Review: Bad Milo

RDJ134 28 maart 2014 om 16:53 uur

In de jaren tachtig waren horrorkomedies behoorlijk mainstream en kwamen deze films aan de lopende band uit, waarbij cultklassiekers als de Evil Dead-serie en de minder bekende The Stuff toebehoren. Maar dit genre heeft eigenlijk zijn beste tijd gehad en zo nu en dan duiken er weer een paar juweeltje op die een internet buzz weten creëren. Bad Milo is zo'n film en deze is nu verkrijgbaar via de bekende digitale distributiekanalen en op Blu-ray en dvd. De laatstgenoemde mediadrager heb ik ontvangen en kon aan de hand hiervan de onderstaande recensie schrijven.

Bad Milo vertelt het verhaal van de wat sullige Duncan Hayslip (Ken Marino), een accountant die werkt voor een groot bedrijf waar hij door zijn asshole baas Phil (Patrick Warburton) wordt gebruikt om een ontslaggolf voor te bereiden en daarvoor krijgt hij een nieuwe kantoorkamer en een collega. Deze kamer is een wc en zijn collega Allistair (Erik Charles Nielsen) is een stereotype irritante nerd die hem standaard begroet met de woorden: Hi Cubie. Hierdoor wordt Duncan behoorlijk gestrest en dat is niet zijn enige bron van ergernis, want zijn moeder Beatrice (Mary Kay Place), die is getrouwd met Bobbi (Kumail Nanjiani), bespreken hun seksleven openlijk aan tafel tijdens het eten waar ook geopperd wordt dat het tijd is dat Duncan en zijn vriendin Sarah (Gillian Jacobs) maar eens aan kleinkinderen moeten gaan beginnen en als verrassing dokter Yip (Steve Zissis) heeft uitgenodigd. Deze is een arts die gespecialiseerd is in kunstmatige inseminatie.

Dus je kan wel begrijpen dat Duncan gebukt gaat onder een hoop stress dat zich uit in darmklachten die steeds erger worden, en na onderzoek van Dr. Yeager (geniale rol van Toby Huss) blijkt dat hij een poliep in zijn darmen heeft en het rustiger aan moet gaan doen. Hiervoor wordt hij doorverwezen naar de nogal eigenzinnige therapeut Highsmith (Peter Stormare die je vast en zeker kent door de Call of Duty-reclames). Hierdoor komt hij er achter dat hij zijn negativiteit in de vorm van een kleine demoon in zijn arie heeft zitten, die er zo nu en dan uitkomt om de mensen die Duncan in de weg zitten te vermoorden, waarbij Allistair als eerste het loodje legt en iedereen denkt dat het komt door een wasbeer met hondsdolheid. Het advies van Highsmith is dan ook dat hij een band moet krijgen met zijn negatieve emoties (lees: de demoon) en het een naam moet geven, wat dus Milo wordt. Maar de grote vraag is hoe Duncan met zijn stress en problemen omgaat en tegelijk de moordlust van Milo onder controle moet houden.

Wat volgt is een film vol met seks-, anus- en poepengrappen die eigenlijk zo van Family Guy hadden kunnen zijn, en tegelijk door de 80's vibe een heerlijke oldskool horrorflick is waarmee je in een deuk ligt. De hele retrovibe van deze film begint al met de hoes en het menu van de dvd en is Milo een pop en geen monster die uit de computer is getrokken, en dat zijn samen met een aantal onvergetelijk scènes en uitspraken toch wel de ingrediënten voor een cultfilm. De horror op zich valt wel mee, maar er is één scène waarbij Milo Dr. Yip aanvalt en je letterlijk kan zien hoe hij zijn penis eraf bijt en uitspuugt en dat is een mooi stukje special effects zoals je ze tegenwoordig niet meer ziet.

De dvd die Sony Home Entertainment mij stuurde heeft voor deze mediadrager redelijk goed beeld en opvallende frisse kleuren en helaas (ik kijk dvd's via de Xbox 360 op een Samsung LED HDTV) krijgt ik dan toch weer die irritatie met de ondertitels die dan opeens heel erg korrelig overkomen en ook dat het beeld toch niet helemaal zo scherp is. Het geluid dat in "standaard" 5.1 surround komt klinkt erg lekker en dynamisch door de speakers heen. Waarbij een scène in een verlaten steeg mij het meeste opviel omdat deze heel erg inspeelt op de sfeer. Zo hoor je vuilzakken en glas vallen en ook muziek en auto's op de achtergrond voorbij komen. Dat zijn nou precies van die kleine details die me dan een heerlijke filmervaring geeft.

Dan staan er op de dvd ook nog de volgende extra's:
  • Ongebruikt beeldmateriaal
  • Verwijderde, uitgebreide en alternatieve scènes

Ik moet eerlijk zeggen dat de extra's troep zijn die ze beter niet op de disc hadden kunnen staan, want de filmpjes zijn heel erg kort en weinigzeggend. Dit in tegenstelling tot de de Blu-ray-versie die wel een shitload aan uitgebreide extra's heeft. Wat mij betreft echt zonde van de ruimte en een gemis voor de fans die nog gaan voor dvd's.