Review: Battlefield 4

Gtamen 11 november 2013 om 21:05 uur

Het is inmiddels alweer meer dan twee jaar geleden dat Battlefield 3 uit kwam en nu na al deze jaren wachten is het eindelijk tijd om Battlefield 4 te gaan spelen, maar is het wel een goed idee om deze game nu al binnen te halen en niet te wachten op de next-gen versie? Daar ga ik het onder andere over hebben in mijn review van de Xbox 360-versie van Battlefield 4.

Alhoewel Battlefield van oorsprong een multiplayergame is, heeft Battlefield 4 net als haar voorgangers een singleplayer met een verhaal. Het verhaal van Battlefield 4 moet ik eigenlijk nog steeds ontdekken, want na ongeveer vijf uur had ik de game uitgespeeld op de moeilijkste moeilijkheidsgraad en was ik maar vijf keer doodgegaan doordat ik lekker aan het doorknallen was en er plotseling tien nieuwe bad guys spawnden. Dit is eigenlijk een beetje mijn fout, omdat ik een beetje ongeduldig was en geen zin had om de hele tijd de oninteressante dialogen van mijn nutteloze teammaten, die de hele tijd willen dat je ze volgt en dan uiteindelijk toch maar jou volgen en het eigenlijk best verwarrend maken. Ondanks dat het een typisch shooterverhaal is (big angry Russian wilt iedereen dood en Amerika gaat wel even de wereld redden met in elke chapter een nieuwe near death experience), is het stiekem toch wel een leuke campaign als het gaat om de gameplay (en hele makkelijke Trophies/Achievements).

Ook zit er iets heel nuttigs in de campaign wat Engage heet. Hiermee kan je je teammaten opdracht geven om bad guys aan te vallen. Dit is heel handig, omdat je dan kan zien waar deze bad guys zijn als ze bijvoorbeeld achter cover zitten. Vertrouwen op je teammaten kan je beter niet doen, want ze pompen een heel magazijn van een LMG in de muur waar de bad guy zich achter verschuilt en raakt geen kogel. Hetzelfde geldt voor de enemy AI, want die zijn ook eigenlijk wel belachelijk dom. Nu ik het toch heb over mijn teammaten wil ik het ook meteen even wat kwijt over de vrouwelijke teammaat, want het is leuk en aardig dat je je game hypet dat je een vrouw in je singleplayer hebt zitten, maar als dat mens zo ontiegelijk irritant is dan kan je de irritante klotestem van haar heel diep in een plek stoppen waar de zon niet schijnt. Ze is totaal nutteloos net als de rest van de teammaten en vanaf het moment dat ze begon te krijsen met de verschrikkelijk irritante stem wilde ik haar dood. Heel erg dood.

Granaten zijn meerdere malen onder het mom van "oeps, verkeerde knop (niet)" naar haar hoofd gegooid zodat ik in ieder geval het plezier had dat ze pijn had. Ja, dit klinkt best wel triest, maar als je de campaign gaat spelen of hebt gespeeld dan weet je precies wat ik bedoel. Mijn teammaten liepen op een gegeven moment gewoon heel rustig voor twee bad guys langs die stonden te wachten totdat jij voorbij liep zodat de pleuris weer kon uitbreken. Gelukkig had ik een sniper bij mij en kon ik heel makkelijk even 250 punten scoren. "250 punten?!" hoor ik je zeggen. Ja, 250 punten. Elke kill, headshot, melee kill et cetera die je maakt geeft je punten en met die punten krijg je nieuwe wapens die je via bronzen, zilveren en gouden medailles unlockt. Deze wapens kan je dan weer terugvinden in de wapenkratten die er in elke nieuwe area genoeg zijn en hiermee kan je je helemaal uitleven als het gaan om customizen van je loadout. Helaas moet je hier niet denken als het gaat om attachments, want deze zitten er standaard op voor elk wapen. Een UMP-45 heeft bijvoorbeeld een red dot sight terwijl een sniper, die je later unlockt, een 12x scope heeft in plaats van de 6x scope die je als eerste unlockt. Dit maakt het gaan voor gouden medailles (die belachelijk makkelijk zijn te halen, zelfs op de moeilijkste moeilijkheidsgraad) echt de moeite waard om voor te gaan, zodat je nieuwe wapens unlockt en deze al een beetje kan testen voor de multiplayer.

