Het ligt er aan hoe je console staat ingesteld, want heb je hem op de Nederlandse taal, dan zal de game je trakteren op tenenkrommende dialogen waar je niet blij van zal gaan worden. Helaas een klein minpunt, die met een paar drukken op de controller is te veranderen als je dat wilt.