Review: Grand Theft Auto: Chinatown Wars

Radical 9 februari 2010 om 21:39 uur

Exclusiviteit, bestaat dat tegenwoordig nog wel? Zolang je geen zak met duiten hebt in de proporties van die van Microsoft is er niet echt meer sprake van exclusief. Hoewel zelfs die enorme zak niet heeft kunnen voorkomen dat de twee episodes van Grand Theft Auto IV op de Xbox 360 nu toch naar de PS3 en de PC komen. Eenzelfde tendens is terug te vinden bij de handheldversie Chinatown Wars.

Een hele lange tijd terug, oké het was maart 2009, verscheen Grand Theft Auto: Chinatown Wars op de Nintendo DS. Ik kan me geen andere GTA herinneren op een platform van Nintendo, dus dit was een redelijk unieke game te noemen. Wisten we toen veel dat de game niet exclusief zou blijven voor de DS. Anyway, in oktober datzelfde jaar kwam de game ook succesvol naar de PSP toe en nu het 2010 is kwam de game in januari ook nog eens uit in de iTunes Store voor de iPhone en iPod Touch.

Je begrijpt dat ik 2009 lekker laat voor wat het is, het enige dat ik nog even kwijt wil is het concept van de game zoals die in dat jaar ten tonele kwam. Daarna beloof ik over te gaan op het behandelen van de iTunes-versie. Chinatown Wars draait om het trieste leven van Huang Lee. Zijn vader is namelijk naar het hiernamaals gestuurd omdat hij aan het hoofd stond van de Triad. Na zijn aankomst op het vliegveld, zoals dat altijd het geval moet zijn in GTA, wordt hij ook aangevallen, maar uiteraard weet je te ontsnappen als ze je met auto en al de rivier in dumpen.

De reden dat de game op de DS hoge ogen gooide had niet alleen te maken met de altijd nog werkende gameplay van de GTA-games en het feit dat de DS een dergelijke game wel kon gebruiken, maar ook vanwege de besturing. In de game zaten namelijk talloze minigames die met behulp van het touch screen gespeeld dienden te worden. Zo werd het stelen van een auto verpakt in het openbreken van het dashboard of het uitschakelen van het alarm. Op de PSP verdween deze manier van spelen, maar kwamen er wel dergelijke events terug gekoppeld aan de gewone speeltoetsen.

Op de iPhone en iPod Touch (verder de iTunes-versie genoemd) is de game sinds halverwege januari voor het leuke bedrag van €7,99 te downloaden en weegt ongeveer 130MB. Eenmaal binnengehaald heb je een game dat het beste uit de voorgaande versies haalt. Zo kent de game de betere graphics van de PSP-versie vanwege de krachtigere hardware en kent het door het touch screen de elementen van de DS-versie. Het verhaal is geheel identiek gebleven, dus wie één van de twee andere versies grijs heeft gespeeld, zal weinig nieuws vinden in de iTunes-versie.

Wie kennis heeft gemaakt met de andere versies zal vragen hebben rondom de besturing van de game. Wie bekend is met de iTunes-games begrijpt op basis van ervaring hoe dergelijke games bestuurd kunnen worden. Voor Chinatown Wars is er op het scherm ruimte gemaakt voor de toetsen. Afhankelijk van de manier van voortbewegen veranderen de knoppen op je scherm. Als je loopt heb je een hele handige thumbstick tot je beschikking en in de auto heb je rechts het gas- en rempedaal en links twee knoppen om te sturen. Alle andere acties, zoals het schieten en in- en uitstappen bevinden zich hier rondom, zodat alles goed onder handbereik is weggestopt.

Zoals gezegd ziet de game er grafisch erg sterk uit. Uiteraard kent het zijn beperkingen, maar zelfs vergeleken met simpelere iTunes-games die minder vragen van de hardware doet Chinatown Wars niet onder. Het geluid is vergelijkbaar met de handheldversies gewoon goed en als je oortjes gebruikt heb je gewoon de degelijke sound die je van je apparaat verwacht. De minigames werken gewoon erg goed door de touch screen en alleen de besturing is even wennen, omdat het heel anders speelt dan met een D-pad.