Review: Captain America: The Winter Soldier (Blu-ray)

RDJ134 18 augustus 2014 om 02:41 uur

In 2011 verscheen Captain America: The First Avenger, die zich goed wist te onderscheiden van de andere Marvel-films in de vorm van een heel erg goed verhaal en vooral een hele lekkere visuele stijl. Hoewel de film toen niet echt alle lof kreeg die het verdiende, is er gelukkig toch een vervolg gemaakt die als titel The Winter Soldier kreeg en het extreem goed in de bioscopen deed. De film is nu op dvd, Blu-ray en Video on Demand verkrijgbaar en Disney zo vriendelijk om de Blu-ray-versie toe te sturen.

Captain America: The Winter Soldier pakt de draad op twee jaar na de gebeurtenissen uit The Avengers en zien we hoe de Steve Rogers (Chris Evans, die ook recent schitterde in het briljante Snow Piercer) aka de Captain nu woont en leeft in Washington DC maar nog steeds werkt voor S.H.I.E.L.D. die onder leiding staat van Nick Fury (de altijd erg coole Samuel Jackson) die hem samen met Natasha Romanoff (Scarlett Johansson) aka The Black Widow op een missie stuurt om gijzelaars op een boot te bevrijden, waarop wapens en personeel van S.H.I.E.L.D. zitten. Samen met een S.T.R.I.K.E.-team worden deze bevrijd en heeft Romanoff een andere missie, namelijk bepaalde computerdata buitmaken. Steve is niet blij dat hij is voorgelogen door The Black Widow en Nick Fury. De laatste laat hem weten dat deze missie noodzakelijk was vanwege Project Insight, een nieuw protocol dat bestaat uit drie Helicarriers die gelinkt zijn aan spionagesatellieten die bedreigende elementen kunnen uitschakelen voordat deze kwaad kunnen aanrichten.

Steve Rogers is het niet eens met deze handelswijze, en ook Nick Fury twijfelt aan het project omdat de buitgemaakte data hierover niet is te decrypten en zoekt het hogerop bij Alexander Pierce (Robert Redford), waar hij vraagt om het project voor een bepaalde tijd te vertragen. Wanneer Fury onderweg is naar een collega om de encryptie van de data te breken, rijdt deze in een hinderlaag waarbij een mysterieuze gemaskerde soldaat een behoorlijke tegenstander blijkt te zijn. Fury weet ternauwernood te ontsnappen aan zijn aanvallers en brengt de gewonde Nick Fury de USB-stick naar Steve Rogers toe met de woorden "Trust No One", waarna de geheimzinnige soldaat aka The Winter Soldier wederom de aanval inzet en er een spectaculaire achtervolging en een kleine stand-off tussen beiden soldaten plaatsvindt. Als een dag later de Captain bij Pierce moet komen, weigert hij te vertellen wat hij weet (en dat hij in het bezit is van de USB-stick) over de gebeurtenissen en wordt hij na zijn vertrek aangevallen door het S.T.R.I.K.E.-team en verklaard tot vijand van S.H.I.E.L.D.

Samen met Romanoff slaat hij op de vlucht om te achterhalen wat er op de USB-stick staat en waarom zijn werkgever hem nu verraden heeft en probeert te doden. Samen gaan ze op onderzoek uit en komen terecht bij een verlaten bunker waar ze er achter komen dat het bewustzijn van de nazi Arnim Zola (Toby Jones na de Tweede Wereldoorlog is overgezet in een supercomputer en hij een dubbelspel speelde door voor S.H.I.E.L.D. te werken en ondertussen zijn agenda door te drukken, namelijk infiltratie voor Hydra die we allemaal kennen uit de comics en de vorige film, waarin we zagen hoe de Red Skull deze met harde en bloederige hand regeerde. Arnim is er in geslaagd S.H.I.E.L.D. diep te infiltreren en is van plan een coup te plegen door Project Oversight over te nemen. Wat volgt is een explosieve actiefilm waarin niemand te vertrouwen is en Captain America en The Black Widow worden geholpen door The Falcon, een superheld (rol van Anthony Mackie) die in deze film zijn debuut maakt.

