Review: Salt

RDJ134 10 februari 2013 om 18:41 uur

In 2010 verscheen de film Salt die door het internet in no-time werd betitelt als Bourne met tieten, wat natuurlijk niet negatief hoeft te zijn. Want beiden films mogen dat wel erg van elkaar verschillen, ze hebben wel degelijk een aantal raakvlakken. Sony re-releasde pasgeleden de Salt Deluxe Extended Edition Blu-ray waarvan je de review hieronder kan lezen.

Het verhaal van Salt is vrij simpel te noemen: geheim agente Evelyn Salt (Angelina Jolie) is tijdens een operatie in Noord-Korea opgepakt en gemarteld waarbij ze niet doorsloeg. Als onderdeel van een gevangenenuitwisseling wordt ze vrijgelaten, waarna haar man Michael Krause (August Diehl) en CIA-agent en collega Ted Winter (prachtige karakterrol van Liev Schreiber) haar opwachten. Dan springt de film de toekomst in waar we zien hoe Evelyn weer aan het werk is en net op het punt staat om naar huis te gaan waar ze met haar man wilt gaan vieren dat ze twee jaar getrouwd zijn. Maar een net gevangengenomen Russische spion claimt dat een zekere Evelyn Salt een dubbelagent is die de Russische president tijdens zijn bezoek aan Amerika zal vermoorden. Nu heeft de CIA de beste technieken om te zien dat deze overloper de waarheid spreekt en opeens is Evelyn een verdachte in een vies spionagespelletje.

Wat volgt is dat zij nu ontsnapt met de gehele CIA en al hun hightech speeltjes achter zich aan, en probeert ze haar onschuld (is ze dat echt of toch niet?) te bewijzen. Dit is waar de vergelijking met Jason Bourne in kickt, want Evelyne krav maga de living shit uit elke tegenstander die ze tegenkomt en is creatief genoeg om zich continue te vermommen en geïmproviseerde wapens te maken. Dit komt uiteraard allemaal met de nodige plottwisten, waarvan je sommige al mijlenver ziet aankomen vanwege... stereotypecasting. Als je de film en de bad guy kent, dan weet je precies wat ik bedoel.

Regisseur Phillip Noyce (Patriot Games, Clear and Present Danger en The Bone Collector) heeft met Salt een lekkere rollercoaster actiefilm neergezet, maar het verhaal op zich heeft enkele plotgaten en 'toevalligheden' die je vergeeft door een strak kijkende en ass kickende Angelina Jolie. Het coole aan deze Salt Deluxe Extended Edition van deze Blu-ray is dat je eigenlijk drie versies van de film in huis haalt, want je krijgt naast de theaterversie ook de Extended Cut en de Director's Cut op één schijfje. Deze content kan je activeren waarna er een marker in beeld komt om je er op te wijzen dat je naar extra footage zit te kijken. Het beeld van de film is simpelweg prefect te noemen; het is mooi vol met kleine details en heeft een goed gevoel van diepte. De kleuren zijn goed in balans als je er rekening mee houdt dat deze film zich hoofdzakelijk in een stedelijke grijsgrauwe omgeving afspeelt en ook de rode lipstick van Angelina lekker van je beeld af knalt. Het geluid is net als alle andere releases van Sony in DTS-HD MA 5.1 en dus verdomd goed voor je surround (head)set. Zo zijn het de geluiden in de Noord-Koreaanse gevangenis die prachtig van alle kanten door je boxen komen en ook in de stad hoor je zoveel geluiden in 360 graden om je heen.

Uiteraard heeft de film ook nog de nodige extra's:
  • Documentaires:
    - The Ultimate Female Action Hero
    - Spy Disguise: The Looks of Evelyn Salt
    - The Real Agents
    - The Modern Master of the Political Thriller: Phillip Noyce
    - False Identity: Creating a new reality
    - Salt Declassified
  • Radio-interview met regisseur Phillip Noyce
  • Audiocommentaar met de makers.
  • Sony Spycam Picture in Picture track

Al met al toch een kleine twee uur aan extra's waarvan de documentaires voor mij het meest interessant waren. Want er ging behoorlijk wat vooraf om deze achtbaanrit zo goed mogelijk op film te krijgen.