Review: Deliver Us from Evil (Blu-ray)

RDJ134 28 januari 2015 om 01:27 uur

Net als met het found footage-genre, worden we ook de laatste jaren doodgegooid met possession/excorcism-films. Deliver Us from Evil behoort tot de laatstgenoemde categorie, maar dan net even iets anders en uiteraard gebaseerd op 'ware gebeurtenissen' en dat is iets wat ik altijd met een korreltje zout neem. Deze film is nu uit voor de bekende Video on Demand-diensten en natuurlijk op dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde kregen we er één toegestuurd, zodat ik de onderstaande recensie ervan kon schrijven.

Deliver Us from Evil begint in 2003 in Irak waar we zien hoe een groep mariniers na een gevecht met de vijand afdalen in een soort van ondergrondse tempel die vol ligt met schedels en waar de lampen ermee uitscheiden. Wanneer het totaal donker is hoor je de soldaten schreeuwen en verplaatst het verhaal zich tien jaar vooruit in de tijd en zien we hoe twee New Yorkse agenten, Ralph Sarchie (Eric Bana) en Butler (Joel McHale), op een melding van huiselijk geweld afgaan. Ralph heeft een raar voorgevoel, wat Butler zijn radar noemt, en dat er iets mis is met deze melding. Aangekomen op het adres zien we dat één van de zwaar onder de tatoeages zittende mariniers zijn vrouw heeft geslagen en zeker niet van plan is mee naar het politiebureau te gaan en snijdt Ralph met een mes om er vervolgens als een speer vandoor te gaan. Alleen komt hij niet ver en krijgt hij nu te maken met Ralph die even zijn controle verliest en op hem in begint te slaan tot Butler hem ontzet.

Later die nacht worden beiden agenten weer opgeroepen voor een incident in een dierentuin waar een moeder haar kind over het hek in de gracht heeft gegooid. Dit deed ze nadat ze sprak met een mysterieuze schilder die de leeuwenkooi voorzag van een nieuwe laag verf. Wanneer ze deze dame vinden, die Jane (Olivia Horton) heet, ziet Ralph ook de schilder die er vandoor gaat en na een korte achtervolging de leeuwen loslaat (wat een hele mooie en erg spannende scène is) en dit maar net kan overleven. Eenmaal op het politiebureau wordt Jane opgehaald door de straatpredikant Mendoza (Édgar Ramírez), die haar meeneemt om geestelijke hulp te bieden, want Jane heeft er alle kenmerken van bezeten te zijn.

Wanneer Ralph en Butler een dag later weer op een melding afgaan, waarbij de 'radar' weer afgaat, worden ze opnieuw geconfronteerd met iets raars, namelijk dat het spookt in een huis van een Italiaans gezin en deze hebben pasgeleden hun kelder laten schilderen (kuch, hint, kuch) en toen is de ellende begonnen. Wat volgt is dat er een lijk in de kelder ligt van een marinier uit Irak en dit nu geen toeval meer blijkt te zijn dat Ralph dit allemaal op zijn pad krijgt en gaat hij op jacht naar de derde soldaat die de spil van alle recente gebeurtenissen blijkt te zijn en daarbij komt naar buiten dat er een boze geest uit Irak is meegekomen naar Amerika en daar nu probeert een nieuw lichaam te bemachtigen en daarbij wordt ook Ralph zijn vrouw en vooral dochtertje het doelwit. Hoe dit gaat aflopen mag je uiteraard zelf gaan bekijken.

Deliver Us from Evil is een leuk horrorfilm met een klein aantal minpuntjes, maar moet het vooral hebben van de prachtige en creepy nachtelijke sfeer van New York en het sublieme acteerwerk van Eric Bana (die ooit de Hulk speelde) en Édgar Ramírez (die al opviel in Thirty Dark Zero), die samen een eeuwenoud kwaad bestrijden dat niet te stoppen lijkt. Maar ook beide heren hebben een behoorlijk heftig verleden en dingen gedaan die hen verbitterd heeft. Zo heeft Mendoza een drugsverleden voor hij predikant werd en Ralph iets gedaan wat hem nu nog achtervolgt en ook zijn gezin lijdt onder de dagelijkse horror dat het politiewerk meebrengt en hierdoor zijn geloof in god is kwijtgeraakt. Ik moet zeggen dat deze film erg lekker wegkijkt, maar toch een paar opvallende dingen heeft die rammelen. Waarom gaat de geest achter de dochter van Ralph aan? Sinds wanneer lopen New Yorkse politie-agenten met niet één maar twee jachtmessen rond? Hoe is het afgelopen met de agent die toekeek tijdens de exorcisme op het bureau? Dan is er nog de bekende jump scares die iedere horrorfilm tegenwoordig verplicht moet hebben. Dit en nog een paar andere dingen maakten het voor mij allemaal iets minder, terwijl het toch een hele goede en vooral creepy sfeer heeft en je echt niet het idee hebt dat je zit te kijken naar een film van bijna twee uur.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals we gewend zijn van Sony van een hoge kwaliteit en vol details. Filmfreaks weten hoe problematisch films in het donker kunnen zijn en compressiefouten zichtbaar kunnen zijn, maar daar heeft Deliver Us from Evil geen last van en zwart is ook echt goed zwart waarbij bijvoorbeeld de LED-lampen van de politie echt door je beeld heen snijden. De kleuren zijn in het algemeen doffig en dat is de deprimerende toon van het beeld en de film, en dan ook dik in orde. Het geluid speelt in deze horror een grote rol, of het nu krabbelende geluiden onder een bed zijn, stadsgeluiden of onweer: het klinkt dankzij de DTS-HD Master Audio 5.1 vol met details en dus perfect als je de juiste surround (head)set hebt.

Naast de film staan er ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Deliver Us From Demons: Kijkje achter de schermen bij de make-upafdeling die verantwoordelijk waren voor de transformering van Sean Harris zijn karakter Santino.
  • The Two Sergeants: Over de feiten en fictie van Ralph Sarchie zijn werk als agent en aanraking met het paranormale. Ook wordt er gekeken naar Eric Bana zijn acteerprestaties.
  • The Demon Detective: Meer over het leven van Ralph Sachie en werk.
  • Audio Commentary: Hier krijg je achtergrondinformatie over hoe deze film en de karakters tot stand zijn gekomen en hoe moeilijk het was om deze film te maken. Hoewel ik normaal niks heb met dit soort extra's, is dit verplichte kost na het zien van de film.
  • Illuminating Evil: Inteview met de echte Ralph Sachie over zijn avonturen, de film en het filmen op locatie in de beruchte wijk The Bronx en nog veel meer.

Al met al leuke extra's die je hoofdzakelijk meer van het leven van de echte Ralph laten zien en meenemen achter de schermen van de film die ingewikkelder was om te maken dan je op het eerste gezicht zou denken.