De multiplayer is natuurlijk waar je Battlefield 4 voor koopt en man wat speelt de multiplayer lekker weg. De oude vertrouwde gamemodi, zoals Conquest, Rush, Squad Deathmatch en Team Deathmatch zijn weer terug met een paar nieuwe modi die Domination, Obliteration en Defuse heten. Domination is eigenlijk Conquest, maar dan met 20 players, zonder voertuigen en veel meer gefocust op de close quarters combat. Obliteration is een gamemodus die ergens random in de map een bom dropt en dan mag jij met je team gaan vechten om deze bom te pakken en daar de drie objectives op te blazen. Dit is zeker te weten mijn favoriete gamemodus geworden, want het vergt heel veel teamwork en dat maakt Battlefield zo'n toffe gamefranchise. Defuse is eigenlijk de Battlefield-variant van Search and Destroy van Call of Duty, maar dan op de Battlefield-manier (beter naar mijn mening).

Voordat je de multiplayer in springt, kan je oefenen in de Test Range. In de Test Range kan je onder andere je helikopter skills oefenen. Dit is briljant, want dit voorkomt een hoop frustratie met mensen die voor het eerst in een helikopter in de multiplayer stappen en denken dat ze helemaal de shit zijn en dan niks anders doen dan crashen. Een zeer welkome feature dus. Naast al deze pluspunten heeft de multiplayer ook een paar minpuntjes. Zo is er geen partysysteem, net als in Battlefield 3, is er stats loss en missen er unlocks. Dit zijn eigenlijk de drie dingen die mij irriteerden, want als je via de server browser een lege server moet gaan vinden en eerst tientallen volle servers voorbij moet scrollen, omdat er toevallig twee plekken vrij zijn voor de Commander mode die niemand gebruikt, maar wel een leuke en nuttige toevoeging is, dan ben je wel even een tijd bezig voordat je een server vindt met plek voor vijf personen. Hopelijk word dit er binnenkort in gepatched, want het is een groot gemis.

Natuurlijk zijn er, zoals in elke Battlefield, een hele hoop dingen vrij te spelen, maar Battlefield 4 doet daar nog even een schepje bovenop, want het gaat dit keer nog dieper dan Battlefield 3. Elke soort wapen die je gebruikt heeft zijn eigen levelsysteem. Laten we als voorbeeld het pistool nemen. Als je een kill maakt met je pistool krijg je 100 punten. Deze punten tellen mee voor je unlock naar je volgende pistol. Naast pistol kills kan je ook objectives klaren en deze punten tellen ook weer meer voor je volgende pistol unlock. Je kan door middel van de battlepacks (dit is eigenlijk Battlefields variant op de packs van FIFA) unieke attachments krijgen die je niet kan krijgen door te levelen of door kills te maken met dat wapen. Dit vind ik persoonlijk wel bullshit, want ondanks dat je elke twee ranks een nieuwe battlepack krijgt, zie ik EA binnenkort met deze packs aankomen en weer flink gaan cashen. Het is een heel leuk idee en geeft meer waarde aan het level, maar dit gaat heel erg worden uitgemolken door EA denk ik.

Natuurlijk zijn er ook weer een hele hoop ribbons, medals en assignments die je de nodige XP, dogtags en andere unlocks geven. Naast deze ribbons, medals en assignments zijn er ook nog missions. Met deze missions kan je je vrienden uitdagen om bijvoorbeeld de meeste kills te halen in een match. Deze missions variëren van de meeste kills halen in een match tot het meeste aantal tanks vernietigen in een match. Met deze missions krijg je weer XP en waarschijnlijk een hoop scheldenwoorden naar je hoofd als je vriend niet tegen zijn verlies kan.