Review: Grand Theft Auto V (PlayStation 4)

Gtamen 27 november 2014 om 00:12 uur

Vorig jaar in september was ik een brok van zenuwen, want de volgende GTA kwam eraan. Als een verwend kind die niet op zijn speeltje kon wachten zocht ik naar een vroeg exemplaar die ik op vrijdag kon komen ophalen. Het gevolg was een weekend met 30 uur GTA in minder dan 48 uur. Ik kon niet meer lopen en mijn ogen waren nog rooier dan iemand die drie bussen peperspray in zijn ogen had gekregen. Het was het waard. Nu zijn we een jaar verder en is er eigenlijk niks veranderd voor de next-gen versie van GTA V. Ik heb inmiddels de Platinum Trophy gehaald en er staat al 42 uur op de teller in singleplayer. Ja, dat is inderdaad in minder dan een week na de release. Dit verhaaltje is allemaal wel leuk en aardig, maar jij vraagt je af: moet ik die game ook gaan halen? Wat is er nou zoveel beter om hem nog een keer te gaan halen? Of misschien zelfs voor de eerste keer? Daar gaan wij het over hebben in mijn review.

Het verhaal van GTA V is redelijk diep en gaat over drie personages: Michael, Trevor en Franklin. De grootste vraag blijft: wie is nu eigenlijk het hoofdpersonage? Dat is één van de sterke punten van GTA V. Er is geen hoofdpersonage. Het zijn er drie.

Franklin is een dude Straight Outta Compton met alle bijbehorende stereotypes (één van de dingen waar de GTA-franchise om draait). Franklin is een repoman die voor een shady cardealer werkt met de naam Simeon. De stereotype Arabier die bij elke kans die hij krijgt iedereen een racist noemt en op deze manier veel te dure auto's verkoopt aan mensen met een IQ lager dan 50 en ze dan binnen een paar dagen weer terughaalt (via Franklin de repoman). Dit doet Franklin samen met Lamar, de typische dumbass die geen intentie heeft om uit de hood te gaan en elke keer in de problemen komt en dan mag Franklin hem natuurlijk weer redden. Lamar is één van mijn favoriete personages in de game, want hij is een idioot, maar op een ongelofelijk toffe manier. Eén van mijn meeste favoriete cutscenes in de game is met Lamar. Lamar staat zeker weten in mijn top 10 als het gaat om meeste favoriete personages in GTA. Helaas zal Lamar hemzelf niet zijn als hij Franklin of zichzelf niet in de problemen werkt en door een klassieke fuck up wordt alles een stuk moeilijker dan nodig en ontmoet Franklin Michael. Franklin wil verder in de wereld en niet in de hood blijven en vraagt Michael of hij daarmee kan helpen.

Michael is een gepensioneerde bankovervaller die het een beter idee vindt om met een whisky en een sigaar te chillen bij zijn zwembad terwijl hij veel te hard naar Phil Collins luistert dan zich met zijn zeikende familie te bemoeien die nog ondankbaarder is dan de mensen die al een jaar aan het zeiken zijn over de GTA Online Heists. Ja, jij. Met zijn grote liefde voor classic Vinewood-films (de GTA-variant voor Hollywood) geniet hij van de vele miljoenen die hij heeft verdiend in zijn vorige leven als bankovervaller. Franklin heeft alleen andere plannen en vraagt Michael of hij nog het een en ander te regelen heeft voor wat extra cash voor hem. In volledige traditie van Michael zijn familie gaat er weer wat mis en moet Michael zijn pensioen even pauzeren, omdat hij de verkeerde mensen boos heeft gemaakt. Hier komt Trevor om het hoekje zetten.

Trevor. Ja, waar begin ik. Trevor is eigenlijk een typische GTA-speler. Alles moet kapot. Fuck iedereen en als je mij raar aankijkt dan pak ik mijn minigun en kan je de grond gaan happen. Trevor staat altijd stijf van de speed en is eigenlijk niet goed bij zijn hoofd. Dat maakt hem ook zo leuk. Zijn missies zijn eigenlijk zoals je zou verwachten: vol met actie en geen moment dat je niet denkt of hij wel helemaal 100% is. Eigenlijk is Trevor een personage die je gewoon zelf moet ontdekken, want Trevor uitleggen is vrijwel onmogelijk.

De gameplay van GTA V is eigenlijk zoals je het verwacht: je hebt een open wereld waar je alles kan doen wat je wilt, je hebt een flinke stoot missies die je moet doen voor de verhaallijnen en je kan hoeren misbruiken en dan neerknuppelen om je geld terug te krijgen. In tientallen actievolle missies met hilarische dialogen die over van alles gaan en je nooit zullen vervelen. De missies zijn heel erg gevarieerd en je zal nooit het idee hebben dat je hetzelfde aan het doen bent. Vooral met de Heists die je moet voorbereiden en uitvoeren. Dit is zeker weten het hoogtepunt van de game.

Nu je weet hoe de game in elkaar zit, kunnen we overgaan op hetgeen wat de meeste mensen willen weten: is de game het waard om je nog een keer naar de gameboer te schoppen om nog een exemplaar te gaan halen? Dat ligt eigenlijk helemaal aan jezelf. De next-gen versie van GTA V is eigenlijk gewoon hetzelfde als de oude versie met een hele grote MAAR. De game is een puur stuk eyecandy om naar de kijken. Zodra je de eerste cutscene en de eerste explosie in de game ziet, dan denk je meteen WOW. En dat is in de eerste vijf minuten van de game. Als je Los Santos in de nacht ziet, dan begin je steeds meer te realiseren dat dit de versie is die Rockstar vorig jaar had willen uitbrengen, maar dit niet heeft gedaan door hardwarelimitatie, en natuurlijk het risco niet willen nemen van de next-gen consoles die een paar jaar geleden nog niet eens waren aangekondigd. Het level van detail is belachelijk hoog en deze versie van GTA V bewijst weer dat Rockstar is geobsedeerd door details. Elk lampje op het dashbord in de first person mode (ja, je leest het goed: GTA V heeft nu een first person mode) heeft zijn eigen functie en elke tellertje werkt zoals het hoort. De spiegels in je auto laten dan wel niet de auto's achter je zien, maar ze laten wel de gebouwen en de weg die je voorbij rijdt in je achteruitkijk- en zijspiegels zien.

