Review: Legion

RDJ134 2 februari 2013 om 23:45 uur

Legion is één van de twintig end of the world Blu-ray-films die Sony in december re-releasde, en deze film is dan ook letterlijk apocalyptisch. Want God heeft er wederom geen zin meer in dat de mensheid alles maar verneukt en is het tijd om de spreekwoordelijke WC die de mensheid heet voor eens en voor altijd door te trekken. Alleen is er een klein groepje mensen in een wegrestaurant die als laatste over zijn gebleven en dat is uiteraard niet zonder reden.

Legion begint behoorlijk rustig met mooie beelden van een truckstop aka het wegrestaurant Paradise Falls dat ligt langs een Amerikaanse snelweg door een verlaten woestijnachtig landschap. Daar maken we kennis met een aantal van de key karakters zoals de kok Percy Walker (Charles S. Dutton), vader Bob Hanson (Dennis Quaid), Jeep Hanson (Lucas Black), de zwangere serveerster Charlie (Adrianne Palicki) en een familie dat met autopech gestrand is.

Wanneer er een oud vrouwtje binnenkomt die haar steak graag rauw en bloederig wilt, is dit het begint van het einde, want dit oude fossiel begint tegen Charlie de meest hatelijke dingen over haar ongeboren baby schreeuwen. Waarna ze een klant een stuk uit zijn nek bijt en het plafond op klimt waar ze met een shotgun vanaf moet worden geschoten. De hele scène waarvan je ook een stukje in de trailer kan zien is echt te bizar voor woorden. Wat Charlie overigens niet weet is dat nu de apocalyps is begonnen en dat God niemand minder dan de engel Michael (Paul Bettanys) de opdracht heeft gegeven om haar kindje te vermoorden, want deze is 'speciaal' en dan bedoel ik niet op de manier dat hij zichzelf zal gaan onder kwijlen of zo. Het is namelijk de laatste hoop voor de mensheid. Wat volgt is een oorlog tussen engelen die niet alleen uit de lucht komen vliegen, want als een mens tijdelijk is bezeten door een engel verandert deze in een demoon en ook deze komen massaal af op Paradise Falls om daar de laatste mensen en dit speciale kindje van de wereld af te vegen.

Als je de onderstaande trailer bekijkt, krijg je echt het idee dat dit een hele vette non-stop actiefilm is. Maar de realiteit is ietsje anders, want Legion kent een hoop (slechte) dialoog en stukken waar de flick stil dreigt te vallen. Tel daar de soms rare 'toevalligheden' bij op en je zit tegen een matige film aan te kijken met wat actie en horrorelementjes. Maar dit regiedebuut van Scott Charles Stewart (onder andere bekend van zijn tweede film Priest) is toch ook niet heel erg slecht te noemen. Het heeft, als je er over nadenkt, een behoorlijk aparte aanpak. Want God is in deze film wel degelijk de bad guy die schijt aan de mensen heeft en engelen zijn de voetsoldaten die de mensheid moeten uitroeien en als ze mensen hun lichaam overnemen demonische trekjes krijgen.

Het beeld van Legion is echt mes- en messcherp te noemen en zeker een must voor iedere full HDTV bezitter. De boventoon met kleur is vooral donker en zwart, maar de scènes die zich in het begin op de dag afspelen zijn mooi en hebben een softe uitstraling. Door dit bijna perfecte beeld zien we veel details (de gezichten in close-up en het zand en vuil dat overal aanwezig is) en krijg je een goed gevoel van diepte in het beeld. Het geluid is zoals met alle Sony Home Entertainment-films in DTS-HD MA 5.1 en klinkt echt super. Zo is de piep van de tv verdomd irritant te noemen, omdat deze helemaal om je heen is te horen. Dit geldt overigens ook voor de scène met de oude dame/demoon/engel waar vliegen door je hele surround (head)set letterlijk rondom je hoofd lijken te vliegen. Het geluid is dus prima in balans met wat je op het scherm ziet, en eigenlijk glas- en glashelder te noemen. Verder zijn er natuurlijk nog de volgende extra's aanwezig op het schijfje:

• Documentaires:
    - Creating the Apocalypse.
    - Humanity's Last Line of Defense.
    - From Pixels to Picture.
    - Designed for action: Blueprint of Scene.
    - Designing Paradise Falls.
  • Bringing Angels to Earth: Picture in Picture

Zoals met veel films zijn de extra's niet echt interessant te noemen, maar geven je na het zien van de film een hele extra dimensie. Want het zijn vooral de special effects die hier in de schijnwerpers worden gezet. Maar goed, het houdt je wel een uur van de straat af zullen we maar zeggen.