Review: Appleseed Alpha

RDJ134 13 augustus 2014 om 19:21 uur

De echte diehard animefans zijn uiteraard uitgebreid bekend met de Appleseed-serie dat is bedacht door Masamune Shirow, die ook verantwoordelijk is voor de legendarische Ghost in the Shell-franchise. Appleseed nam je als kijker en lezer mee naar een postapocalyptische cyberpunkwereld met een lekker militair sfeertje. Nu zou je denken dat Appleseed Alpha een vervolg is op de eerder verschenen films en serie, maar niks is minder waar, want deze film is een prequel op de gehele franchise. Of dit ook een directe aanschaf waard is, ga ik vertellen in de onderstaande recensie.

Appleseed Alpha begint rustig in een verlaten metrotreinstel in het postapocalyptisch New York, waar we kennismaken met Deunan Knute (Luci Christian) en de Cyborg Briareos Hecatonchires (David Matranga) die net klaar zijn met een missie, namelijk het verkrijgen van een antivirus. Dit deden ze voor een misdadiger met de naam Two Horns (Wendel Calvert), die eruit ziet als een soort van Japanse duivel en bij wie het duo een schuld open heeft staan. Deze laatste opdracht heeft Briareos een hoop energie gekost en wil maar één ding: dat alles zo snel mogelijk voorbij is en hij kan opladen en gaan genieten van zijn pensioen. Alleen loopt niet alles volgens plan en wordt het treinstel aangevallen en sneuvelt het antivirus voor Two Horns, die nu zijn kans grijpt om de "schuld" gelijk te verhogen en maakt beide helden duidelijk dat ze nooit vrij zullen zijn en net zolang als hij wilt voor hen zal blijven werken.

Sterker, Two Horns heeft alweer een volgend klusje voor ze klaarstaan: het uitschakelen van drones die tijdens de allesverwoestende Derde Wereldoorlog zijn achtergelaten en nu geen verschil meer zien tussen vriend en vijand en het vuur openen op alles wat beweegt. Deze drones liggen aan de rand van de stad verstopt tussen het puin en moeten Knute en Briareos een tactiek bedenken om deze drones uit hun schuilplaats te lokken en uit te schakelen. Tijdens hun observatie zien ze een Hummer aankomen met twee Cyborgs die twee gevangenen vervoeren. Wanneer deze wagen rechtstreeks in de killzone van de drones rijdt, grijpt Knute gelijk in door het gevecht aan te gaan met de drones en schakelt Briareos deze met zijn sniper rifle uit. Dan als alle rook is opgetrokken maken we kennis met de twee gevangenen Iris (Brina Palencia) en Olson (Adam Gibbs), die claimen uit Olympus (de laatste vrijhaven waar de mensen in vrede zouden samenleven) te komen en een belangrijke missie hebben. Want Iris is de sleutel tot een geheim wapen dat een nieuwe oorlog kan ontketenen en hele steden kan vernietigen en vraagt ons duo om ze te helpen het wapen te vernietigen. Waarbij een groot avontuur begint waar Two Horns en een niet nader genoemde partij achter hen aankomt en alles op alles stellen om hun doel te halen. Maar of ze dit ook gaat lukken mag je zelf gaan bekijken.

Appleseed Alpha is een hele lekkere CGI-film waarvoor je geen hardcore animefan of -kennis van de serie hoeft te hebben. Het tempo van de actie ligt behoorlijk hoog en ook het verhaal is goed te volgen, maar heeft hier en daar zijn kleine plotgaten en losse eindjes die niet aan elkaar worden geknoopt en dat is niet erg wat het kijkt verder gewoon heerlijk weg zonder enige irritaties. Hoewel je geen hekel aan stereotypes moet hebben, want bijvoorbeeld Two Horns mag er wel heel Aziatisch uitzien, hij praat met een overdreven Afro-Amerikaans accent en Iris is het kleine kwetsbaar ogende meisje met een zielig stemmetje. Als je hier allemaal doorheen prikt hou je een film over die zelfs iets van een videogame heeft; het is actievol, met prachtige graphics en een kickass mech suit.

De kracht van deze film is hoe deze eruit ziet en zelfs met deze dvd-versie was dit echt prachtig, en met sommige scènes had ik zelfs het idee dat het echte beelden waren in plaats van CGI. Door de motion capturing technieken komen de karakters levensecht en vloeiend over, maar zo nu en dan bewegen ze wat houterig. Zoals ik al zei, deze dvd heeft voor dit type mediadrager een heel erg goed en vooral strak beeld. Ook het 5.1 surround geluid is dik in orde en laat je surround (head)set goed tekeergaan. Want deze film zit vol met explosies en vuurgevechten en deze komen allemaal lekker met diepe bass door de subwoofer naar buiten toe.

Appleseed Alpha heeft ook nog de nodige extra's op het schijfje staan, namelijk:
  • Audiocommentaar van de makers.
  • In-Depth: 11-delige making-of documentaire.

Nu zou je zeggen dat is wel erg schraal, maar de making-of is na het zien van de film een verplichting. Want dan zie je pas hoeveel werk er in deze CGI-flick is gaan zitten, van art design tot het geluid en de animatie. Dit alles duurt bij elkaar een klein uur en is een hele mooie toevoeging aan de filmervaring.