Captain America: The Winter Soldier is een achtbaanrit met een vleugje Bourne Identity, waarin je als kijker net als Steve Rogers tot op het laatste moment niet weet wie je nu wel en niet kan vertrouwen. Het verhaal is zeer goed doordacht en goed uitgewerkt. De rol van The Winter Soldier wordt langzaam aan duidelijk, net als dat Hydra zo diep is geïnfiltreerd in S.H.I.E.L.D. dat deze organisatie letterlijk in tweeën gescheurd wordt. Wat overigens een leuk detail is voor de fans, is dat de gebeurtenissen van deze film overlopen in de S.H.I.E.L.D.-tv-serie, maar mocht je deze serie niet kennen is er geen nood want dit staat verder los van wat je in de film ziet. Gratis bonusfeit is trouwens dat later dit jaar de tv-serie Agent Carter te zien zal zijn, dat weer een spin-off is van de Captain America-films, want Agent Carter is als bejaarde in The Winter Soldier te zien en speelde een grote rol in de vorige film.

Naast de prachtige special effects valt nog iets anders heel erg goed op, namelijk de chemie tussen Chris Evans en Scarlett Johansson die zeer goed op elkaar zijn ingesteld en een leuk duo vormen. Ook The Falcon past goed in deze film, waarin het karakter zijn debuut maakt. Hij is grappig, gooit met scherpe opmerkingen en laat zien dat hij zijn mannetje kan staan. Om wederom even een comicfeitje op te hoesten: in de comics is The Falcon nu de nieuwe Captain America geworden en is de grote vraag bij de fans nu ook of dit gaat gebeuren in de toekomstige Marvel-films. Hoewel The Winter Soldier eigenlijk niet eens zoveel screentijd heeft, zijn de keren dat hij te zien is een verademing, want je ziet gewoon dat hij en Captain America niet alleen een verleden delen, maar ook elkaars gelijke tegenpolen in de strijd zijn. Al dit soort dingen maakt dat deze film verdomd cool is en dat deze eigenlijk in zijn bijna twee uur nergens echt stil valt.

De Blu-ray die wij hebben gehad oogt in zijn volle 1080p-glorie ongelofelijk scherp, vol met details en laat deze film goed tot zijn recht komen op je HDTV. Want Captain America: The Winter Soldier is een visueel hoogstandje te noemen. De actiescènes leunen goed op diverse effecten en op het einde, wanneer alle remmen los gaan, is het een CGI-spektakel op en top die letterlijk van je beeldscherm afknalt. Nu we het toch over knallen hebben: het geluid komt wederom in het bekende DTS-HD Master 7.1-formaat dat je surround (head)set laat beuken, en dat bedoel ik letterlijk. Want de schietpartijen en de explosies komen met veel bass en dat is voor de echte filmliefhebber natuurlijk altijd een goede bijdrage aan de totale ervaring.

Naast de film staan er uiteraard ook nog de nodige extra's op het schijfje, en deze zijn:
  • Audiocommentaar van Anthony & Joe Russo, Christopher Marcus en Stephen McFeely
  • Drie featurettes:
    - In de frontlinie: een blik achter de schermen op de slagvelden van Captain America.
    - Op de Set met Anthony Mackie: Afrekenen!
    - Steve Rogers notitieblokje.
  • Vier verwijderde scènes met audiocommentaar.

De extra's zijn erg nice en geven je een mooi kijkje achter de schermen van de film en hoe deze tot stand is gekomen. Het enige wat opvalt is dat Marvel er deze keer niet voor gekozen heeft om een zogenaamde One Shot (hierin staat een karakter en gebeurtenis uit de film centraal in een kort verhaal) toe te voegen, wat een terugkerende traditie was geworden bij hun films. Wat er overigens wel aanwezig is, is een after credits scène, die weer een leuke teaser is naar wat gaat komen. Maar goed, al met al een aantal leuke extra's die een mooie toevoeging van de film zijn.