Review: Echoes from the Dead

RDJ134 4 april 2014 om 01:20 uur

Sinds enkele maanden is Eigenwereld.nl dankzij Lumière op een Scandinavische film- en tv-serie-trip. Want daar komen op dit ogenblik grote topproducties vandaan die een hele eigen grauwe kenmerk hebben en daardoor zich goed weten te onderscheiden van de meeste troep dat uit Amerika komt, en die graag remakes maken van films uit Zweden en Noorwegen. Denk hierbij aan The Girl With the Dragon Tattoo dat een remake is van het eerste deel uit de Millenium-trilogie of de tv-serie The Bridge. Nu ligt Echoes from the Dead in de winkels en mocht ik met de toegestuurde dvd de onderstaande recensie schrijven.

Echoes from the Dead begint in 1973 op het Zweedse eiland Ã-land waar we zien hoe de vijfjarige Jens Davidsson simpelweg de mist in loopt en zonder enige spoor verdwijnt. Dit kwam omdat zijn half blinde oma op hem paste en dit dus niet goed heeft gedaan. De moeder van Jens, Julia (Lena Endre die vooral bekend is van haar legendarische rol als Erika Berger in de Millenium-trilogie), heeft het haar vader nooit kunnen vergeven dat haar zoon onder toezicht van haar ouders is verdwenen en is het contact tussen hen dan ook behoorlijk verwaterd. Totdat Julia twintig jaar later terugkeert naar Ã-land omdat haar moeder is overleden, haar vader Gerlof (Tord Peterson) nu naar een bejaardenhuis moet en het ouderlijk huis moet worden leeggeruimd. Haar terugkomst is zeer pijnlijk door de herinneringen aan de gebeurtenis op die koude septemberdag. Bovendien lijkt de dood deze familie te achtervolgen, want een goede vriend van Gerlof die altijd onderzoek heeft blijven doen naar de verdwijning is nu ook overleden en lijkt de hele gebeurtenis nu langzaam stil te vallen.

Maar dan gebeurt er iets heel opmerkelijks, Gerlof krijgt enkele dagen later via de post een sandaaltje toegestuurd die Jens op de dag van zijn verdwijning droeg. Vader en dochter gaan op uitgebreid onderzoek om te achterhalen wat er die bewuste dag is gebeurd met het jongetje en wie nu deze macabere actie van het schoentje op zijn geweten heeft. Daarbij komt ook de seriemoordenaar Nils Kant in de picture. Dit alles bouwt langzaam op naar een grande finale die je als hardcore filmfan wel aan kan zien komen, maar voor de gemiddelde kijker dan toch nog zeer verrassend blijkt te zijn. Uiteraard ga ik je hier niks over vertellen, want dat mag je lekker zelf gaan bekijken.

Echoes from the Dead is een behoorlijk zware en iets aparte film, zoals wel vaker het geval is met Scandinavische films. Want je ziet niet alleen het verhaal uit Julia en Gerlof hun kant, maar ook de gebeurtenissen uit het jaar 1973 en het perspectief van Nils kant. Hierdoor ontvouwt zich langzaam aan de waarheid van wat er met het jochie is gebeurd en op een of andere manier onder je huid kan gaan zitten, zelfs als de aftiteling begint te lopen.

De beeldkwaliteit van deze dvd is prima voor dit soort mediadrager en weet met een aantal mooie wideshots van het eiland zelfs hier en daar te imponeren. Het geluid is ook niks mis mee, ook al is deze in "normaal" 2.0 stereo. Normaal zou ik hier wel over klagen, maar deze film bestaat hoofdzakelijk uit dialoog en hier en daar prachtige muziek.