Review: Underbelly: A Tale of Two Cities

RDJ134 6 mei 2013 om 01:45 uur

De onderwereld (beter bekend als de georganiseerde misdaad) spreekt nog altijd tot veel mensen hun verbeelding, en daarom zijn films en tv-series hierover altijd erg populair. Nu is de ongekroonde koning hiervan natuurlijk The Sopranos, maar deze tv-show is 100% fictie. Dat is niet te zeggen van Underbelly: A Tale of Two Cities, dat gebaseerd is op bestaande criminelen en hun misdaden. Nu is de dvd-box van deze 13-delige serie verkrijgbaar en mocht ik deze ontvangen en reviewen.

Underbelly: A Tale of Two Cities (2009) is het tweede (prequel) van de Underbelly-serie, en hierin staat de opkomst en ondergang van heroïnedealer Terry Clark (Matthew Newton) centraal. In de eerste aflevering kunnen we zien hoe hij in 1976 vanuit Nieuw Zeeland naar Australië afreist om daar zijn heroïnehandel op te zetten. Hiervoor benadert hij een wietteler en maffialid Robbert "Aussie Bob" Trimbole (Roy Billing) die denkt dat het een bluffer is en laat hem in een val lopen waarbij crimineel George Freeman[ (Peter O'Brien) hem met zijn bendeleden in elkaar slaan. Maar Terry is net zo hardnekkig als dat zijn heroïne uit Singapore puur is, en weet Aussie Bob over te halen om met hem in zee te gaan. Hierbij vertelt Trimbole niks aan zijn la familia, want het geld dat deze drugshandel oplevert komt hem goed uit, want de lokale politicus Donald Mackay (Andrew McFarlane) zorgt er voor dat de legale wietteelt verboden wordt en beschuldigd Trimbole ervan een misdadiger te zijn.

Geheel volgens maffiastijl wordt er een huurmoordenaar ingehuurd die Mackay bij zijn auto doodschiet en vervolgens laat verdwijnen. Ondanks diverse kogelhulzen en een grote plas bloed is er volgens de lokale politie (die op de payrol van Aussie Bob staan) slechts sprake van een verdwijning en geen moord. Doordat Trimbole op zoek was naar een schutter van buiten de stad, komt deze moord in het vizier bij de politie van Melbourne waar agente Liz Cruickshank (Asher Keddie) van een tipgever heeft gehoord dat er een Italiaan op zoek was naar een huurmoordenaar. Deze tipgever is Les Kane (Martin Dingle Wall) die met zijn broer Brian (Tim McCunn) de onderwereld van hun stad met harde hand regeren. Ondertussen groeit Terry's drugssmokkeloperatie (en grootheidswaanzin), door mensen te manipuleren en in te pakken met mooie praatjes. Want Terry is een keiharde crimineel die om niemand wat geeft, en zelfs zijn vrouw bij wie hij een kind heeft laat hem koud. Sterker, hij gaat een relatie aan met één van zijn vrouwelijke koeriers en vermoordt koeriers die over hem spraken bij de politie.

Ondertussen in Melbourne hebben de Kane-broertjes hun eigen problemen met de net vrijgekomen Ray 'Chuck' Bennett (Nathan Page) die bezig is een crew samen te stellen voor een overal (die de geschiedenis in ging als de Great Bookie Robbery) en daarbij de twee broertjes openlijk uitdaagt, waardoor er een bloedvete ontstaat waarbij Les in zijn eigen huis vermoord wordt door Ray en zijn crew, waarna Brian weer bloederig en keihard terugslaat. Al deze zaken die niet met elkaar verbonden lijken, hebben hun oorsprong of hebben onderling met elkaar te maken, vandaar ook de titel Underbelly: A Tale of Two Cities.

Underbelly: A Tale of Two Cities is voor een Australische productie ongekend, want de gebeurtenissen hebben echt plaatsgevonden en is het verhaal gebaseerd op bestaande criminelen. Nu moeten we gebaseerd op... altijd met een korreltje zout nemen, aangezien er ook een hoop fictie om de hoek komt kijken, maar de manier van vertellen heeft veel weg van Goodfellas, de montage is scherp en omdat de serie zich afspeelt tussen 1976 en 1987 heeft het ook nog eens een shitload aan goede muziek. Het hele verhaal dat bestaat uit 13 afleveringen is geperst op vier dvd's en laat zien hoe misdadigers en de politie uit twee steden meer gemeen hebben dan je denkt en is een typisch 'maffiaverhaal' die je de opkomst en ondergang van Terry Clark (die ook bekend was onder de namen: Mr. Big, Mr. Asisa en Kiwi) laat zien en die zeer goed in elkaar is gezet en per aflevering de aandacht en spanning goed vast weet te houden.