Review: Evil Dead Remake

Coola 28 mei 2013 om 20:54 uur

Nu de reviews van The Evil Dead en Evil Dead 2: Dead By Dawn online staan, ben ik verdergegaan met de derde review van de Evil Dead-franchise. En dat is tromgeroffel... Evil Dead Remake (2013). Army of Darkness-fans maak je geen zorgen, de review van AoD komt er ook nog aan.

Ik val meteen maar met de deur in huis: veel mensen denken dat het een remake is van The Evil Dead. Dat is de film dus niet, want het is een sequeel (oké, toegegeven, een sequeel met aardig wat plotholes ten opzichte van de eerste film) dat zich dertig jaar na The Evil Dead afspeelt.

Evil Dead gaat over de vijf vrienden Mia (Jane Levy), David (Shiloh Fernandez), Eric (Lou Taylor Pucci), Olivia (Jessica Lucas) en Natalie (Elizabeth Blackmore) die naar een afgelegen hut gaan in bos om Mia te helpen met het afkicken van haar drugsgebruik. Je snapt natuurlijk dat dit nooit lang goed kan gaan; zeker niet als ze de kelder van de hut in gaan en de restanten van een satanistisch ritueel vinden (iets met dode katten en een duiveluitdrijving) en het boek de Naturom Demonto a.k.a The Book of the Dead (ook bekend als de Necronomicon). Natuurlijk moet één van de vrienden weer zo dom zijn om passages uit het boek op te lezen en dit wekt wederom de demoon uit het eerste deel tot leven die het nu voorzien heeft op de vijf vrienden. Eén voor één vallen de vrienden onder de invloed van de demoon. In de eerste film deed de demoon dit omdat hij gewoon moordlustig was en Ash wou stangen, maar in dit deel heeft hij nog een ander doel: de Abomination tot leven wekken en zo de wereld in een hel veranderen.

Waar The Evil Dead nog een beetje komisch overkwam door de cheesiness, is dit vierde deel een pure horrorfilm (hoewel er bij vlagen wel eens grappig wordt gedaan) die mij vaak op het puntje van me stoel liet zitten. De demoon (gelukkig is demoon ook nog steeds erg bijdehand net zoals in deel 1) is weer van ouds erg eng, zeker zodra hij één van de vrienden possesed. Maar het engste was nog wel de Abomination, dat voor mij toch echt wel de boeken ingaat als één van de engste monsters in de geschiedenis van filmmonsters. Ook is de film weer lekker bloederig, zoals je verwacht van een Evil Dead-film. Hier gelijk een feitje: er is in deze film grofweg gezegd 264.979 liter bloed gebruikt. Waarvan er al rond de 189.271 liter bloed gebruikt is voor de laatste scène. In het eerste deel is maar iets van 1.136 liter gebruikt, dus je kan best wel spreken van een bloederige film.

Voor de fans van de Evil Dead-franchise is het een feest van herkenning. Te beginnen met de hut die precies lijkt op de hut van deel één (en nee, het is niet dezelfde hut, want de hut uit deel één is vernietigd), maar ook de olds mobile maakt weer zijn opwachting. Net als de sawed-off shotgun en de chainsaw, die beiden worden gebruikt door de personages van dit deel (dit is een van de weinige films waarbij easter eggs ook worden gebruikt door de personages, normaal zijn easter eggs iets wat op de achtergrond blijft). Ook wordt weer de tree rape scène dunnetjes overgedaan. Gek genoeg past het nu wel meer bij de film dan dat het in het eerste deel deed.

Hoewel Ash' J. Williams (Bruce Campbell) niet meespeelt in dit deel, zijn z'n karkatereigenschappen verdeeld over de vijf vrienden. Zo verliezen twee personages hun handen, waarvan eentje op een soortgelijke manier als Ash'. Eén personage krijg ook te maken met de spiegelscène die bijna lijkt op die van het tweede deel, dus je kan dus toch zeggen dat ze Ash toch nog in deze film hebben gezet, alleen dan anders. Ik raad mensen aan dat als ze de film kijken, ze blijven kijken tot na de credits, want net zoals bij veel films van tegenwoordig heeft ook deze film ook een scène na de credits en die is zoals onze Eigenwereld.nl-held Bruce Campbell zou zeggen erg "Groovy" is.