Review: Sleeping Dogs: Definitive Edition

RDJ134 14 oktober 2014 om 19:38 uur

High Definition Remakes zijn helemaal in bij de videogame-industrie, omdat dit een makkelijke cash grab is op een product die op enkele kleine vlakken moet worden aangepast. DLC erbij en verkopen maar. Zo verschenen er eerder al Metro: Redux, The Last of Us Remastered en andere games op deze manier. Nu is het ook de beurt aan het inmiddels alweer twee jaar oude Sleeping Dogs en de grote vraag is of wat opgepoetste graphics en DLC (wat het eigenlijk een soort Game of the Year maakt) wel de volle zestig euro waard is.

Sleeping Dogs vertelt het verhaal van Wei Shen, een politieagent die geboren is in Hong Kong en verhuisde uit zijn oude uitzichtloze buurt om een nieuw leven in Amerika te beginnen, maar voor persoonlijke redenen terugkeert naar zijn roots om daar undercover te gaan in de Sun On Yee-triade, wat je moet zien als de Chinese maffia. Zoals dat met infiltraties gaat, moet er een opzet plaats vinden om een opening in de organisatie te vinden. Deze gebeurd doordat Wei Shen "toevallig" wordt opgepakt tijdens een drugsdeal en in de cel wordt geplaatst bij zijn oude vriend Jackie Ma, die niet al te snugger is en dan ook totaal onder aan de ladder bij de criminele organisatie staat die met keiharde hand geregeerd wordt door Winston Chu die zijn eigen plannen heeft om de baas der bazen te worden en dan ook iedereen die hij amper of niet kent wantrouwt of simpelweg opruimt. Een leuk detail is dat Winston ooit wat met Wei Shen zijn zuster heeft gehad en dit veelvuldig moet laten horen.

Ondanks een gezamenlijk verleden, vertrouwt Winston zijn oude kennis Wei Shen niet en is dan ook zeker niet van plan om hem gelijk bij de grote mannenzaken te betrekken en mag hij het vuile werk gaan opknappen om zich zo te bewijzen tegenover de rest van de groep, die hem ook niet zien zitten. Door zijn vechtkunsten en het genadeloos oplossen van problemen weet hij naam en indruk te maken bij de criminelen en weet hij op te klimmen in de onderwereld van Hong Kong, die terecht is gekomen in een geweldspiraal waarbij Wei Shen het behoorlijk moeilijk heeft omdat hij ook nog eens diverse klussen voor de politie moet opknappen. De lijn tussen goed en slecht is totaal zoek en dit alles kan alleen maar eindigen met een orgie van bloederig geweld. Tot zover het verhaal van Sleeping Dogs; dat net zo goed een film van John Woo had kunnen zijn, want de makers van deze game hebben zeker te weten hun inspiratie gehaald uit deze regisseur zijn werk, wat ook goed terug is te zien in de visuele stijl van de game.

Het verhaal is nog steeds even indrukwekkend en hard als twee jaar geleden en ook de gameplay is merendeel hetzelfde gebleven, hoewel het naar mijn mening iets soepeler speelde dan de Xbox 360-versie die ik enkele maanden geleden GRATIS!! als Gold-member had gedownload. Het vechten is nog steeds een adrenalinerush op en top, want het vechtsysteem is simpel en uitdagend. Counteren en je aanval timen is een kunstvorm om een ballet van geweld los te laten op je tegenstanders. Dit doe je uiteraard met je blote vuisten, vleesmessen, knuppels en zo nu en dan een vis. Maar het leukste blijft toch om tegenstanders met hun kop ergens in de interactieve omgeving te rammen, wat uiteraard gruwelijk hard en bloederig is. Grafisch is deze titel er uiteraard goed op vooruit gegaan en kan je van deze game genieten in 1080p en een hogere framerate, wat altijd erg prettig voor de oogjes is. Daarnaast is het dankzij de PlayStation 4- en de Xbox One-hardware mogelijk om meer toe te voegen aan de game, zoals lichteffecten, meer verkeer en voetgangers en vooral meer details in onder andere de gezichten.

Tot zover zo goed, maar deze titel, waar je toch wel even zestig euro voor moet ophoesten, heeft ook de nodige minpunten die ik niet voorbij kan laten gaan. Het heeft ook een hoop bugs die ik helaas heb mogen ervaren. Zo loopt het spel nog wel eens vast (Xbox One-versie) en wil ook de framerate zo nu en dan te wensen over laten, iets wat niet zou mogen omdat we het hier hebben over een versie die verbeterd zou moeten zijn en geen last van technische beperkingen heeft zoals op de oude generatie consoles. Tot slot hebben de lichteffecten zo nu en dan ook last van niet helemaal doen wat ze horen te doen en dat alles bij elkaar opgeteld is heel erg slordig te noemen. Maar aan de andere kant, toen de game in 2012 uitkwam had het ook een shitload aan bugs die onder andere een hoop leuke YouTube-video's opleverden.