Review: Drinking Buddies

RDJ134 3 maart 2014 om 20:06 uur

Tussen al het grove en sciencefiction geweld staan wij van Eigenwereld.nl soms ook even stil bij films die gaan over het echte leven en echte problemen. Nu is Drinking Buddies zo'n film die gaat over normale mensen zonder superkrachten die werken en relaties hebben en ondertussen liters bier wegdrinken. Iets wat wij van Eigenwereld.nl ook heel erg graag doen, dus was het tijd om deze dvd, die Sony Home Entertainment toestuurde, in de speler te proppen en een goudgele rakker open te trekken.

In Drinking Buddies maken we kennis met Kate (Olivia Wilde) die werkt in de Chicago Revolution Brewing, waar ze het gezicht is van het bierbedrijf en zorgt dat al het administratiewerk goed verloopt. Daarnaast kan ze heel erg goed met de werknemers op de werkvloer opschieten en deze hechte groep gaat dan ook vaak na het werk nog wat drinken in hun favoriete kroeg. Eén van deze medewerkers is Luke (Jake Johnson), met wie ze heel erg goed kan opschieten en een vriendschappelijk band heeft waarbij over en weer geflirt wordt. Alleen hebben beiden een relatie die precies elkaars tegenpolen lijken te zijn. Zo is Kate haar vriend Chris (Ron Livingston), met wie ze acht maanden samen is, een behoorlijk saaie lul te noemen die werkt in een muziekstudio en graag boeken leest. De vriendin van Luke is Jill (Anna Kendrick) die eigenlijk de vrouwelijke versie van Chris is en loopt aan te dringen om te trouwen en dat is iets wat Luke nog niet helemaal ziet zitten en steeds zegt dat ze dit binnenkort gaan doen.

Wanneer beide stellen elkaar tijdens een personeelsfeestje tegenkomen is er het idee om samen een weekeinde door te brengen in Chris zijn familievakantiehuisje in het bos bij een groot meer. Hier is pas goed te zien dat beide stellen niet echt bij elkaar passen, zo gaan Chris en Jill samen op een wandeltocht door de bossen, waarbij Jill gevoelens voor krijgt Chris en beiden tijdens een picknick met elkaar zoenen. Ondertussen vermaken Luke en Kate zich prima met het wegdrinken van liters bier, kaartspelletjes en dronkenmangesprekken over van alles en nog wat. Deze twee zijn dan ook niet weg te slaan van elkaar en vermaken zich tot in tegenstelling van Jill en Chris op hun eigen manier, waarbij Kate zelfs tijdens een vuur bij het strand van het meer haar kleren uittrekt en naakt gaat zwemmen. Na het weekeinde vertelt Chris bij thuiskomst dat hij geen relatie meer wil met Kate en het uitmaakt, waarna ze zich in het vrijgezelle leven stort met haar collega's en Luke begint te twijfelen naar zijn eigen relatie met Jill. Dit alles verloopt heel anders dan hij verwachtte en staat zijn vriendschap met Kate door onder andere jaloezie op het spel. Hoe dit afloopt mag je zelf gaan kijken met de dvd of Blu-ray die nu verkrijgbaar is via de bekende winkels en Video on Demand-diensten.

Drinking Buddies is niet een hele zware maar soms ook grappige film die heel erg realistisch is en daardoor geen moment saai wordt of inkakt. Het fascinerende aan deze flick is dat het zo normaal overkomt en herkenbaar is, want iedereen die in een relatie zit weet dat je compromissen moet sluiten om elkaar tevreden te houden, en als je dan iemand (in dit geval op het werk) tegenkomt die precies hetzelfde is als jij en dezelfde interesses heeft dan kan dit al snel van vriendschap overlopen in verliefdheid. Wat er uiteraard weer voor kan zorgen dat je hechte vriendschap naar de kloten gaat en je een vriend of vriendin en een relatie kwijtraakt. Gecompliceerde shit die op een normale manier in deze film naar voren komt.

De beeldkwaliteit van deze dvd is voor dit type mediadrager prima in orde, en dat geldt ook voor het Dolby Surround 5.1-geluid. Want ondanks dat deze film hoofdzakelijk uit dialoog bestaat is het vooral de omgevingen als het bos of de bierbrouwerij die een voller en gedetailleerd geluid geeft wat het beste tot zijn recht komt met een surround (head)set.

Daarnaast staan erop het schijfje ook de volgende extra's:
  • Audiocommentaar van de makers
  • Verwijderde scènes
  • Interviews met de cast
  • De personages in Drinking Buddies (waarbij alle acteurs en actrices hun praatje doen)
  • Achter de schermen van de brouwerij

Hoewel ik persoonlijk niet zo van het audiocommentaar ben (meestal staat deze na tien minuten weer uit), moet ik zeggen dat deze bij het tweede keer kijken van de film toch wel verplicht is. Want je krijgt zoveel leuke feiten te horen en merk je echt dat deze film vol passie gemaakt is. De andere extra's zijn niet zo heel erg spannend te noemen en ik kan goed begrijpen waarom de verwijderde scènes de film zelf niet hebben gehaald. Al met al ben je met deze extra's binnen dertig minuten klaar.