Review: Payday 2

RDJ134 24 september 2013 om 19:09 uur

Een kleine twee jaar geleden kwam Payday: The Heist uit voor de PC en de PlayStation 3, en hierdoor voelden veel Xbox 360-bezitters zich bestolen en buitengesloten. Maar pas geleden verscheen het lang verwachte vervolg onder de veelzeggende titel Payday 2 voor de twee eerder genoemde systemen en de Xbox 360. Van de laatstgenoemde mocht ik een recensie-exemplaar ontvangen en aan de hand daarvan heb ik de onderstaande review kunnen maken.



Payday 2 is een first person shooter co-op game die weinig tot geen verhaal heeft, want het principe is eigenlijk vrij simpel: jij en je crew (Chains, Dallas, Hoxton en Wolf) moeten overvallen uitvoeren die je binnen krijgt via Crimenet en deze "klussen" variëren van het overvallen van een juwelier tot banken, winkels en drugspanden. Net als in de echte wereld gaat hier de nodige planning aan vooraf in je safe house, waar je de nodige ervaring in kluizen kraken of het hanteren van vuurwapens kan opdoen. Ook het aanpassen van je uitrusting (wapens, maskers en skills die je vrijspeelt me XP en koopt met gestolen geld naarmate het het spel verloopt) behoort hier tot de mogelijkheden.

Na het kiezen van een missie ga je met de AI of met drie vrienden het criminele pad op en is het aan jou als speler(s) om te bepalen hoe je de overval gaat uitvoeren. Het beste is eerst om de omgeving een beetje te verkennen, waar lopen de bewakers, waar is de kluis en waar hangen er camera's et cetera. Dan, als je het moment voelt, is het masker op, vuurwapens tevoorschijn, iedereen op de fookin' vloer dit is een overval! Dan is het snel handelen door de kluis te kraken met een erg trage boor of C4 waardoor je gelijk de aandacht van de hele buurt en het politiekorps op je nek hebt. Payday2 geeft je hier de nodige vrijheid, want je kan zoals ik hierboven al beschreef de klus klaren op de snelle manier, maar ook op de trage manier door eerst alle bewakers vast te binden met tie rips en de camera's kapot te schieten met een pistool die voorzien is van een demper en zo op de stealth manier te gaan. De laatstgenoemde manier is perfect te doen in een nachtelijk overval op een museum, die overigens niet in Rotterdam ligt.





Het idee van Payday 2 mag dan wel erg fris zijn, maar er rammelt het nodig aan de uitvoering van deze erg uitgebreide game. Zo is deze vooral leuk in de co-op mode met drie andere vrienden, want de singleplayer had wat mij betreft eruit gelaten mogen worden. De reden hiervoor is dat de AI van je crew heel erg slecht is, en deze eigenlijk alleen maar goed zijn om je te op te lappen als je neergeschoten wordt. Daarnaast hebben deze totaal geen interesse om je verder te helpen met mensen onder schot te houden of de buit in zakken te doen en naar de vluchtauto te brengen. Aangezien je dit allemaal alleen moet doen, gaat het heel snel mis en dan is het ook goed aan. Politie is binnen enkele seconden aanwezig en zal per wave ook steeds sterker worden, zo komen er in het begin nog de standaard uniformagenten aan en als je deze hebt neergeschoten (je hebt maar enkele magazijnen met kogels voor je geweer en pistool) komen er sterkere agenten in de vorm van SWAT (arrestatieteams) die kogelwerende vesten, schilden en snipers hebben. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen dit Left 4 Dead met politieagenten noemen.

Nu heb ik het meeste van de game in singleplayer mode gespeeld, wat op zich moeilijk te doen was en ik niemand in mijn omgeving ken met deze titel in zijn bezit en ik dus online aan het werk moest met vreemden. Wat altijd leuk is, aangezien er bijna altijd wel een asshole tussen zat die het vuur moest openen op burgers of het alarm moest laten afgaan, waarna vele waves met agenten op de te overvallen locatie af kwamen en de doelstelling (in de vorm van steel een bepaald bedrag of lever zoveel tassen met buit af bij de vluchtwagen) amper of totaal niet gered werd. Wat bij mij en andere spelers die wel serieus waren tot de nodige frustratie leidde. Wat mij ook irriteerde waren de onzichtbare muren die je speelveld en beweging vrij klein maken en in het begin er wel eens voor kan zorgen dat als je schietend op de vlucht bent in een onbekende omgeving je opeens doodloopt in een open straat.



Zo, nu de minpunten eruit zijn is het tijd om te kijken naar wat deze game nu wel interessant maakt, en dat zijn natuurlijk de overvallen, skill trees, de shootouts met de politie en het spelen met vrienden die net als jij serieus zijn met hun online overvallen. De diversiteit in de overvallen aka "heists" zijn heel erg leuk, ook al lijkt elke juwelier op de vorige, het is altijd weer net even anders qua indeling. Dit geldt overigens ook als je overval verkeerd afloopt en je doodgaat, denk niet dat de kluis of je vluchtwagen te vinden zijn op dezelfde plek, want Payday 2 plaatst deze keer op keer op een random plek waardoor het voorspellen ervan heel erg moeilijk is. Dan zijn er nog de klassen waar je uit kan kiezen:
  • Mastermind: zie dit als Face van The A-Team die zich overal in uit kan praten.
  • Technician: deze klasse is perfect om kluizen te kraken.
  • Ghost: hiermee kan je heel makkelijk plaatsen binnen sneaken zonder dat hij opvalt.
  • Enforcer: beter bekend als de "trigger man" die met bruut geweld zijn weg naar binnen en buiten weet te forceren.

    Deze klassen hebben weer hun eigen skill tree, waarbij je perks kan vrijspelen met verkregen XP en skills kan kopen. Denk hierbij aan sneller een kluis openmaken of herladen van je wapen et cetera. Daarnaast kan je met het verkregen geld weer nieuwe vuurwapens kopen die je kan upgraden met betere optiek of verlengde magazijnen. Zoals met elke game begin je met, laten we eerlijk zijn, kutspullen waar je het klusje wel mee kan klaren, maar hoe meer geld en XP je vergaard des te beter je uitrusting wordt en dan de echte pret pas goed begint. Dat maakt het juist zo verslavend, je wilt juist meer geld en punten om de betere spullen te bemachtigen en dan verval je altijd snel in het bekende: "aaaah nog even één potje spelen"-principe en voor je het weet ben je weer een uur verder.




  • Reageer