Review: One Shot

RDJ134 13 december 2014 om 19:22 uur

Sinds een aantal jaren is het sciencefictiongenre weer goed in de lift en dropt Hollywood tegenwoordig meerdere films per jaar in de bioscopen met grote budgetten en nog grotere sterren. Maar er is ook het alternatieve circuit met een klein budget en acteurs en actrices die waarschijnlijk nooit zullen doorbreken. De film One Shot is er zo één die je het beste kan omschrijven als een redelijk vermakelijke pulpfilm.

One Shot speelt zich af in een verre toekomst waar we zien hoe de mensheid in oorlog is met een buitenaards ras (die allemaal opvallend felblauwe ogen hebben), die afkomstig is van de planeet Cerulean. Deze vielen de aarde als eerste aan waarbij er veel slachtoffers vielen en vervolgens brachten wij de oorlog naar hun planeet toe. Tijdens een geheime missie lopen de World Defense Force-soldaten (WDF) in een hinderlaag van de Ceruleans, die bijna het gehele team uitmoorden, en weet de sniper Kyle Matthews (Matthew Reese) maar net levend te ontsnappen aan zijn aanvallers die onder leiding staan van een gewetenloze commandant die zelf ook een schutter lange afstand is. Dit is waar er een kat-en-muisspel ontstaat tussen beide mannen, want de WDF kan Kyle niet ontzetten uit vijandelijk gebied en moeten nu hun juiste moment afwachten.

Tot overmaat van ramp ziet Kyle tijdens zijn observaties van zijn vijanden hoe een lokale krijgsheer de prachtige Mirra (Nichelle Aiden) meeneemt buiten het Ceruleans-legerkamp om deze vervolgens neer te schieten en voor dood achter te laten in een greppel. Deze dame blijkt niet dood, maar zwaar gewond te zijn en neemt Kyle haar mee naar zijn schuilplaats om haar op te knappen en dit gaat vrij rap aangezien bij dit ras hun wonden sneller genezen dan bij ons mensen. Wanneer deze de krijgsheer terugkeert en tot de ontdekking komt dat zijn "bezit" weg is en nog leeft, is hij pissed off en eist hij bij het leger dat ze zo snel mogelijk bij hem wordt teruggebracht. Hierdoor worden Kyle en Mirra gedwongen op de vlucht te slaan en zo hopen te ontkomen aan de grote overmacht die op hen jaagt.

One Shot is een goedkoop gemaakte sciencefiction met redelijke actiescènes die goed en vaak overdreven in beeld worden gebracht en ook de special effects zijn niet eens zo heel erg slecht. Maar het verhaal is nogal erg traag en zelfs een beetje saai te noemen en een mix van Sniper (1993) en Tears from the Sun (2003). Visueel wordt de film mooi in beeld gebracht, waarbij vooral de kleuren geel en blauw de boventoon voeren, en ook enkele grote open wide shots zien er prachtig uit, maar de montage is wat rommelig en zelfs hier en daar slordig te noemen. Laten we eerlijk zijn: dit is low budget cinema en daar kan je dit soort dingen verwachten.

De beeldkwaliteit van deze dvd heeft me verbaast, want het ziet er echt vreselijk strak uit. Details van zand en stof (van het snipermasker) komen goed naar voren en ook de donkere nachtscènes zijn bijna zonder compressiefouten. Het standaard Dolby Surround 5.1 doet met de actie prima zijn werk; de explosies en shootouts pompen goed door de speakers heen en ook daar valt eigenlijk niks op aan te merken. Normaal ben ik een zeikerd als het aankomt met de extra's bij een film, en dat deze totaal ontbreken op deze dvd is dan ook geen ramp te noemen. Als goedmakertje staan er wel een aantal trailers van aankomende Splendid-releases op de disc.