Review: Money Train (Blu-ray)

RDJ134 5 april 2014 om 17:46 uur

De jaren negentig waren als je er op terugkijkt verdomd cool: videogames, housemuziek en een tijd dat cop buddie movies nog mainstream waren. In 1995 verscheen Money Train met in de hoofdrol een jonge Woody Harrelson en Wesley Snipes (die toen nog geen films maakte die straight to dvd gingen), die werden bijgestaan door een toen al bekende Jennifer Lopez. Het resultaat was een typische cheesy cliché 90's film die nu in de winkels ligt en was Sony Home Entertainment zo aardig om mij een Blu-ray-exemplaar te sturen.

Money Train begint op kerstavond waar we zien hoe de stiefbroers John (Wesley Snipes) en Charlie (Woody Harrelson) die Transite Politie zijn undercover werken in de metrostations van New York waar ze jacht maken op dieven en overvallers die uiterst geraffineerd te werk gaan. Wanneer één zo'n overvaller probeert zijn arrestatie te ontlopen door de metrotunnels in te vluchten, worden snel alle treinen stilgezet op één na. De Money Train die het geld van dagopbrengsten ophaalt en op niet bekende tijdstippen deze vervoeren tussen de normale rijtijden door. Deze gepantserde en zwaar beveiligde trein heeft niet alleen een shitload aan geld aan boord, maar ook bewapende bewakers en de regel voor niets en niemand te stoppen. Wanneer beide broers ternauwernood aan de aanstormende trein kunnen ontsnappen, wordt de jonge straatrover doodgeschoten door de bewakers die denken dat het een overval is. Hun baas Donald Patterson (Robert Blake) is woest, niet vanwege de onnodige dood van de tiener, maar omdat zijn trein door deze gebeurtenis een kleine vertraging heeft opgelopen. Oftewel Donald is de asshole van het bedrijf.

Na afloop van het gebeuren vraagt Charlie aan John of hij wat geld kan lenen om kerstcadeaus te gaan kopen, maar gebruikt dit geld eigenlijk om de maffiose Mr. Brown af te betalen bij wie hij een gokschuld heeft van $ 15.000, die hij uiteraard niet kan betalen waarna hij vervolgens over de reling van een wolkenkrabber wordt gehangen als intimidatie waarna John zijn ass moet redden en beloven dat Charlie zijn schuld binnen enkele dagen zal aflossen, waardoor hij even wat tijd heeft kunnen winnen. Tijdens de volgende nachtdienst worden de broers opgescheept met hun nieuwe collega Grace Santiago (Jennifer Lopez), die uiteraard gelijk de volle aandacht heeft van John en Charlie en waarbij haar interesse vooral naar John uitgaat. Tijdens hun dienst krijgen ze trouwens te maken met een seriepyromaan die de bijnaam Torch heeft (crappy rol gespeeld door Chris Cooper) die er plezier in schept om brandbare vloeistof te spuiten in hokjes waar je metromuntjes kan kopen en vervolgens diegene achter het glas in de fik te steken.

Ondertussen loopt Charlie te bedenken hoe hij het beste zijn schuld kan oplossen en komt bij toeval op het idee om de Money Train tijdens de Nieuwjaarwisseling te gaan beroven. Iets waar John het helemaal niet mee eens is en er alles aan doet om dit uit zijn hoofd te praten, wat hem natuurlijk niet gaat lukken. Later is het John die zijn broer $ 15.000 cash geeft om zijn schuld te betalen, alleen verliest hij dit geld in de metro en heeft hij geen andere keuze meer dan de overval toch uit te gaan voeren. Mocht je de film al gezien hebben (tenminste twee keer per jaar op SBS), dan weet je dat dit een groot actiespektakel gaat worden en hoe het afloopt. Mocht je dit nog niet weten dan zeg ik verder niks omdat ik anders alles voor je spoil.

Way back in 1995 heb ik deze film nog in de bioscoop gezien en was voor die tijd een zeer vermakelijke film, en ik moet eerlijk zeggen dat dit nog steeds opgaat in 2014 ondanks de inmiddels achterhaalde muziek, hippe taalgebruik en kleding van de hoofdpersonages. Het is een cop buddy flick met humor en vol standaard clichés, en dat met de hele jaren 90 sfeer maakt het toch wel een memorabele film. Maar wat werkt er wel en wat werkt er niet? Wat wel goed is, is de chemie tussen Harrelson en Snipes die drie jaar eerder ook al samen schitterden in de film White Men Can't Jump. Dan is er nog de New Yorkse metrovibe waar ik altijd al een soort van fetisj voor heb gehad, al is dat alleen al door de graffiti scene die er eind jaren 70 en heel de jaren 80 gaande was. Wat minder is aan deze film, zijn de verschillende zijlijnen van het verhaal. De Torch bijvoorbeeld die eigenlijk meer een opvulsel aka excuus is voor wat actie. Detail is dat dit karakter is gebaseerd op ware gebeurtenissen waarbij overvallers vloeistof achter het loket spoten en de medewerkers in de brand staken, en ook toen zat de media daar bovenop en daardoor kreeg Money Train wat negatieve publiciteit mee. Ander ding wat in mijn ogen ook niet helemaal lekker uit de verf kwam, was de verplichte love interest in de vorm van J.Lo, wat geforceerd overkwam en haar karakter al snel verdween naar de achtergrond. Maar als je dit door de vingers ziet houd je een verdomd lekkere over de top actiefilm over.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray is zeer verrassend te noemen, want voor een alweer bijna twintig jaar oude film, ziet deze er heel erg goed uit. Sterker, ik had verwacht dat het beeld minder zou zijn, maar wist me heel erg goed te verrassen met veel details en diepte. Dit geldt uiteraard ook voor de door Sony Home Entertainment standaard gebruikte 5.1 DTS-HD Master Audio, die heerlijk door de surrround (head)set pompt. De stadsgeluiden en tussen het ondergrondse publiek geven je het gevoel (noem het een ogendicht-momentje) dat je ook echt in een metro, stad of bar zit. Daarbij pompt de subwoofer lekker bij de vele actiescènes die deze film rijk is en je hebt geen reden tot klagen.