Review: The Blacklist - Seizoen 1 (Blu-ray)

RDJ134 15 september 2014 om 01:53 uur

Op dit ogenblik leven we in wat de Golden Age van tv wordt genoemd, omdat er zoveel ongelofelijk goede series zijn die beter zijn dan menig Hollywood-film. The Blacklist van NBC is zo'n serie die het zeer goed doet en waarvan het gehele eerste seizoen nu op Blu-ray verkrijgbaar is en ik je aan de hand van de toegezonden box ga vertellen of dit je geld wel of niet waard is.

The Blacklist vertelt het verhaal van Raymond "Red" Reddington (prachtige rol van James Spader) die een ex-overheidsagent is en een zeer gevaarlijke voortvluchtige crimineel is die boven aan de lijst staat bij elke overheidsdienst. Want hij heeft als bijnaam The Concierge of Crime en zo'n titel verdien je natuurlijk niet als je een pak melk onder je jas stopt bij de C1000. Daarom is de FBI ook zeer verbaasd als Raymond op een dag doodleuk het hoofdkantoor van de FBI binnenloopt en zichzelf overgeeft en alleen wenst te spreken met de agente en profiler Elizabeth Keen (Megan Boone), die eigenlijk gewoon nog een onervaren groentje is en toevallig aan haar eerste werkdag bij het bureau is begonnen.

Reddington vertelt haar dat hij en de FBI een gezamenlijke interesse hebben bij het oppakken van voortvluchtige criminelen en terroristen, alleen vertelt Reddington er niet bij dat dit uiteraard alleen maar in zijn voordeel is. Sterker, hij speelt mindgames met Elizabeth waarbij hij haar hints en stukjes informatie geeft, want deze charmante en vooral erg manipulatieve crimineel wil dat alles op zijn voorwaarden gedaan wordt. Eerst wil de FBI hier eigenlijk niet aan beginnen, omdat dit een recept voor een ramp is, maar wanneer zijn informatie een dood gewaande terrorist oplevert, begint er langzaam een samenwerking te ontstaan waarbij "Red" meer vrijheid krijgt en hij Elizabeth langzaam aan waarschuwt voor haar man Tom (Ryan Eggold), die eigenlijk heel wat te verbergen heeft en dat is slechts een topje van de ijsberg in de deze toch wel erg vermakelijke serie van 22 afleveringen die je steeds verder opzuigen in het verhaal. Niks is wat het lijkt wanneer Reddington als een baas in het midden zit en zijn psychologische spelletjes speelt.

The Blacklist is een verdomd coole serie dat een mix is van een hoop andere series maar toch ook weer zijn eigen charme heeft. Iedere aflevering staat er een bepaald persoon op de lijst die moet worden opgepakt, waarbij Reddington zijn informatie aanlevert en is het Elizabeth en diverse agenten die hier achteraan gaan en waarbij je als kijker nog wel eens op het verkeerde been wordt gezet. Want als je denkt het door te hebben is het opeens: verassing, dit is een dubbelagent of dit karakter is toch niet wie je dacht dat het was. Daarnaast zit het vol met actie, schietpartijen en alles wat een goede criminele spionageserie nodig heeft, en is vooral het acteerwerk van James Spader dat de show steelt. Want hij is een soort van Hannibal Lecter (de makers hinten hier ook een beetje naar door hem in een soort van kooi te stoppen), die extreem intelligent is en mensen op een slinkse wijze weet te bespelen om zo zijn zin te krijgen. Wat zijn rol precies is zal langzaam aan duidelijk worden als de serie verloopt, net als de reden waarom hij alleen met Elizabeth wilde praten.

Zoals ik al eerder zei bestaat deze serie uit 22 afleveringen die zijn verspreid over maar liefst 6 Blu-ray-schijfjes die allemaal prachtig en messcherp beeld leveren. De kleuren zijn prachtig mooi en ik kan je zeggen dat dit één van de beste tv-series naar Blu-ray transfers is die ik heb gezien en toch wel heel erg dicht tegen perfectie aan zit. Dit geldt ook voor het geluid dat komt in het bekende DTS-HD Master Audio 5.1 surround dat Sony standaard gebruikt voor al hun releases. De dialogen komen goed uit de front speakers en de ambiance van de stad en kantoren is zo prachtig en chaotisch tegelijk. Deuren die achter je dichtslaan of typende agenten links voor je: het klinkt echt alsof je er middenin staat. Dit geldt ook voor de schietpartijen en de explosies die je subwoofer goed laten beuken en dat maakt mij als liefhebber van goede audio en video heel erg blij.

Dit geldt ook voor de nodige extra's die mee komen, zoals:
  • Audio Commentaar van de producenten bij de pilot, Anslo Garrick Deel 1 en Berlin Conclusion.
  • The Insider: Achter de schermen van het eerste seizoen.
  • 22 afleveringen van Beyond the Blacklist.
  • Inception: De making-of van de pilot.
  • Fotogallerij: De Blacklisters.
  • Personage Dossiers: Raymond Reddington
    - Elizabeth Keen
    - Donald Resseler
    - Tom Keen
    - Harold Cooper
    - Meera Malik
    - Aram Mojtabai

Deze extra's zijn een must see als je het hele seizoen hebt gekeken, want er wacht maar liefst meer dan drie en een half uur aan beeldmateriaal op je, die je uitgebreid mee neemt achter de schermen van deze zeer fascinerende tv-serie.