Review: Priest

RDJ134 28 januari 2013 om 20:53 uur

In 2011 kwam de sciencefictionfilm Priest uit in de Nederlandse bioscopen, maar het publiek liet deze film ook massaal links liggen voor de grotere blockbusters die toen draaiden. Hier door kon slechts een kleine groep mensen genieten van deze toch wel erg donkere en aparte film die ondertussen ook verkrijgbaar is op Blu-ray.

In Priest zien we een sombere vuile en vooral erg donkere wereld die wel iets weg heeft van de troosteloosheid van Blade Runner uit 1982. De reden hiervoor is dat er een grote strijd tussen de mensheid en vampieren heeft plaatsgevonden, waarbij de kerk 'Priests' inzette tegen de bloedzuigers. Dit zijn goedgetrainde krijgers die zich kenmerken door een kruis over hun gezicht, die verder geen genade voor hun tegenstanders hebben. Na de grote oorlog zijn vampieren bijna zo goed als verdwenen en leven de Priests een saai en somber leven in de grote steden.

Wanneer één (Paul Bettany) van deze Priests zijn nichtje Lucy (Lily Collins) wordt ontvoerd door vampieren, vraagt hij hulp bij de kerk om haar te mogen gaan redden. Maar volgens de kerk zijn er geen vampieren meer en verbieden hem om dan ook om af reizen naar de woestenij. Maar je snapt zelf wel dat dit niet gaat gebeuren, omdat we anders een behoorlijk saaie film hadden gehad. De Priest breekt met zijn eed van de kerk en reist toch af naar het inmiddels verwoeste huis waar Lucy woonde. Daar ontmoet hij de sheriff (want deze flick heeft een behoorlijke futuristische western vibe) Hicks (Cam Gigandet) die hem bijstaat in zijn zoektocht om Lucy terug te vinden. Ondertussen is de kerk er achter dat de Priest zich niet heeft gehouden aan haar verbod en stuurt een aantal oud-Priests (waaronder Maggie Q aka Nikita) achter hem aan om hem dood of levend terug te brengen. Wat volgt zijn een aantal plottwists die lekker over de top zijn, want de vampieren zijn terug onder leiding van een Priest met een zwarte hoed, die gespeeld wordt door Karl Urban. Uiteraard bouwt dit alles op naar een spetterende finale.

Priest is een prima sciencefiction fantasyhorror no-nonsense popcornfilm die gebaseerd is op een Koreaanse graphic novel van Hyung Min-Woo, wat ook goed terug is te zien in de prachtige intro van de film. Daarom is deze film dan ook een toch wel typische nerd/geek Eigenwereld.nl-film. Het verhaal is niet al te spannend, een beetje voorspelbaar en redelijk zwak te noemen. Oftewel niet voor het grote publiek die lens flares, tieten en om de vijf minuten een explosie willen zien. Persoonlijk heb ik me zeer goed vermaakt met Priest Unrated en wist Scott Charles Stewart (die volgens IMDB een behoorlijk indrukwekkende staat van dienst heeft) me te verrassen met zijn toch wel erg aparte film die qua vechtscènes dankzij Wire Fu veel weg hebben van de bekende Hong Kong-flicks.

Het beeld van Priest Unrated is één van de beste die ik ooit heb gezien. De film speelt zich hoofdzakelijk in het donker af, met enkele buitenscènes op de dag. Maar het is in full HD gruwelijk scherp en vol met details. Je kan soms het zand en vuil op de huid perfect zien zitten. De grotere scènes hebben een bijna 3D-achtige diepte die van je scherm spetteren en zo zie ik het heel erg graag. Ook de kleuren die verschillen van donker en gritty (grijs, geel) zijn een streling voor je oog. Daarnaast is het geluid perfect te noemen, want zoals bij de meeste Sony Home Entertainment Blu-rays heeft ook Priest een DTS-HD MA 5.1 spoor. Wederom een prima balans, want je surround (head)set zal je letterlijk in het midden van de film plaatsen. Mooi voorbeeld is als de Priest een grot in gaat en het geluid overal om je heen is te horen van wind, echo's van de voetstappen tot vallende waterdruppels. Verder is de bass niet overdreven aanwezig en komt dan ook goed tot zijn recht tijdens de actiescènes. Naast de film kan je op de Blu-ray de volgende extra's vinden:

• Verwijderde scènes
  • Documentaires:
    - The Bloody Frontier: creating the world of Priest