Review: Escape Dead Island

RDJ134 28 november 2014 om 18:29 uur

Drie jaar geleden, in 2011, verscheen het erg coole Dead Island die dankzij een erg emotionele trailer een dikke hype veroorzaakte. In deze first person zombie survivalgame moest je jezelf staande houden op een tropisch eiland waar de zombie-apocalypse was uitgebroken. In Dead Island Riptide pakte je gelijk de draad op na het einde van de het eerste deel en dan is er nu Escape Dead Island. Die overigens niet door het Poolse Techland maar het Zweedse Fatshark is ontwikkeld en niet alleen een spin-off is, maar in tegenstelling tot de vorige delen niet first, maar third person is.



Escape Dead Island begint gelijk vol in de actie met een Metal Gear Solid-achtige ninja die als naam Kilo Two heeft (zou bijna een rappersnaam kunnen zijn) en zich een weg door een Geopharm Facility baant op het eiland Narapela. Zijn missie is data achterhalen van de zombie outbreak die net is begonnen in Banoi en het doden van een mol in de Palm Garden Order-organisatie. Uiteraard verloopt dit iets anders dan je verwacht en wordt Kilo Two aangevallen door een groot wezen en kan je deze proloog eigenlijk zien als een verkapt trainingslevel waarbij je wegwijs wordt gemaakt met de controls. Dan skipt het spel zes maanden de toekomst in en zien we hoe drie hipsters met een jachtgeweer onderweg zijn naar Banoi die nog altijd van de buitenwereld is afgesloten en er verhalen zijn over zombies die daar rond zouden lopen.

Cliff Calo is de zoon van een rijke mediatycoon en het is dan ook pappa zijn jachtgeweer die ongevraagd is geleend om af te reizen naar Banoi. Linda Waterson is een wannabee journaliste die staat te springen om verslag te doen van de zombies, terwijl Cliff en Devan Mavropani (de andere passagier) hier behoorlijk sceptisch over zijn. Maar voor ze überhaupt bij Banoi aankomen doen ze eerst het prachtige eiland Narapela aan en je raad het al: het gaat allemaal mis. Zo explodeert de boot, waardoor het drietal vast komt te zitten op het eiland dat wordt overlopen door zombies en tot overmaat van plot... uuh ramp wordt Linda gebeten en is het aan de Clifster om een kuur op te duiken en uit te vinden wat de fook er allemaal gaande is op het eiland. Waarbij je als gamer een hoop leuke locaties aandoet en je met grof geweld hordes zombies met slag-, steek- en vuurwapens afmaakt.



Hmmm, voor ik deze recensie begon noemde de website GameTrailers in hun review Escape Dead Island de slechtste game van 2014 en een treinwrak die je ten alle tijden moet vermijden. Alleen ben ik dit niet helemaal eens met ze, want deze titel heeft goede en slecht punten. Zo speelt het ondanks wat clunky controls prima weg, is het prachtig kleurrijk dankzij een cel shaded stijltje die je een comicbook sfeertje geeft en is het einde nogal... erg verrassend. Hoewel, als je een beetje oplet tijdens het spelen kan je doorhebben wat er gaande is. De game is vrij snel uit te spelen, omdat het maar één moeilijkheidsgraad heeft en is voor de Trophies- en Achievement-hoeren een feest, want deze krijg je bijna voor niks.

Tot nu toe niks dan goeds over deze titel. De pest is dat de game gebukt gaat onder een hoop bugs, erg simpel is en eigenlijk heeft het weinig te doen met de originele Dead Island-game op het eiland Banoi en een niet nader genoemde cameo en had net zo goed een andere titel kunnen hebben. Ook rekt het een beetje de gameplay door je foto's te laten maken waarvoor je eigenlijk geen duidelijke reden krijgt, en wordt door een bug je checkpoint overgeslagen en dat laatste mocht ik helaas enkel keren ervaren. En dat betekent dat je een behoorlijk eind teruggezet wordt en een heel groot stuk opnieuw moet gaan doen en dat is heel erg irritant. Bovendien zijn de karakter en Cliff niet echt interessant dat je er een band mee kweekt.

Reageer