Met de first person mode komt natuurlijk een hoop meer kijken dan wat meer details op de wapens en auto's. Het moet natuurlijk ook werken. En dat doet het. Speel jij shooters? Dan verander je gewoon even de controls naar je typische shooter layout en je speelt de game eigenlijk gewoon als een shooter. Nee, ik lieg niet. Het werkt zo soepel als een malle en als je eenmaal gewend bent aan de first person mode dan zal je waarschijnlijk net als ik niet meer kunnen kiezen tussen first en third person, want het heeft allebei hun voor- en nadelen. Met de first person view kan je bijvoorbeeld beter mikken met je wapen, maar verlies je het overzicht die je hebt in de third person mode. Als jij bijvoorbeeld liever third person bent als je in cover bent, dan kan je dat instellen met een simpele verandering in je settings en daarnaast zijn er ook nog een hoop andere opties waarbij jij je first person EXPERIENCE kan verbeteren. De first person mode is iets dat simpelweg briljant werkt en is iets wat je zelf moet ervaren in plaats van dat ik het je uitleg. Het veranderd de game totaal en geeft eigenlijk een compleet nieuw gevoel aan de game. Het is meteen ook een stuk uitdagender als je gewend bent aan third person. En laten wij vooral niet vergeten dat de first person mode volledig te gebruiken is in GTA Online.

Nu is de first person mode wel leuk en aardig, maar als iemand die de game al heeft gespeeld wil je natuurlijk een reden hebben om terug te komen naar Los Santos. Dit is er zeker weten wel. Met een flinke stoot aan bonussen voor speler die terugkeren naar GTA V op de PS4 en Xbox One is er genoeg te doen. Zo kan je verschillende speciale uitvoeringen vrijspelen van auto's, zijn er nieuwe voertuigen beschikbaar en een aantal nieuwe verhalen die ook de nodige unlocks geven voor zowel GTA V als GTA Online. Dit zijn leuke toevoegingen aan de game en zullen je zeker weten voor een paar extra uren bezighouden, vooral door de vele verwijzingen naar oude GTA-games is dit zeker de moeite waard.

De wereld leeft ook een heel groot stuk meer dan op de oude versie, want er is veel meer verkeer op de weg, meer mensen op de straat en dieren in de wildernis en onderwater. Vooral de wildernis en onderwater hebben een make-over gekregen door de upgrade naar de PS4 en Xbox One. De plekken waar je in de oude versie vlak land had wat gras moest voorstellen heeft nu een echte grasmat (met alle bijbehorende huppelende konijntjes en alle andere nieuwe dieren) met alle windeffecten die erbij horen. Onderwater zal je veel meer kleur zien en een aantal nieuwe dieren zoals dolfijnen en zelfs orka's. Alles leeft veel meer door deze effecten. Zelfs het haar van personages hebben een effect van de wind in de game. Dit zijn hele kleine en toffe effecten die echt wat toevoegen aan de game. Nu ik het over effecten heb: het nieuwe weersysteem is briljant. Als het regent in Los Santos zou je bijna denken dat je een film zit te kijken, want het is werkelijk net echt. Als het onweert tril je je stoel uit als je een headset op hebt en als de zon ondergaat zal je genieten van de schoonheid van de game.

Dan is er nog GTA Online. GTA Online is over het laatste jaar enorm gegroeid en heeft, zoals het hoort, alle DLC op de disc staan en is vanaf het moment dat je game is geïnstalleerd op je console beschikbaar. Als je al eerder GTA Online hebt gespeeld dan kun je met een paar drukken op de knop je oude profiel terughalen en gewoon rustig doorlevelen en natuurlijk heb je dan nog al je geld, wapens, auto's en alles wat je had geunlockt bij je maar nu op je PS4 of Xbox One. Als je je oude character weer bij je hebt wil je natuurlijk mensen in hun kop schieten of helemaal de grond in stompen in een race. Zoals je gewend bent van de vorige versie kan je dit gewoon blijven doen, maar dan nu met de mogelijkheid om met 30 spelers online te spelen. GTA Online is dikke fun, want als ik alle opties moest noemen in GTA Online dan had ik nog twee pagina's nodig en ik denk niet dat je daar op zit te wachten. Met de honderden missies, deathmatches, races, captures en alle user generated content die allemaal is meegekomen van de oude versie van GTA Online zal er nooit een moment zijn waarbij je kunt zeggen dat er niks te doen is in GTA Online, want dit is naar mijn mening de meest complete multiplayer ooit. Bedenk iets en GTA Online heeft het. Wil je een hoer in elkaar meppen? Dat kan. Wil je een 'ramp' maken die voorbij de wolken gaat? Dat kan. Wil je met een clowngezicht over drie gebouwen heen springen terwijl je keihard meeschreeuwt met de tekst van "If You Leave Me Now" van Chicago (de band)? DAT KAN! De mogelijkheden zijn oneindig in GTA Online en met alle plannen voor opkomende DLC voor GTA V en GTA Online zal de game nog lang niet dood zijn.

En ja, GTA Online Heists is de volgende DLC voor GTA Online.