Review: Elysium Blu-ray

RDJ134 13 december 2013 om 18:43 uur

2013 was een verdomd goed jaar voor ons film- en sciencefictiongeeks, want er draaide genoeg films om ons blij te maken. Zo was er Oblivion, After Earth en Pacific Rim om er maar een paar te noemen. Maar voor het einde van deze indrukwekkende filmzomer was er ook nog Elysium die bij veel bioscoopbezoekers onder de radar doorging, maar bij de echte fans van het genre het zeer goed deed. Sinds 13 december is de film verkrijgbaar via de bekende digitale distributiekanalen, en uiteraard op dvd en Blu-ray. Nu stuurde Sony Home Entertainment ons de laatstgenoemde drager, die ook nog eens kwam in het nieuwe 4K-formaat, maar daar meer over in de onderstaande recensie.

Elysium begint met een somber beeld van onze toekomst, want de wereld is een grote puinhoop geworden en grote overbevolkte steden zoals Los Angels zijn veranderd in favela's zoals we die uit Brazilië kennen. Het zijn dan ook de arme mensen die hier in armoede wonen, want de rijken der aarde zijn verhuisd naar het ruimtestation Elysium waar ze leven in weelde en kanker niet meer is dan een vervelende hoestbui die dankzij de nieuwste technologie in minder dan dertig seconden is te genezen. Deze rijken delen dan ook niks met de mensen op aarde en buiten deze juist uit in fabrieken waar ze ondermeer robots bouwen voor onder andere de politie en het leger.

Voordat de film ons meeneemt naar 2154, zien we een korte flashback naar hoe de twee weeskinderen Max Da Costa (Matt Damon) en Frey (Alice Braga) elkaar ontmoeten, en hoe ze grote vrienden worden in een wereld waar niemand op hen zit te wachten. Beiden kijken vaak naar de lucht boven hen, naar Elysium, en Max belooft Frey haar ooit daar naartoe te nemen. Maar zoals dat gaat worden ze ouder en gaan ze ieder hun eigen weg, waarbij Max het criminele pad op gaat en na zijn gevangenisstraf voorwaardelijk vrij komt en een baan vindt bij Armadyne Corp, waar beveiligingsrobots worden gebouwd voor de rijken. Wanneer hij naar zijn werk gaat wordt hij lastiggevallen door twee politierobots die zijn grappige opmerking niet waarderen en hem vervolgens een gebroken arm slaan en hierdoor wordt zijn voorwaardelijke straf die er bijna opzat met enkele maanden verlengd. In het ziekenhuis komt hij voor het eerst in jaren Frey weer tegen en als je denkt dat het hem meezit heb je het mis, want tijdens zijn werk krijgt hij een ongeluk waarbij hij een dodelijke dosis straling oploopt en hierdoor nog maar enkele dagen heeft te leven.

Nu Max niks meer te verliezen heeft, wil hij maar één ding en dat is zo snel mogelijk naar Elysium vliegen met een illegale oversteek om daar dan vervolgens gebruik te maken van de zogenaamde Med-Bays die zijn ziekte in enkele seconde kan genezen. Alleen zal hij hiervoor terug moeten vallen op zijn oude criminele vrienden, die hem vragen een simpel klusje te klaren om daarna geüpgraded met een heus Exoskeleton in een hit en run actie op Elysium te worden afgezet. Het klusje is makkelijk: ontvoer de CEO Carlyle (heerlijk hatelijk rol van William Fichtner) en steel zijn data die hij in zijn hoofd heeft opgeslagen. Wat Max en zijn "vrienden" niet weten is dat deze in een complot is verwikkeld om de macht over te nemen op Elysium, dit doet hij samen met Jessica Delacourt (Jodie Foster). Wanneer het klusje misgaat, Carlyle overlijd en Max met dodelijke encrypted data in zijn hoofd zit, stuurt Delacourt de psychopathische huurling Kruger (Sharlto Copley) achter hem aan. Wat volgt is een race tegen de klok waarbij Max en Frey alles op alles moeten zetten om te overleven en het lot van de mensen op aarde en Elysium in hun handen ligt.

Neill Blomkamp bracht ons in 2009 het veel geprezen en zeer geliefde District 9, wat een prachtige metafoor was tegen het contrast van eerste en tweede klas burgers die nu werden afgebeeld als aliens. Elysium doet eigenlijk precies hetzelfde, door de verdeling van arm en rijk te tonen waarbij ook het immigrantenprobleem een duidelijke ondertoon is in de film. Elysium heeft als verhaal een aantal losse draadjes en teveel toevalligheden, maar weet zich ongekend staande te houden door het solide acteerwerk van Matt Damon, Jodie Foster en vooral Sharlto Copley die simpelweg een batshit insane psycho eerste klas is die alles doet om zijn doel te bereiken en daarbij niet op een mensenleven meer of minder kijkt. Dit alles met ongekend prachtige (niet raar met een budget van over de honderd miljoen dollar) special effecten waarbij je soms geen verschil meer ziet tussen de CGI en realiteit. Naast de ruimteschepen en robots zijn de gore-effecten zeker noemenswaardig. Zo ontploft er een granaat in een niet nader genoemd karakter zijn gezicht waarbij deze er bijna letterlijk afgeblazen wordt, maar dankzij de Med-Bays in enkele minuten wordt herbouwd. De manier hoe dit in beeld wordt gebracht is goor om te zien en tegelijk zeer indrukwekkend en daarom niks dan respect voor de mensen die deze effecten mogelijk hebben gemaakt.

Het beeld van deze Blu-ray is een perfecte transfer en het beeld geeft een mooie diepte (wat je goed ziet in de verpauperde steden en de ringen van het ruimtestation) en heeft prachtige details die er gewoon uitspringen; dingen zoals krassen op wapens en voertuigen en het vuil en zand dat overal in de film aanwezig is. Dit is ook niet zo heel erg vreemd, want Elysium is een nieuw paradepaardje van Sony Home Entertainment, die deze film in het nieuwe formaat 4K hebben geremasterd en hiermee de beeldkwaliteit naar de next level pushen. 4K is alleen zichtbaar als je de juiste tv hebt, want deze resolutie is vier keer hoger dan de 1080p die nu de standaard is voor alle HDTV's en wordt niet door alle Blu-ray-spelers (PlayStation 4 en de Xbox One hebben deze ondersteuning overigens wel) op de markt ondersteund (geen nood, deze film kan je gewoon in 1080p full HD op je huidige scherm bekijken) en 4K-tv's zijn nu ook een stuk gezakt in prijs en toegankelijker geworden voor de grote massa. Daarmee komt Sony de toekomstige filmfans al tegemoet in kwaliteit, wat natuurlijk prima is.

Wat overigens heel erg goed is, is het geluid dat komt in het door Sony omarmde DTS-HD Master Audio 7.1 en dat zal je weten ook. Het schieten, de geluiden van de ruimteschepen en de stedelijk herrie zijn een streling voor je oor. Net als de explosies die een heerlijke diepe bass hebben en je subwoofer of je surround headset het onderste uit de kan laat halen. Dit in combinatie met superieur beeld zorgen voor een heerlijk filmervaring.

Naast de film staan er ook de nodige extra's op dit schijfje, en dat zijn:
  • Collaboration: werken met de cast van Elysium
  • Engineering Utopia: het maken van een samenleving in de lucht