Review: Killzone Mercernary

Gtamen 16 september 2013 om 09:45 uur

Killzone is een game die al jarenlang uitkomt voor de PlayStation-platformen en die eigenlijk sinds de PlayStation 2 op elk nieuw PlayStation-platform is gekomen. Natuurlijk kon de PSVita niet achterblijven en is Killzone Mercenary nu verschenen. Is dit de game die de PSVita nodig heeft of is dit weer een mislukte poging? Daar gaan we achterkomen in mijn review.

Het verhaal van Killzone Mercenary is je typische shooterverhaal. De grote boze wolf wil de wereld vernietigen met een chemisch wapen die heel de planeet vernietigd en jij mag er voor zorgen dat dit niet gebeurd. Alleen het leuke aan Killzone Mercenary is dat je aan beide kanten vecht. Het gaat jou namelijk alleen om het geld en als de oorlog tussen de ISA en de Helghast word beëindigd dan is er geen geld meer te verdienen en moet jij een kantoorbaantje gaan zoeken. Natuurlijk willen beide partijen dit wapen in handen hebben om de oorlog in hun voordeel te beëindigen, maar dat moet allemaal gebeuren terwijl de ISA en de Helghast in het tijdperk tussen Killzone en Killzone 2 aan het vechten zijn. Dit betekent dus ook meteen dat er een hoop cutscenes van deze oudere games worden gebruikt, net als de wapens. De cutscenes die niet zijn gebruikt van de oudere games zijn gewone simpele briefings van hoe de missie gaat verlopen. Dat is op zich leuk, maar het voegt niet veel toe en is naar mijn mening een beetje nutteloos en een goedkope manier om de 3 uur en 15 minuten die ik in het verhaal heb gestopt te rekken. Het is een leuk verhaal, maar het is niet extreem boeiend. De game moet het meer hebben van de gameplay in de missies zelf. Denk niet dat je na deze 3 uur klaar bent met de game, want je kan de missie drie keer opnieuw spelen op drie verschillende manieren en dat levert weer meer geld en de nodige Trophies op.

Zoals ik al zei is Killzone Mercenary een game die het van de gameplay moet hebben. Ik moet je zeggen dat de gameplay erg vermakelijk is. De missies in het verhaal zijn gevarieerd en je het speelt redelijk lekker weg. Ik zeg redelijk lekker, omdat de gameplay een beetje houterig aanvoelt. De singleplayer heeft een echte multiplayer feel door de constante beloningen die je krijgt voor het oprapen van ammo of het doden van een tegenstander. Dit is een leuk detail en maakt de singleplayer een stuk aantrekkelijker. De controls zijn echter prima en van het touchscreen wordt prima gebruikgemaakt en als je niks te maken wilt hebben met bijvoorbeeld het rennen met de rear touchpad dan kun je dat met twee drukken op de knop uitzetten. Daar was ik erg blij mee, want met mijn grote handen kan ik niks anders dan op het rear touchpad zitten met mijn vingers en de sprintactie per ongelijk activeren. Verder wordt het touchscreen gebruikt voor het onder andere hacken van een frame, het switchen van wapens, het gebruiken van mêlee-aanvallen en nog vele andere dingen die je in de loop van de game unlockt.

De dingen die je unlockt zijn natuurlijk het gene waar Killzone Mercenary om draait en dat is natuurlijk geld. Je hebt over elke level zogeheten BlackJack-kratten. Dit zijn kratten waar je via de stereotypische Rus je wapens kan kopen voor mother Russia en dat zijn een flink aantal wapens, want het varieert van een simpel pistooltje tot heuse VAN Guard systemen die airstrikes geven of als je van het meer stille werk houdt dan is er een bot die je enemies insta killt zonder dat je gespot wordt. Als je al deze wapens koopt is het natuurlijk ook leuk om deze te gebruiken met een coversysteem die goed werkt en dat is ook zo, want het coversysteem werkt prima en heb ik niks op aan te merken. Natuurlijk is zo'n coversysteem niks zonder het schieten van wapens en is het leuk als je daar de nodige beloningen voor krijgen en die krijg je zeker, want als je bijvoorbeeld 10 kills haalt vanuit cover dan krijg je een bronzen medaille en dat levert ook weer geld op dat je dan kan uitgeven aan betere wapens etc. Naast de medailles voor kills zijn er ook medailles voor speciale dingen doen, zoals het halen van side missions en krijg je na elke missie een bonusbedrag voor het voltooien van de missie en dit hangt ook weer af van op welke moeilijkheidsgraad je hebt gespeeld.

Naast de singleplayer is er natuurlijk ook nog een multiplayer en deze werkt niet geheel vlekkeloos. Ver van vlekkeloos zelfs, want na een half uur zoeken had ik eindelijk een match gevonden en werd ik er na een paar minuten al weer uitgegooid. Na een paar uur proberen moest ik nog steeds een hele match uitspelen. Als je het toch weet te presteren om in een match te komen dan kun je kiezen uit drie verschillende gamemodi: Deathmatch, Team Deathmatch en de welbekende gamemodus van de Killzone franchise: Warzone. Dit zijn redelijk standaard modi en zijn leuk om te spelen, want je neemt alles wat je hebt vrijgespeeld in de singleplayer mee naar de multiplayer en andersom ook. Alleen een groot nadeel aan dit is dat er mensen zijn die de VAN Guard bots al hebben vrijgespeeld en deze zijn extreem irritant en passen totaal niet in het 4 vs. 4 matchsysteem van de multiplayer. Ook het ontbreken van een partysysteem is jammer, maar je kan wel een vriend joinen en dat werkt prima. Totdat iemand er weer word uitgekickt.