Review: Hollands Hoop - Seizoen 1 (Blu-ray)

RDJ134 15 december 2014 om 18:29 uur

Hollands Hoop is nu al de beste Nederlandse tv-serie van 2014, die laat zien dat wij in de polder ook goede misdaadproducties van bijna Amerikaans niveau kunnen maken. Deze tv-serie beleefde op 21 september dit jaar zijn première en is nu al op dvd en Blu-ray verkrijgbaar, en de laatstgenoemde mediadrager viel geheel in stijl in mijn brievenbus, namelijk in een sealbag waar ook wiet in verpakt wordt.

Hollands Hoop vertelt het verhaal van de forensisch psychiater Fokke Augustinus (Marcel Hensema), die kampt met een burnout door zijn werk met TBS-patiënten. Zijn leven is een grote puinhoop en zijn vrouw Machteld (Kim van Kooten) gaat vreemd met haar yogaleraar en denkt er serieus over na om een scheiding aan te vragen. Dan zijn er nog de kinderen, waarvan tienerzoon Pepijn (Martijn Lakemeier) de kroon spant, want deze heeft per ongeluk zijn slaapkamer laten afbranden door een amateuristische (lees: letterlijk met plakband aan elkaar hangende) wietplantage. Dan bereikt Fokke het nieuws uit Groningen dat zijn vader, die hij al twintig jaar niet meer heeft gezien, is overleden en hij een boerderij heeft geërfd die als naam Hollands Hoop heeft. Dit lijkt voor Fokke de aangewezen plek om met zijn familie aan een nieuwe start te beginnen en vertrekken ze naar het hoge noorden waar de tijd stil lijkt te hebben gestaan. Er is geen ontvangst voor de mobiele telefoon, er liggen dode dieren langs de weg en men betaalt er nog met cashgeld. Welkom in Groningen.

Kort na aankomst op de statige boerderij met vele hectare grond komt Fokke er achter dat zijn vader eigenlijk geen norse saaie boer was, maar een grote wietteler die zijn landbouwgrond gebruikte voor een grote geestverruimende groente tuin aka wietplantage. Als je een beetje bekend bent in het wiettelerswereldje weet je waarschijnlijk ook dat Hollands Hoop een buitenplant is die het onder alle omstandigheden zeer goed doet en om de zes tot zeven weken geoogst kan worden. En laat het nu net oogsttijd zijn. Dit is waar Saša (Nikola Djuricko) om de hoek komt kijken, een Slavische crimineel die nogal... erg gevaarlijk is. Fokke lijkt weinig keuze te hebben dan hieraan mee te moeten werken, want je oogst nu eenmaal wat je zaait en zaken zijn zaken. Ook moet hij proberen zijn vrouw en kinderen hier buiten te houden, en dit vreemde gedrag roept bij Machteld de nodige vragen op. Dit is slechts het topje van de ijsberg van wat er staat te gebeuren en heel langzaam aan wordt Fokke opgezogen in onderwereld en drugshandel waarbij hij zijn mannetje moet staan en de problemen zich blijven opstapelen.

Hollands Hoop is absoluut fookin' briljant te noemen en kwalitatief ongekend Nederlands. Het verhaal en de visualisatie doet je gelijk denken aan Breaking Bad. Hoewel beide series je laten zien hoe een sullerige uitgebluste man van middelbare leeftijd uitgroeit tot een keiharde drugscrimineel , is het toch net even anders en heeft "onze" serie die heerlijke Hollandse nuchterheid, maar die wel komt met inktzwarte humor en prachtige stereotypes. Vanaf het moment dat je begint met kijken is het moeilijk te stoppen en dat is ook de reden dat ik dit hele eerste seizoen in één dag heb door gekeken, omdat het gewoon naar meer doet snakken. De visualisatie is prachtig mooi, met open wijde shots en speling met kleurenfilters. De acteurs en actrices zitten duidelijk helemaal in hun rol en karakters als SaÅ¡a, Bert en Matthias, net als deze meesterlijk dansscène, zijn onvergetelijk.

Het is ook ongelofelijk als je realiseert dat dit eerste seizoen in een kleine acht weken op locatie is opgenomen in Groningen en de politie op de hoogte was van het wietveld dat speciaal voor de serie werd aangelegd. Door de fantastische cast en de regie van Dana Nechushtan (die eerder in 2006 het intrigerende beeld van de Amsterdamse taxiwereld bracht met het drama Nachtrit) is het niet vreemd dat Holands Hoop een gouden kalf won (van de drie nominaties) voor beste tv-drama. Lumière was zo vriendelijk om ons de Blu-ray-editie te sturen, die komt op twee discs en perfect 1080p-beeld brengt zonder enige compressiefouten of andere ongein. Het is verder messcherp en vol details, waarbij stof en pluisjes op de wiet er prachtig mooi uit zien. Het geluid komt in DTS-HD Master Audio 5.1 en deze (omgevingsgeluiden van het platteland waren nog nooit zo mooi te horen in je huiskamer) draagt perfect bij aan de ervaring van de inmiddels veeleisende kijkers zoals mijzelf.