Review: Evil Dead 2: Dead by Dawn

Coola 10 mei 2013 om 19:40 uur

Een paar weken geleden heb ik een review geschreven over de film The Evil Dead in het teken van de Blu-ray die onlangs verscheen is het origineel opnieuw bekeken. Vanuit dat idee is de hele serie er dus bij gepakt. Nu is het tijd voor de review van het vervolg: Evil Dead 2: Dead by Dawn.

De film begint met een 7 minuten durende re-cap van de eerste film. Alleen normaal wordt er voor een re-cap beelden gebruikt uit het eerste deel, maar bij de deze film zijn de scènes opnieuw gefilmd omdat (hoe raar het ook klinkt) Sam Raimi de rechten van de eerste film kwijt was geraakt. Omdat de scènes opnieuw geschoten zijn, zijn er mensen die denken dat dit een soort van remake was van het origineel. Van de vijf karakters van het origineel doen er in de re-cap nog maar twee mee en dat zijn Ashley 'Ash' J. Williams (de nu legendarische Bruce Campbell) en zijn vriendin Linda.

Na de 7 minuten begint Dead by Dawn pas echt. Je merkt al direct dat ze het met deze film net iets ander aanpakken dan deel 1. waarbij deel 1 nog een pure horrorfilm was, is Dead by Dawn een horrorkomedie (sommige mensen zullen zeggen komediehorror maar daar ben ik niet mee eens; de film leunt nog steeds meer op horror dan op komedie). Nadat Ash de door demoon geïnfecteerde Linda van d'r hoofd heeft ontdaan en haar heeft begraven, wordt hij door de Kandarian-demoon de lucht in gegooid en tegen een boom aan geknald. Tijdens dit proces valt ook Ash onder de macht van de demoon, maar de demoon kan niet lang tekeergaan, omdat de dag aanbreekt. Ash komt er snel achter dat de brug die hem naar zijn veiligheid kan lijden nog steeds kapot is en gaat hij maar weer terug naar de hut.

Tijdens de rit naar de hut wordt hij nog een keer achtervolgd door de demoon, alleen krijgt de demoon hem dit keer niet te pakken. Terwijl Ash in de hut zit komt Linda weer tot leven om het leven van Ash zuur te maken. Ash berooft Linda voor de tweede en laatste keer van haar leven, maar wel ten kosten van zijn rechterhand (die later in de film nog een keer een pain in the ass wordt voor Ash). Ash begint nu toch ook best wel letterlijk zijn verstand te verliezen. Vervolgens komen de dochter en schoonzoon van de oorspronkelijke eigenaren en twee Hillbilly's (waarvan Bobby Joe er best wel mag zijn) ook aan bij de hut en die denken dat Ash een moordenaar is en gooien hem in de kelder. En nu begint alle ellende weer opnieuw, want Annie (de dochter van de professor) is zo slim om de taperecorder weer aan te zetten. Vervolgens nemen de demonen weer alle karakters hun macht over totdat er weer twee overblijven, namelijk Ash en Annie. Annie denkt het middel te hebben gevonden om de demonen te stoppen en dit lukt, maar wel ten koste van Ash die naar het Engeland van de 14e eeuw wordt gestuurd.

In de eerste film werd de show gestolen door de demonen. Nu wordt show gestolen door Ashley 'Ash' J. Williams (Bruce Campbell) met zijn nu legendarische quotes, zoals "Groovy" , "Then let's head on down into that cellar and carve ourselves a witch," "Swallow this" en "Got you, didn't I, you little sucker!" Ook merk je dat door de gebeurtenissen van de films Ash van een "nerdachtige" tiener in een stoere (sometimes cocky) en best wel zelfverzekerde man is gegroeid die er iets aan doet om in ieder geval zichzelf te redden.

Net zoals het eerste deel is er weer veel over de top en cheesy gore met op sommige punten nog meer over de top, zoals wanneer Ash zijn hand overhoop schiet en er opeens duizenden liters bloed (in verschillende kleuren) uit het gat spuiten waar de hand eerst zat. Ook de tree rape scène wordt weer lichtjes over gedaan (dit keer zie je de daadwerkelijke penetratie niet). Nog een paar leuke feitjes: veel van Ashley 'Ash' J. Williams quotes worden in de game Duke Nukem 3D gebruikt door the Duke himself. We moeten aan een kant Stephen King bedanken, want hij heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf van Dino De Laurentiis Evil Dead 2 heeft gefinancierd. En nu een leuk feitje voor de fans van Freddy Krueger: wanneer Ash in de schuur is zie je de handschoen van Freddy Krueger boven de deur van de schuur hangen.