Review: Evolve (Xbox One)

RDJ134 18 februari 2015 om 01:08 uur

Iets meer dan een maand geleden maakte ik met een hands-on tijdens een persevenement kennis met de singleplayer van Evolve. Een titel die ik al en tijdje in de gaten hield. De ervaring toen was leuk en liet en goede indruk achter. Nu is de game verkrijgbaar en was 2K Games zo vriendelijk om de Xbox One-versie op te sturen en nu was het aan en kon ik ook de multiplayer gaan checken. Hoe dit allemaal verlopen is, kan je lezen in de onderstaande recensie.



Turtle Rock Studios zijn de mensen achter de Left 4 Dead-franchise die tot op de dag van vandaag een hele grote fanbase heeft. Dit kwam mede door de sfeer en het feit dat je goed moest samenwerken met drie andere gamers. Met Evolve is dit ongeveer hetzelfde gebleven, alleen zijn de zombies in een postapocalyptische setting ingeruild voor Monsters en Hunters op een buitenaardse planeet. De planeet met de naam Shear heeft een probleempje met de lokale flora en fauna waar reusachtige monsters met myhologische namen als Goliath, Kraken, Behemoth en Wraith de bevolking terroriseren. Dus zijn er Hunters (lees: jij en drie anderen) aangenomen om het klusje te klaren en als gamer een excuus te hebben om te blasten en te jagen op je tegenstanders. Want in Evolve is het ook mogelijk om als Monster te spelen en op de mensen te jagen, iets wat je als zombie ook al kon in Left 4 Dead en dit is heel slim naar Evolve gepoort en daar is niks mis mee.

Hoe werkt het allemaal? Laten we eerst beginnen met de Hunters, oftewel de mensen die jacht maken op de monsters. Samen met drie andere speler (of bots in de singleplayer) kies je een groep Hunters die allemaal hun eigen specialiteiten hebben en eigen wapens hanteren, daarna heb je de keuze uit Assault, Medic, Support en Trapper. De eerstgenoemde zorgt voor de vuurkracht, de tweede zorgt dat het team continue op goede gezondheid blijft en Support zorgt voor de aanvoer van kogels, raketten, energie et cetera. De laatstgenoemde, de Trapper, is de man die je nodig hebt om al deze monsters op te sporen. Want de levels die je speelt zijn behoorlijk groot en het is nou niet dat je heel erg snel het monster tegen het lijf loopt, dus moet je deze zo snel mogelijk opsporen. Want als je in de multiplayer (dat is de kracht van deze titel) speelt, dan weet je dat het monster een menselijke tegenstander is die zich heel snel moet voeden met de lokale beestenboel om zo te evalueren aka Evolve. Want hoe sterker het monster is, hoe moeilijker deze te verslaan is. Maar geen nood, ook de Hunters die lokale beesten doden kunnen upgrades verdienen, zodat alles verrassend genoeg in perfecte balans blijft.





Evolve is meer dan alleen op monster jagen, want deze titel heeft de volgende vier modi voor je klaar staan:
Nest - in deze mode zijn er een aantal eieren over de map verspreid die in een korte tijd achter elkaar uitkomen. Speel je als Hunter dan moet je deze met je team kapot maken. Als Monster moet je deze juist beschermen en als een ei uitkomt zal deze 'Minion' je beschermen en helpen tegen de Hunters.
Rescue - Gewonde kolonisten liggen verspreid door de map te wachten op hulp van de Hunters die hen oplappen en moeten beschermen. De monsters hun taak is om deze allemaal af te maken. Dit maakt het een leuk kat-en-muisspel.
Defend - Met dit speltype moet je als de Hunters een Starship beschermen die aan het tanken is tegen de Monsters en hun minions die hier massaal opafkomen om generatoren van het pompsysteem te slopen.
Evacuation - dit zijn alle bovenstaande modi die je achter elkaar in vijf in-game dagen speelt. Deze krijg je dan ook één voor één aangereikt en zo krijg je een soort van verhaalstructuur.

Nu zal je denken leuk en aardig allemaal, maar dat zal vrij snel gaan vervelen omdat het hele gebeuren zo scripted voelt zoals vaker gebeurd. Hier kan ik je vertellen dat je er naast zit, want bijna elke match die je speelt is anders. Dit komt door een heel erg slim trucje dat Turtle Rock Studios toepast op je speelwereld, namelijk dat alle acties die je onderneemt als Hunter of Monster invloed heeft op je volgende fase. Verdedig je een generator als Hunter en het Monster maakt deze kapot, dan zal je bijvoorbeeld geen turret support in het volgende level hebben en hierdoor komt er één partij in de problemen en zullen het een stuk moeilijker hebben en de ander in zijn voordeel. Dat is een leuk element dat met verschillende scenario's wordt gebracht en er niet alleen een behoorlijke uitdaging is, maar ook de nodige variatie.

De gameplay van Evolve heeft een ietwat leerproces voor je het echt goed door hebt hoe alles nu echt werkt en welke klasse er het beste bij jouw speelstijl past. Waarna je met vrienden de rollen makkelijk kunt verdelen wie wat doet en waarbij vooral goed communiceren met elkaar letterlijk van levensbelang is. Gelukkig is er een tutorial die je een bootcamp geeft met de gameplay van de Hunters en de Monsters en gelukkig had ik deze keer geen weirde bug zoals tijdens de presentatie in Rotterdam vorige maand waarbij één van de developers mij feliciteerde dat ik de eerste was die het voor elkaar kreeg om het spel niet verder te laten lopen na het volbrengen van mijn opdracht. Ik heb zo mijn momenten.


Reageer