Review: The Patriot

RDJ134 10 maart 2013 om 16:01 uur

In 2000 bracht Roland Emmerich (Independence Day, Godzilla, 2012) ons het epische drama The Patriot, die zijn naam dan ook meer dan genoeg eer aan doet. Want dit is een typische Amerika "FOOK YEAH!!"-film die inspeelt op het patriottisme van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog die plaatsvond van 1775 tot 1783. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om ons een tin boxed Limited Edition Blu-ray te sturen en daar is de onderstaande review op gebaseerd.

De film vertelt het verhaal van Benjamin Martin (Mel Gibson), een oorlogsveteraan van de 'zevenjarige oorlog' dat zich afspeelde van 1756 tot 1763 die na thuiskomst gewoon wilt genieten met zijn familie van een simpel leven. Maar hij wordt al snel gedwongen om keuzes te maken voor een politieke kant, want in die tijd waren het de Engelsen en Fransen die de baas speelden over de Amerikaanse koloniën en de oorzaak van diverse gewapende conflicten die een hoogtepunt beleefden in de Onafhankelijkheidsoorlog. Maar daar houdt het niet op, want Martins oudste zoon Gabriel (Heath Ledger) kiest tegen de wens van zijn vader in om soldaat te worden bij de Continental Army.

Wanneer Gabriel jaren later na de val van Charleston gewond terugkeert naar zijn huis begint alle ellende pas echt goed. Want de Martins hebben zich altijd buiten de conflicten gehouden, door niet echt een partij te kiezen en worden ze nu onbedoeld betrokken bij de bloederige oorlog. Want kolonel William Tavington (Jason Isaacs) en zijn 'dragoons' eenheid arresteren Gabriel op verdenking van spionage, en wanneer Benjamins jongste zoon zijn broer probeert te bevrijden wordt deze doodgeschoten en laat Tavington het huis van de familie platbranden en de mensen er omheen doodschieten. Na het vertrek van de Engelsen pakt Benjamin samen met zijn oudste zoons de wapens op en vermoordt de escorte van Gabriel in no-time op een ongekende harde, brute wijze met een Tomahawk. Snap je nu waar Assassin's Creed 3 zijn inspiratie vandaan haalde? Wat volgt is dan dat Benjamin en zijn zoons meestrijden in de grote oorlog waar Amerika een vrije natie door werd en hun wraak kunnen nemen op William Tavington.

The Patriot is een film die alle kanten op kan qua publiek. Het is een typisch Amerikaanse film waarbij je ziet hoe Mel Gibson zijn familie en land verdedigd. Iets wat bij Amerikanen hoog in het vaandel staat en daardoor soms verdrinkt in overdreven patriottisme, waar wij hier in Nederland te nuchter voor zijn. Het heeft drama en je krijgt een redelijk goede band met de karakters die zich in een binnenlandse oorlog staande moeten houden. Maar het is vooral de erg harde actie die show steelt; als Benjamin zijn vijanden aanvalt doet hij dat genadeloos en keihard, waardoor de films zelfs een 'gore' gehalte heeft.

Sony is er zeer goed in geslaagd om The Patriot over te zetten naar Blu-ray, want het beeld is ongelofelijk strak en kan je soms de pluisjes op de kleding tellen. De kleuren zijn prachtig en goed in balans, want de rode uniformen van de Engelse soldaten zien er prachtig uit en gelukkig niet te fel. Het geluid van de film is wederom in het door Sony geliefde PCM 5.1 track en deze zal je surround set goed aan het werk zetten. Explosies en kanonschoten laten je subwoofer met een diepe bass zijn werk doen en de kogels vliegen diverse keren letterlijk links en rechts door je kamer of headset heen.

Naast de film staan er nog een paar extra's op het schijfje:
  • Documentaires:
    - The Art of War