Review: Snowpiercer

RDJ134 1 september 2014 om 19:35 uur

De kans is groot dat je de beste sciencefictionfilm van dit jaar niet hebt gezien, of dat je überhaupt van Snowpiercer hebt gehoord. Maar daar ga ik nu verandering in brengen, omdat deze nu verkrijgbaar is in verschillende vormen van VOD (Video On Demand), Blu-ray en uiteraard dvd. Nu hebben we de laatstgenoemde mediadrager ontvangen en ga ik je vertellen waarom je deze Eigenwereld.nl-film in huis moet gaan halen en kijken.

In Snowpiercer zien we hoe wetenschappers in 2014 een oplossing voor global warming uitprobeerden door chemicaliën in de atmosfeer te pompen. Hierdoor zou de aarde een paar graden afkoelen, alleen doet deze chemische meuk zijn werk iets te goed en begint de planeet in rap tempo met een hoge snelheid af te koelen en zo begint onbedoeld een nieuwe ijstijd die alles wat leeft zal doden. Nu zag een zekere Wilford (Ed Harris) dit aankomen en bouwde een wereldwijd spoorwegsysteem met een grote lange trein die zich voortbeweegt met een "perpetual motion"-motor en op deze manier nooit hoeft te stoppen en eindeloos kan doorrijden. Als de film begint is het 2031 en achttien jaar geleden dat deze trein is gaan rijden, en de 'bewoners' zijn opgedeeld door middel van een klassesysteem, waarbij de rijken voorin de trein zitten en de armen aan de achterkant en eigenlijk leven in een soort van verkapt concentratiekamp.

De bewakers zijn gewetenloos hard, tellen dagelijks de aanwezigen en zijn de treincoupes afgesloten met gepantserde deuren. De bewoners die arm en vies zijn leven op vettige proteïneblokken (later kom je er achter waar deze uit bestaan en dat is een hele leuke verrassing) en zo nu en dan nemen de bewakers iemand of kinderen mee de trein in en worden nooit meer terug gezien. In deze bizarre omstandigheden leeft Curtis (Chris Evans aka Captain America) die dit leven meer dan beu is en op een dag geheimzinnige boodschappen via via krijgt en langzaam aan een opstand begint te plannen met onder andere zijn beste vriend Edgar (Jamie Bell, die volgend jaar The Thing speelt in de reboot van de Fantastic Four-franchise), die net als de rest eigenlijk niks meer te verliezen heeft.

Alleen hebben ze hiervoor wel hulp nodig om door de beveiligde deuren te komen, en daarvoor moeten ze eerst Namgoong Minsu (Kang Ho-Song) bevrijden die samen met zijn dochter Yona (Ah-Sung Ko) vast zit in de gevangeniswagon. Deze hebben eigenlijk geen interesse om te ontsnappen, maar zijn zwaar verslaafd aan de erg giftige drug Kronole en laat Curtis daar nu genoeg van hebben. Wat volgt is een mix van actie en avontuur die een ongelofelijke videogame- (denk hierbij aan BioShock of Fallout) en animevibe heeft. Want hoe verder de opstand zich door de trein naar de locomotief verschuift hoe bizarder het wordt en je per wagon een WTF-moment hebt. Dus wat dat betreft zou ik alleen maar spoilers geven. Maar het wist zelfs mij als doorgewinterde filmkijker goed te verrassen en te verbazen. Want deze film is zo goed op zoveel verschillende niveaus. De trein is een metafoor van onze wereld waarin ook de rijken baden in luxe en de armen creperen in slechte omstandigheden. Dit wordt door de Koreaanse regisseur Joon-Ho Bong (die hoofdzakelijk is van de monsterfilm The Host) ook kenmerkend in beeld gebracht door middel van kleurgebruik. Waarbij het achterste gedeelte grijs en grauw in beeld wordt gebracht en naarmate de opstandelingen verder komen de film ook steeds meer fellere kleuren begint te krijgen.

Ook hoe Wilford die voorin de locomotief leeft wordt aanbeden door de rijken als een god en hij gezien wordt als de grote man is gewoon creepy te noemen, net als enkele scènes die voorbij komen. De eerste is wanneer de opstand net begint en de groep een deur opent naar een coupe waar allemaal big motherfuckers staan in zwarte lange regenjassen met bivakmutsen en bewapend zijn met hakbijlen. Het gevecht dat volgt onder het geluid van klassieke muziek is bijna een ballet van geweld te noemen en zo ongekend hard en rauw in beeld gebracht dat dit op een of andere manier benauwend is te noemen. De andere scène is wanneer de opstandelingen een schoollokaal bereiken waar een lerares (prachtige rol van Alison Pill) achter een orgeltje zit die Wilson en de trein in een liedje prijst met een motivatie en onvoorwaardelijke uitdrukking van een sektelid en je hier ziet hoe al deze kinderen gehersenspoeld meezingen alsof Wilson de nieuwe Messias is. Dit zijn slechts twee kleine voorbeelden van een aaneenschakeling van bizarre gebeurtenissen en karakters waarbij ik nog wel even Tilda Watson in haar rol als Mason moet prijzen. Deze actrice, die we kennen als de Engel Gabriel in Constantine (2005) en vooral als White Witch uit de Narnia-films, is extreem goed op dreef in deze film en totaal onherkenbaar door absurde mondprotheses, kleding en haardracht. Waarbij ik het idee had dat ze de stijl een beetje heeft afgekeken van de Engelse ex-premier Margaret Thatcher en diverse Japanse animefilms.

De dvd die we hebben ontvangen voor de recensie heeft voor dit type mediadrager een zeer goed en accepteerbaar beeld en op wat beeldruis hier en daar valt er eigenlijk niet veel op aan te merken. Dit geldt overigens ook voor het 5.1 Dolby Digital-geluid dat zeer lekker klinkt. Waarbij vooral de omgevingsgeluiden van de eeuwig doordenderende trein continue om je heen te horen zijn en je de beklemmende claustrofobische sfeer nog meer mag ervaren.

Uiteraard staan er ook nog wat extra's op het schijfje, namelijk:
  • Characters
  • The Birth of Snowpiercer - Making of