Review: Annie

RDJ134 4 december 2012 om 23:05 uur

1982 was een goed jaar voor filmliefhebbers, want veel klassiekers kwamen toen uit. Denk ik hierbij aan Tron, First Blood, E.T., Blade Runner, Poltergeist en vele andere. Maar tussen al het sciencefiction en grove geweld was er nog een andere film die toen een groot succes en een instant klassieker werd, want Annie mag dan wel geen aliens, klopgeesten of replicans hebben, maar het is een musicalfilm die je een goed gevoel geeft van het begin tot het einde.

De film van John Huston is gebaseerd op een Amerikaanse comic over het roodharige weesmeisje Annie, die tijdens de depressie in de jaren 30 is achtergelaten bij het Hudson Street Home for girls. Dit is een weeshuis waar de altijd straalbezopen Miss Hannigan (prachtige rol van Carol Burnett) met harde hand over de meisje regeert. Ondanks alle ellende om haar heen, weet Annie (Aileen Quinn) optimistisch te blijven, want ze weet dat haar ouders haar op een dag weer komen ophalen. Want dat is wat in het briefje stond, die in een zilveren hanger zat en nog het enige is dat ze van hen heeft. Wanneer het Annie allemaal te lang duurt ontsnapt ze uit het weeshuis en wordt ze vrienden met de zwerfhond Sandy, alleen is de vrijheid van korte duur en worden Annie en Sandy door de politie opgepakt en teruggebracht naar Miss Hannigan.

Miss Hannigan heeft toevallig net bezoek van Grace Farrell, dit is de secretaresse van miljardair Oliver Warbucks (Albert Finney) die om zijn PR wat op te poetsen op zoek is naar een weeskind die een week in zijn mansion mag verblijven. Hiermee redt Grace Annie en Sandy uit een benarde positie. Mr. Warbucks is een beetje teleurgesteld als hij Annie voor het eerst ontmoet, want wat hij wilde was eigenlijk een weesjongetje en geen meisje. Maar wanneer Sandy een aanslag op het leven van Oliver voorkomt, smelt deze grote brombeer als sneeuw voor de zon voor de roodharige hartendievegge en haar straathond. Aangespoord door Grace besluit Warbucks om Annie te adopteren en haar oude medaillon om te ruilen voor één van Tiffany's. Annie weigert dit omdat de hanger het enige is dat haar echte ouders haar gegeven hebben en waarmee ze hun kan herkennen.

Oliver is ontroerd door de beradenheid van Annie's zoektocht dat bij besluit een beloning van $50.000 uit te loven als haar ouders zich melden. Wat natuurlijk de nodige oplichters aantrekt, waaronder Miss Hannigans broer Rooster (Tim 'Pennywise' Curry) en zijn vriendin Lilly (Bernadette Peters) die nu geld ruiken. Hoe zal dit alles aflopen? Zal Annie haar ouders ooit vinden? Op die vraag weet je waarschijnlijk het antwoord al, maar dat hoeft je niet te weerhouden om de Blu-ray in huis te halen. Want het toegezonden reviewexemplaar heet natuurlijk niet voor niets de Annie Blu-ray: 30th Anniversary Sing Along Edition. Want je kan karaokestijl meezingen met alle liedjes uit de film en heeft de film er nog nooit zo goed uitgezien. Maar doordat ik de laatste tijd alleen Blu-rays hebt gereviewd van nieuwe films die messcherp en perfecte beeldkwaliteit hebben, ben ik een beetje verpest geraakt. Annie komt uit 1982 en ziet er fantastisch uit hoor, maar heeft redelijk last van film grain en ook komen de kleuren niet altijd helemaal tot leven. Dit houdt niet in dat het beeld slecht is, in tegendeel; het is zelfs heel goed te noemen, maar als je een perfectionist bent is dit iets wat je zal opvallen. Het geluid komt in DTS-HD en klinkt prima, of het nu de liedjes of dialogen zijn, het kwam allemaal prima en verstaanbaar uit mijn speakers.

Uiteraard komt de Annie Blu-ray: 30th Anniversary Sing Along Edition met de nodige extra's:
  • Sing-Along met Annie (Karaoke).
  • My Hollywood Adventure met Aileen Quinn.
  • Musical Performance door 'Play' - it's a hard knock Life.
  • Originele trailers en TV Spots.
  • Preview van Arthur Christmas.

Op het eerste gezicht lijkt het bonusmateriaal niet echt veel soeps, maar ik ben er meer dan tevreden over. Zo kan je via de Sing-Along gelijk je favoriete liedjes met karaokefunctie selecteren. Vertelt Aileen Quinn ons twaalf minuten lang over haar rol als Annie en horen we leuke achtergrondinformatie die wordt ondersteund met foto en video. Wat de It's a Hard Knock Life versie van Play op de disc doet is mij echt een raadsel. Het is in 4:3-beeld en dat terwijl Blu-ray voor mensen is die wel een echte HDTV hebben die uiteraard breedbeeld is. Bovendien geeft het totaal geen toegevoegde waarde aan de film en dat geldt eigenlijk ook voor de previewtrailer van Arthur Christmas.