Review: This is the End Blu-ray

RDJ134 8 januari 2014 om 00:46 uur

Het is vrijwel uniek dat echt een shitload aan grote Hollywood-sterren in één film tegelijk zitten, en dan ook nog eens zichzelf spelen. Dat is nou precies wat er gebeurt in de komedie This is the End uit 2013, die helaas te vaak met The World End (die ongelofelijk kut was) wordt verward. Nu was Sony Home Entertainment zo vriendelijk om mij de Blu-ray van de film te sturen zodat ik de onderstaande recensie kon schrijven.

This is the End begint op het vliegveld van Los Angeles waar Seth Rogen zijn maatje Jay Baruchel (bekend als de labiele bokser uit Million Dollar Baby (2004)) komt ophalen. Deze brengen samen al blowend en Killzone spelende de middag door als Seth vertelt dat niemand minder dan James Franco (dit is echt mijn favoriete acteur van het ogenblik) een groot feest geeft in zijn nieuwe en zelfontworpen huis. Jay stribbelt wat tegen, want deze heeft een hekel aan de overdreven groteske Hollywood-scene waarin de acteurs en actrices zich groter voor doen dan dat ze zijn, maar besluit Seth niet teleur te stellen en toch mee te gaan. Eenmaal aangekomen ziet hij weer hoe alle vooroordelen die hij had uitkomen, want iedereen heeft commentaar en het drugsgebruik is hoog. Waarbij Michael Cera (Scott Pelgrim vs. The World en Super Bad) niet alleen lijnen coke weg snuift maar ook op de wc een blow- en rimjob tegelijk krijgt. Tussen alle grote sterren (waarvan de lijst te groot is) zien we ook [url=http://www.imdb.com/name/nm1982597Rihanna en grappenmaker Kevin Hart voorbij komen.

Wanneer Jay na een gesprek waar hij een hipster wordt genoemd het niet meer uithoudt, besluit hij om even samen met Seth een pakje sigaretten te gaan halen bij een avondwinkel. Dit is dan ook het moment dat er een hoop mensen door blauwe stralen worden opgezogen en er een aantal aardbevingen beginnen. Wanneer beide acteurs terugrennen naar het huis van James Franco is het feest in volle gang en heeft niemand iets gemerkt van wat er buiten allemaal gebeurt en denken de gasten dat Jay in een LSD-trip zit. Maar wanneer er een groot gat voor het huis ontstaat waar een hoop gasten in vallen, vluchten Rogen, Baruchel, Franco, Jonah Hill en Craig Robinson terug naar binnen. Daar barricaderen ze de ingangen met te dure schilderijen waaronder één van de street art beroemdheid OBEY en een beeld van een grote lul. Dus nu is het afwachten hoe deze apocalyps gaat verlopen en moeten de heren het doen met wat proviand en een shitload aan drugs die ze dan ook maar al te graag nuttigen. Maar je snapt wel dat wanneer alle "voorraden" op zijn de heren wel naar buiten moeten gaan en letterlijk de demonen onder ogen komen. Hoe dit allemaal afloopt mag je zelf gaan bekijken.

This is the End is echt één van de leukste films die ik in tijden heb gezien, en zelden met zo'n ongelofelijke zelfspot. Want niet alleen Hollywood wordt genadeloos op de hak genomen, maar ook de films waar deze sterren in hebben gespeeld worden afgezeken. Nu we het toch over films hebben: de echte diehards kunnen een hoop verwijzingen naar de heren hun werk en films als The Excorcist, Ghostbusters, Spider-Man en meer spotten. De grappen zijn puberaal en gaan voornamelijk over seks, pis, geslachtsdelen en drugs, wat dit uiteraard een perfecte stoner film maakt die het goed zal doen bij de blowers. Maar zelfs als je niets gebruikt en net zoals ik de film nuchter bekijkt, zal je zeker diverse keren in een deuk liggen. Want het tempo met grappen en absurde dialogen komen in een rap tempo op je af, en daar zit altijd wel iets voor je eigen smaak tussen.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray is zoals elke Sony Home Entertainment van zeer hoge (lees perfecte) kwaliteit, waarbij de kleuren prachtig zijn, de details en diepte zeer goed naar voren komen en gewoon super strak zijn. Ook het geluid, dat komt in DTS-HD Master Audio 5.1, is gruwelijk vet en vol van klank. Je hoort zoveel om je heen gebeuren tijdens de apocalyps, van knetterend vuur tot geweerschoten. Maar het is voor de bass die je subwoofer (of zoals in mijn geval een 7.1 headset) diverse keren zal laten klappen, waarbij de demonische stem van Jonah Hill echt zo bruut is. Ook de OST, die bestaat uit Cypress Hill, KRS One en Dr. Dre, laat je horen hoe gruwelijk de bass is.

Dus de beeldkwaliteit en het geluid zijn dan ook dik in orde, net als de meer dan anderhalf uur durende extra's, waarvan je de lijst hieronder kunt vinden:
  • Audiocommentaar van Seth Rogen en Evan Godlberg
  • Directing Your Friends
  • This is the Marketing
  • Bloopers
  • Deleted scenes
  • De making of van "the Making of Pinapple Express 2"
  • Meta Apocalypse
  • Let's Get Technical
  • Party Time
  • Jay & Seth vs The Apocalypse
  • The Cannibal King

Deze vele vooral erg leuke achter de schermen extra's zijn verplichte kost als je de film al hebt gezien, of net hebt gekeken. Want er zitten zoveel leuke dingen bij die je meer achtergrondinformatie geeft over met hoeveel plezier een groep bevriende acteurs aan deze film hebben gewerkt.