Review: Street Fighter: Assassin's Fist (Blu-ray)

RDJ134 28 augustus 2014 om 00:33 uur

Al sinds de jaren negentig worden we gepeinigd met videogamefilms die extreem slecht zijn, dat sommigen hier ondertussen hun cultstatus aan te danken hebben. Eén zo'n film was Street Fighter uit 1994 met in de hoofdrollen Jean Claude van Damme, Kylie Minogue, Raul Julia en de inmiddels nu zeer beroemde Ming-Na Wen uit Marvels Agents of S.HI.E.LD. tv-serie. Deze film is zo berucht dat veel acteurs en actrices zich hiervoor schamen. Nu, twintig jaar na dato, verscheen er op YouTube een miniserie onder de naam Street Fighter: Assassin's Fist en deze bleek dus aan elkaar gemonteerd een waardige film te zijn. Deze is nu verkrijgbaar op dvd en Blu-ray en kregen wij de laatstgenoemde mediadragen toegestuurd om er een recensie over te schrijven en deze kan je hieronder lezen.

Street Fighter: Assassin's Fist vertelt het verhaal tussen de twee vrienden Ryu (Mike Moh) en Ken (Christian Howard) die hun martial arts leren van hun meester Gōken (Akira Koieyama), die de kunst van Ansatsuken leert waarbij ze hun chi-energie kunnen omzetten in een dodelijk wapen, maar dat komt uiteraard wel met een prijs. De reden dat beide heren in deze bijna uitgestorven stijl getraind worden heeft te maken met het verleden van hun meester waarbij traditie en geschiedenis elkaar herhalen. Want langzaam aan ontvouwt zich een verhaal dat zich afspeelt voor die van de videogames en eigenlijk betiteld mag worden als een origin story.

Ook speelt het verleden (die we zien door middel van flashbacks) van Gōken een grote rol in de film, want hij werd ooit getraind door Meester Goutetsu die de kunst van Ansatsuken tot in perfectie beheerste. Deze vechtstijl en zijn krachten kunnen trouwens worden opgedeeld in tweeën, namelijk de Mu no Hado (het beste te omschrijven als het goede) en Satsui no Hado (het slechte die bedoelt is om te moorden). Gōken trainde ooit samen met zijn vriend Gouki, wiens goedheid werd opgeslurpt door de Satsui no Hado en hem veranderde in de demonische vechter Akuma. Gebeurtenissen uit het verleden en het heden zorgen ervoor dat de geschiedenis zichzelf aan het herhalen is, maar of dit ook gaat gebeuren mag je zelf gaan bekijken.

Holy fookin' shit! Joey Ansah en Christian Howard hebben met deze film laten zien dat ze groot fan zijn van de langlopende videogamefranchise en dat ze slagen in waar Hollywood keer op keer blijft falen, namelijk de fans van de spellen tevreden stellen. Ook martial arts-liefhebbers kunnen genieten van deze titel, want er wordt heerlijk gevochten en ook hier valt er veel uit de games te herkennen, want uiteraard komt de Hadouken meerdere keren voorbij, en nog eens in de diverse vormen ook. Tel daarbij de roundkicks en andere moves die we al jaren uit de controller trekken bij op en je snapt wel wat ik bedoel. Ondanks dat het een beetje een b-movie vibe heeft, is deze film verdomd vermakelijk en zijn de special effects zeer netjes gedaan. Doordat het verhaal heen en weer gaat houdt dit er een redelijke gevarieerde vaart in en heb ik nou nergens echt het idee gehad dat het stil viel, en tijdens de vechtscènes had ik echt FOOK YEAH!

Het beeld van Street Fighter: Assassin's Fist is in 1080p Full HD een streling voor het oog; de kleuren zijn goed in balans tussen dof naar fel, de details geven een goed gevoel aan diepte en daar valt dan ook verder niks op aan te merken. Dit gaat ook op voor het geluid, dat komt in DTS-HD 5.1 en ik kan je zeggen dat als er een Hadouken door je subwoofer heen gaat je buren er niet echt blij mee zullen zijn. Daarnaast plaatsen de omgevingsgeluiden je soms echt midden in film zelf en dat soort details ben ik nou eenmaal een sukkel voor.

Naast de film zelf komt de Blu-ray ook met de nodige extra's en dat zijn namelijk:
  • Kens video diary
  • Making Of