Review: The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn Blu-ray

RDJ134 3 december 2013 om 19:37 uur

In 2011 brachten Steven Spielberg en Peter Jackson ons The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn, een animatiefilm die verdomd dicht tegen de Uncanny Valley aan zat. Want wie deze film heeft gezien weet hoe realistisch eng sommige scènes waren en je soms het idee had naar echte acteurs te kijken. Sinds enkele weken ligt de Blu-ray steelcase edition in de winkels en hebben we deze eens kritisch voor je bekeken en mijn recensie ervan kan je hieronder lezen.

The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn is voor ons Nederlandse beter bekend als De Avonture van Kuifje: Het geheim van de Eenhoorn en aangezien deze Blu-ray zowel een Engels als de Nederlandse audiospoor heeft, praat ik in de review dus over Kuifje. Het verhaal begint als Kuifje (stem van Jamie Bell) en zijn trouwe viervoeter Bobbie op een rommelmarkt in Antwerpen stuiten op een modelschip van het Franse oorlogsschip De Eenhoorn uit de 17de eeuw, en zonder het te weten begint door deze aanschaf een grootschalig avontuur. Want in het modelschip zit een schatkaart waar diverse partijen achteraan zitten, waarbij Kuifje en Bobbie een reis naar de andere kant van de wereld gaan maken en hierbij een hoop bekende karakters uit de legendarische stripboeken zullen tegenkomen. Waarvan de amper nuchtere Kaptein Haddock (Andy Serkis) uiteraard de show steelt.

Nu zie ik je al denken van: WTF is dat voor een beschrijving van een film? Simpel, het is een ouderwetse action packed avonturenfilm waarin jacht wordt gemaakt op een schat en het letterlijk een achtbaanrit van het begin tot het einde is. Dat is iets wat je moet beleven en over je heen moet laten komen en je zeker meerdere keren zal willen bekijken. Vooral de fans van de strips zullen dit zeker te weten gaan doen. Leuk detail is dat Steven Spielberg ooit tijdens een interview over Raiders of the Lost Ark (1981) werd gewezen op het bestaan van de Kuifje-boeken die geschreven en getekend zijn door de inmiddels overleden Hergé. Mocht je de film al hebben gezien, dan weet je dat de achtervolgingsscène in Marokko zo een scènes uit een Indiana Jones-film had kunnen zijn en dat is inclusief de non-verbale humor die daarbij een grote rol speelt.

Al sinds ik kon lezen heb ik alle Kuifje-boeken gehad en ben dan ook een groot fan van de strips die ik letterlijk uit mijn hoofd ken. Daarom was deze film ook een feest van herkenning voor mij, en kon ik niet alleen een hoop inside grappen (karikatuurtekening van Kuifje die eruitziet als het karakter uit de stripboeken) maar ook zien hoe twee losse verhalen (Geheim van de Eenhoorn en De krab met de Gulden Scharen) naadloos door elkaar heen lopen zonder dat daarbij de stripverhalen geweld zijn gedaan. Daarnaast is het de animatie die de show steelt, want dankzij mo-capturing en een shitload aan CGI-rekenkracht zit deze film soms dicht tegen realisme aan.

Wie The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn Blu-ray steelcase edition in huis haalt zal niet teleur worden gesteld, want Sony Home Entertainment heeft goed zijn best gedaan om je het beste te bieden op één schijfje. Zoals je kan verwachten is het beeld simpelweg perfect te noemen; de kleuren zijn prachtig fel en de details ongelofelijk mooi. Waarbij vooral het water... echt water is en je bij Kaptein Haddock zijn baard- en snorharen kan tellen. Het geluid komt, net als alle andere Sony Home Entertainment-releases, in het DTS-HD Master Audio 5.1 en in zowel de Nederlandse, Vlaamse en uiteraard Engelse taal. Dat het geluid perfect klinkt zal je uiteraard niet verwonderen, en waren het vooral de scènes op de boot met het woeste weer die indrukwekkend (en dan druk ik mijzelf zachtjes uit) waren en ik echt het idee had midden in een storm te zitten.

Uiteraard komt deze Blu-ray ook met de volgende extra's:
  • Een toost op Kuifje: Deel 1
  • De reis naar Kuifje
  • De wereld van Kuifje: van stripverhaal naar het witte doek
  • Wie is wie?
  • Het ontwerpen van Kuifje
  • Hoe werkt motion capture?
  • De animatie van Kuifje
  • Bobbie van het begin tot eind
  • De muziek
  • Het verzamelen van Kuifje
  • Een toost op Kuifje: Deel 2

Zoals je ziet een behoorlijke lijst met goodies voor de fans van de stripverhalen en de film, want je bent meer dan 90 minuten zoet met deze extra's die heel erg interessant zijn om te zien. Daarom ook niks dan lof hiervoor.